[Cross Media Event 2017] Mark Miedema over Libelle Zomerweek
17-03-2017 10:55:00 Door: Marianna Beets | Hits: 4403 | Tags:

Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Libelle Zomerweek is genomineerd voor Cross Media Event van het Jaar. Aan het woord is Mark Miedema, Director Events bij Sanoma.

Kun je Sanoma | SBS introduceren?

Sanoma | SBS is een veelzijdig mediabedrijf, dat met haar toonaangevende portfolio van ruim 50 sterke, crossmediale merken, wekelijks 13,1 miljoen Nederlanders bereikt via tijdschriften, tv, evenementen, content marketing, e-commerce, websites en apps.

Libelle is een van dé voorbeelden als het gaat om de succesvolle transformatie naar crossmediale merken. Dankzij deze continue transformatie - altijd audience first - van onze merken zijn wij blijvend relevant gebleken. Met een bereik van 3,7 miljoen vrouwen is Libelle het grootste, meest invloedrijke vrouwenmerk van Nederland. Libelle kan met recht een crossmediaal merk worden genoemd; met een magazine, forum, diverse social kanalen en eigen tv kanaal.

Wie was de opdrachtgever voor het event, wie waren de sponsors van het event?

Sanoma Media Netherlands en Libelle zelf zijn de opdrachtgever. Het event bouwt op vele samenwerkingen, circa 400 adverteerders die sponsor zijn van het event.

Wat waren de doelstellingen van het event? 

Op bijzondere wijze de 20e  verjaardag van de Libelle Zomerweek vieren, en nog meer vrouwen naar ons verjaardagsfeestje aan te trekken. Om hen daar in contact brengen met de Libelle-beleving en hen volledig in de Libelle wereld onderdompelen, om zo het (Libelle-)imago te versterken en daarmee het bezoekersaantal en de omzet van de Libelle Zomerweek te verhogen.

Daarnaast is de Libelle Zomerweek als grootste vrouwen brand-event van Nederland gebruikt om Libelle TV te lanceren en zo media-aandacht, naamsbekendheid en downloads van de app te genereren.

Kun je het event omschrijven?

Tijdens Libelle Zomerweek - het grootste en langst bestaande vrouwen-merkevent in Nederland - komt het  merk Libelle driedimensionaal tot leven.  Inmiddels is Libelle Zomerweek is uitgegroeid in meer dan  een commercieel en winstgevend event. Het is  een ijzersterke jaarlijkse marketingtool die de ongeëvenaarde lezersbinding van Libelle met haar lezers weerspiegelt, een face to face-ontmoeting van  de Libelle-doelgroep (en look-a-likes) methet  Libelle merk en haar exposanten/ sponsoren.

Libelle Zomerweek is relevant en rijk voor onze bezoekers en interessant voor onze sponsoren, als sterkte toevoeging in de marketingcommunicatie mix – iets dat voor een gezonde wisselwerking zorgt. Bezoekers maken herinneringen, stappen in verschillende (merk)belevingswerelden, shoppen de hele dag door en geven zichzelf prijs in ruil voor een bijzondere en onvergetelijke ervaring en/of een goede deal. Sanoma’s onderzoek naar de effectiviteit van evenementen (2016) werd deels uitgevoerd op Libelle Zomerweek en wees uit dat het evenement na een jaar nog in het geheugen staat gegrift. Bezoekers dachten positiever over de aanwezige merken en producten, doordat de beleving zelf positieve emoties opleverde. Deze interactie en aandacht leidde zelfs nog tot meer ‘happiness’ bij de bezoeker.

Al twintig jaar versterkt Libelle Zomerweek Libelle als merk. Op het Almeerderstrand wordt een compleet Libelle dorp opgebouwd met winkelboulevards, podia, workshopruimtes en heel veel horeca. De pijlers van het tijdschrift Libelle worden vertaald in thema-tenten, workshops, stands en shows. Dit is het ultieme gezellige dagje uit voor vrouwen. Bezoeksters kunnen bekende Libelle-persoonlijkheden zoals de columnisten en hoofdredacteur ontmoeten en op podia zien. Bovendien maken ze op diverse momenten kennis met de voltallige Libelle-redactie. Ook kunnen ze zelf meedoen aan de Libelle-modeshows.

Dit jaar hebben we op álle fronten extra uitgepakt: zowel qua aankleding, entertainment en shopping-beleving Libelle Zomerweek leidt keer-op-keer tot een feestje waar alle vrouwen van Nederland zich thuis voelen en optimaal genieten. In 2016 was het Almeerderstrand omgetoverd tot een waar bloemenparadijs. Het thema Let’s Dance werd door de speciale programmering – van het Nationaal Ballet tot de streetstyle dancegroep We Move Different  en een fantastische line up van Nederlandse artiesten – onderstreept.

En met als kers op de taart natuurlijk de lancering van Libelle TV én een heuse Libelle VR-film. Want: wie jarig is, trakteert! Speciaal voor deze Libelle Zomerweek werd een unieke VR-film geschoten waarin de ultieme Libelle-sfeer is gecreëerd en lezeressen werden meegenomen in het hele voortraject; van de inspiratie voor de Libelle Zomerweek  tot de covershoot van het Libelle Zomerweek-nummer. Een bijzondere ervaring, waarbij de lezeres zich op de set van de fotoshoot waant en de cover (die ook daadwerkelijk op de Libelle Zomerweek-editie staat) tot leven komt. De Libelle VR-film is een duidelijke illustratie van de intensieve en  samenwerking tussen de diverse onderdelen van het crossmediamerk Libelle. De VR-film was gedurende de hele Libelle Zomerweek te zien in een speciaal ingerichte stand.

Welke bureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Libelle Zomerweek wordt in-huis ontwikkeld en georganiseerd door  Sanoma|SBS, in een samenwerking tussen de Events afdeling, Libelle redactie,Libelle marketing afdeling en sales afdeling.

Hoe zie jij de mediatypen waarin jullie actief zijn de komende tien jaar ontwikkelen?

Het interessante van Libelle Zomerweek in de mix van mediumtypen is dat we direct in contact komen met 84.000 vrouwen, met wie we gedurende het jaar al continu via onze andere kanalen in gesprek zijn. Tijdens het evenement leren we ze nóg beter kennen. De mix aan media-inzet, de verrijking van onze dataprofielen en slimme interactie met de doelgroep maakt het verschil.

Libelle is van tijdschrift-merk uitgegroeid tot volwaardig crossmedia merk, met Libelle magazine, Libelle daily, Libelle TV en Libelle Zomerweek. Libelle Zomerweek blijft onverminderd populair bij bezoekers en sponsoren en dit is mede te danken aan de breedte die Libelle heeft gevonden in wijzen waarop zij met haar fans in contact blijft; op manieren die de Libelle fan dat wenst (van papier tot video en van snack content op Libelle Daily tot live contact op Libelle Zomerweek. Daar zijn waar de Libelle fan zich bevindt en relevant blijven voor al haar behoeftes. Hier zal de focus (blijven) liggen; meebewegen met de Libelle vrouw en haar verrassen met altijd relevante content op de juiste plaats.

Welke media - en mediumtypes - zijn voor het event ingezet? Hoe zijn jullie tot deze keuzes gekomen?

De gebruikte mediamix was – net als de Libelle vrouw - erg veelzijdig. Het blad is nog steeds erg impactvol, daarom werden verschillende print publicaties uitgegeven (van editorials tot mode reportages en HI tot branded content items; zo was er de speciale Libelle Zomerweek-editie, het Libelle Zomerweek programmaboekje en wekelijkse aankondigingen in het blad. Online lag de focus op de speciale Libelle Zomerweek website, Libelle Daily en verschillende items op Libelle TV, beide ondersteund door posts op Facebook en Twitter. Alle media van Libelle worden trans mediaal ingezet om van Libelle Zomerweek een succes te maken.

In aanloop naar het event werd een VR-video gemaakt en werden verschillende persberichten uitgestuurd.  Op de openingsdag vond een VIP/pers-ontbijt plaats, waarbij de aanwezigen nog een stapje dieper in de (VR) wereld van Libelle konden stappen.

Wat waren de resultaten van het event?

Er kwamen in totaal 84.200 bezoekers, wat een stijging is van 2 procent ten opzichte van vorig jaar. Deze bezoekers spendeerden 11 procent procent meer dan vorig jaar (gemiddeld 77,64 euro, exclusief toegang, catering, vervoer en parkeren). Daarnaast is het bedrag dat men uitgaf aan de catering gestegen met 30 procent ten opzichte  van 2015. Bovendien daalde (voor het eerst in jaren) de gemiddelde leeftijd van de bezoekers, waaruit blijkt dat het event uitstekend aansluiting vindt bij een nieuwe generatie.

Ook op business to business vlak was een forse stijging te zien: er werd maar liefst 18 procent meer omzet gerealiseerd ten opzichte van  vorig jaar. Hierdoor steeg het totale resultaat van Libelle Zomerweek met 19 procent ten opzichte van vorig jaar.

Er werden ruim 15.000 downloads van de Libelle TV-app gerealiseerd en de Libelle VR-video werd ruim 10.000 keer bekeken. De losse verkoop van de Libelle Zomerweek editie steeg  ruim 7 procent ten opzichte van hetzelfde nummer vorig jaar. Bovendien is er voor een record bedrag van 7,9 miljoen euro aan free publicity gegenereerd.

www.libellezomerweek.nl 
www.libelle.nl

 

Ook genomineerd voor Cross Media Event van het Jaar 2017:

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie