[Cross Media Event 2017] Maaike Enders-Verbrugge over de MTV Music Week
15-03-2017 12:26:00 Door: Katja Brokke | Hits: 3489 | Tags:

Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. MTV Music Week is genomineerd voor Cross Media Event van het Jaar. Aan het woord is Maaike Enders - Verbrugge, Senior Marketing Manager bij MTV.

Kun je Viacom Benelux introduceren?

Viacom Benelux is het multimedia-entertainmentbedrijf achter de populaire themazenders Nick Jr, Nickelodeon, MTV, Comedy Central en Spike. Merken met specifieke profilering: kinderentertainment, entertainment voor jongvolwassenen, comedy en uitgesproken en edgy entertainment.

In alles dat we doen staat de fan voorop. We durven keuzes te maken en entertainment te bieden die aansluit bij de interesse van onze fan. Hierdoor hebben we in Nederland sterke fancommunities opgebouwd. Onze merken hebben een dagelijkse rol in het leven van onze fans via tv, digitale platformen, social, mobile apps en live evenementen. Naast internationale shows brengt Viacom Benelux lokaal geproduceerde shows voor televisie en web.

Wie was de opdrachtgever voor het event?

De MTV Music Week was een initiatief van Viacom Benelux, in nauwe samenwerking met de gemeente Rotterdam, Rotterdam Partners en Rotterdam Festivals. Met als doel meer Rotterdamse jongeren laagdrempelige toegang bieden tot unieke, waar mogelijk gratis, muziekevents op opvallende locaties. Sponsoren waren Tele2 en essence.

Wat waren de doelstellingen?

Met MTV Music Week wil MTV:
• Een line-up bieden voor een breed publiek, met voldoende diversiteit in de grootste muziekgenres. Alle evenementen tijdens de MTV Music Week waren laagdrempelig en voor een laag bedrag of zelfs gratis toegankelijk, uitzonderlijk voor de scope van artiesten;
• De hele stad vier dagen lang onderdompelen in de hedendaagse muziek, op opvallende locaties, in unieke settings en met indrukwekkende optredens en hiermee iets teruggeven aan de stad Rotterdam en zijn inwoners;
• Als het grootste jongerentertainmentmerk ter wereld is muziek een van onze belangrijkste pijlers. Het zit in ons DNA. Dit wilden we samen met onze fans vieren. 

Kun je het event omschrijven?

De MTV Music Week is de muzikale rode loper van de MTV EMA, de grootste muziekawardshow van Europa. De MTV Music week wordt gehouden in de dagen voorafgaande aan de MTV EMA. Met verschillende muziekstromingen is de MTV Music Week gericht op alle muziekfans.

Uiteraard waren er vier dagen lang muzikale optredens in de grote Rotterdamse poptempels en clubs, maar dat was niet het enige. Er waren ook optredens op locaties waar je het niet direct zou verwachten. MTV Music Week was te vinden in: Annabel, Rotown, V11, Bird, Arminius, Bar, Paradijskerk en Bar3. Met WOOV konden bezoeker real time informatie en updates vinden rondom alle events tijdens de MTV Music Week en zien waar hun vrienden waren.

Dankzij de samenwerking met 3 prominente ambassadeurs konden we onze fans nog dichter bij alle MTV Music Week-activiteiten brengen. Alle drie hebben een sterke relatie met muziek, de stad Rotterdam en het merk MTV: Afrojack, Monica Geuze en Kay Nambiar. Zij waren het gezicht richting media, verzorgden social reports en updates via de MTV Nederland social en via hun eigen socialmediakanalen. Kay Nambiar versloeg het festival voor on air en online.

De line-up bestond uit nationale en internationale artiesten uit verschillende muziekgenres zoals pop, rock en dance. Zo waren er onder meer optredens van onze MTV Music Week ambassadeurs Monica Geuze en Afrojack, maar ook van De Likt, Broederliefde, Douwe Bob, Jett Rebel, Sam Feldt, Ronnie Flex, Julian Jordan, Nielson, DNCE, Skepta, Lianna La Havas en Santigold.

Tijdens de officiële start van de MTV Music Week werd de Best Dutch Act-winnaar bekendgemaakt. Op het rodeloperevent waren tal van Nederlandse bekendheden aanwezig als VIP gast en fans om samen met MTV dit moment te vieren. De award overhandiging werd uitgezonden tijdens RTL Late Night waar het item live door 900.000 kijkers werd gezien.

Daarnaast waren er non-performing highlights zoals de gratis pop-upsessies van MTV Breaks waar Nederlandse jongeren toegang kregen tot de top van de industrie tijdens inspirerende interactieve sessies. De sessies waren onder meer met Jose Woldring (Media Nanny), Jolique Moller, Eleanor Calder, Monica Geuze, Sonya Esman en van de Geordie Shore cast Gaz Beadle en Chloe Ferry. Andere highlight was de MTV & Armada Demo drop op Centraal Station Rotterdam Confess Your Sound waar jonge muziekproducers hun track konden laten horen aan Eelke Kleijn en de A&R managers van het label van Armin van Buuren.

Welke bureaus waren betrokken de campagne?

Voor deze campagne is zoveel mogelijke gewerkt met lokale partijen.

Creatie en concept marketingcampagne: Venour | Uriah Arnhem
Pr: Coopr
Productie MTV Music Week: Rock & Roll Highschool | Minke Weeda, Beau Netski | Kevin Bonet
MTV Music Week-app: Woov | Sébastien Westerduin & Irfan van Ewijk
MTV Music Week-site: Pieter de Jong
Productie LED fietswiel: Monkey Electric | Ilse Blanckenborg
BrandDeli: Sponsoring event i.s.m. Viacom Benelux, Youth & Music Brand team

Hoe zie jij media de komende tien jaar ontwikkelen?

Televisie is en blijft de belangrijkste bestemming voor onze fans. De manier waarop televisie geconsumeerd wordt zal veranderen, maar wij geloven in de rol die de televisie heeft in de huiskamer van de consument. Naast de tv komen onze fans in aanraking met onze merken via verschillende andere touch points, dit geldt ook voor MTV. Dagelijks komen wij in contact met onze fans via onze online platforms, mobile apps, social media en live events. Technische innovatie en het opkomen van nieuwe platforms zal een specifiek kanaal belangrijker of minder belangrijk maken, maar we geloven in de combinatie van deze verschillende kanalen.

Welke media zijn voor het event ingezet?

Met een 360-gradenmediacampagne met drie dedicated MTV Music Week Ambassadors Afrojack, Monica Geuze en Kay Nambiar, waarbij een zeer breed scala aan media is ingezet, hebben we een campagne gecreëerd waarbij de doelgroep MTV Music Week niet kon missen.

- TV: on air promo’s/ graphics/ aftermovies/ cross promo’s op Comedy Central/ Spike
- Online: Dedicated website met cinemagraphs en wekelijkse nieuwsbrief / MTV Music
- Week Woov app / display banner advertising / pre-rolls
- Social media Covers/ Profile pics / Editorial posts / Promoted posts / Event pagina’s MTV Music Week ambassadors socialmedia-accounts / Rotterdam Festivals socialmedia-accounts
- OOH: Tram / WOW scherm, banieren en event op Centraal Station Rotterdam / Abri’s
- Billboards / Posterframes / Narrowcasting schermen op metrostations
- Rotterdam / Gobo projecties op Music Week locaties in Rotterdam / Fietsen met LED verlichte wielen met logo
- Print: Print advertenties
- Radio: Radio 538 met spot en non-spot campagne / Slam FM / Qmusic / Sky Radio
- Events: Logowalls / Posters / Balkonbanieren

Wat waren de resultaten?

Het event was een groot succes voor zowel MTV als de gemeente Rotterdam. Onderzoek van Rotterdam Festivals wijst uit dat maar liefst 74 procent* van de Rotterdamse jongeren bekend was met MTV Music Week Rotterdam en actief is bezocht: ongeveer 40 procent van de ondervraagde bezoekers is afkomstig uit Rotterdam en maar liefst 80 procent van de ondervraagde bezoekers is jonger dan 30 jaar.

* leeftijd 14-35, n=189 onderzoekspanel

- PR
Mediawaarde: 2.000.000 euro
Bereik: 114.000.000

- Socials / Online
Organisch bereik op social media: 5.375.044
Aantal posts op MTV-platformen: 329
Aantal aanmeldingen events: 8.000+

- Music Week Reports: 690K reach (4+) on air via MTV reguliere televisie & 30K video views op social platforms & already more then 150K reach on FB

- MTV Music Week Ambassadors via hun social media:
Afrojack: 9.099.242 (FB), 3.300.000 (IG), 2.492.350 (TW)
Monica: 11.369 (FB), 407.000 (IG), 23.107 (TW), 275.760 (YT)
Kay: 4.151 (FB), 42.700 (IG), 2.800 (TW)

- 50 + artists & acts // 15+ locations // meer dan10K fans aanwezig tijdens de events.

Dankzij de samenwerking met Rotterdam Festivals, de locaties en medewerking van de artiesten hebben we de toegangsprijs voor alle events heel laag kunnen houden en in sommige gevallen was de toegang zelf gratis.

www.vimn.nl
www.mtvmusicweek.nl

www.crossmediaawards.nl

 

Ook genomineerd voor Cross Media Event van het Jaar 2017:

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie