[Cross Media Innovatie 2017] Daan Bolder over Braingineers en Brainpeek
16-03-2017 10:33:00 Door: Marianna Beets | Hits: 7161 | Tags:

Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Braingineers stuurde Brainpeek in en is genomineerd voor Cross Media Innovatie van het Jaar. Aan het woord is Daan Bolder, Managing Partner bij Braingineers.

Kun je Braingineers introduceren?

Als één van de winnaars bij de Cross Media Startup competitie 2016 hebben we ons al mogen introduceren. Ter herinnering www.nederlandsmedianieuws.nl/Startups-Roderick-Reichenbach-over-Braingineers

Braingineers is een Neuromarketing/AI bureau. Met behulp van EEG (hersenactiviteit) en eye-tracking (focus) maken we onbewuste beleving en effectiviteit van media inzichtelijk. Dit doen we voor usability van websites, effectiviteit van TV reclames en beleving van offline services. Door continu data-onderzoek naar de reactie van onze hersenen op we zien leren onze algoritmes steeds nauwkeuriger de beleving van media te voorspellen.




Wat lag ten grondslag aan de ontwikkeling van de innovatie; waarom is deze innovatie er gekomen?

Hoe het brein functioneert en hoe deze wordt beÏnvloed door de omgeving heeft ons altijd al gefascineerd. Kleine verschillen tussen diverse aangeboden stimuli kunnen van grote invloed zijn op het oordeel hierover. Meestal is men hier niet van bewust, maar door metingen kan worden weergegeven dat het brein wel degelijk wordt beïnvloed.

Door het meten van de fysiologische en cognitieve effecten op gepresenteerde video of communicatie materiaal, kunnen we ontdekken hoe deze efficiënter worden verwerkt door het brein en de boodschap beter kan worden overgebracht naar de doelgroep. Vanuit deze visie is Braingineers gestart.

Kun je de innovatie omschrijven?

In 2015 heeft Braingineers haar neuro onderzoek op basis van EEG data gelanceerd. Op basis van objectieve hersendata kunnen we oa aandacht, frustratie, en opwinding meten. Gekoppeld aan eyetracking weten we waar iemand naar kijkt, en wat voor emotie dit geeft. Ze brengen we evidence-based knelpunten en optimalisaties in kaart van video (TV programma's en commercials), websites en offline media.

In de afgelopen jaren zien we een sterke toename in de vraag naar evidence based inzichten in klantbeleving. Middels een aanpak die aansluit op de snelle / agile ontwikkeling. Om deze reden heeft Braingineers de volgende stap gezet. In 2016 hebben we onze methodiek geautomatiseerd in een schaalbaar online platform: Brainpeek. Brainpeek levert emotion analytics voor video en websites.

Brainpeek verlaagt de drempel om toegang te krijgen tot deze unieke inzichten. Bedrijven kunnen nu zelf binnen de eigen organisatie objectieve onderzoeken uitvoeren. Door Brainpeek kan iedereen een Braingineer worden!

Op welke wijze is de innovatie gelanceerd?

De innovatie is begin 2016 onder een selecte groep vaste klanten gelanceerd, Met als doel om enkele 'lauching partners' aan te haken voor frequent onderzoek en kritische feedback. Gedurende 2016 is Brainpeek verder bij relevante bedrijven geïntroduceerd. Op basis van de onderzoeken en feedback trainen we de voorspellende algoritmes en verbeteren we de inzichten en het platform. Ook in 2017 zullen we op basis van selectie bedrijven toegang geven.

Wat heeft de innovatie op de markt teweeg gebracht?

Zoals al aangehaald: onze visie is een cultuurverandering op het gebied van neuropsychologische inzichten. Door het organiseren van inspiratiesessies, het starten van de neuromarketing community en zelfs complete congressen weten wij organisaties van de waarde van impliciete belevingsinzichten te overtuigen.

De resultaten van objectieve metingen op het onbewuste moeten ter grondslag liggen aan alle media en communicatie uitingen.

Dat in het korte bestaan al 30+ A-merken (zoals KLM, RTL, AH, Vodafone, T-Mobile, Menzis, Transavia, NS, Booking.com, Schiphol) gebruik maken van onze technologie duidt op een daadwerkelijke verandering.

Wat kun je zeggen over het succes van de innovatie in 2016?

Vanuit de gecontroleerde launch zijn de echte successen vooral intern bij onze launching partners zichtbaar. Dankzij deze innovatie stonden we als finalist op het podium van de Marketing Technology award en Accenture Innovation Awards. Daarnaast worden we vermeld in eervolle lijstjes als de de Sprout 50, KvK innovatie top 100 en TNW. Het success heeft geleid tot een 300 procent groei van Braingineers in 2016.

Hoe onderscheidt de innovatie zich ten opzichte van de competitie?

Neuromarketing is sinds dit decennium sterk in opkomst. Behalve een gedeelde visie, is het grote verschil met 'reguliere' neuromarketing methodes de gedrevenheid vanuit techniek en focus op media. De gevestigde neuromarketing methodes gebruiken voornamelijk fMRI (tunnel waar participant inligt) voor een 'scan' van hersengebieden. Op basis van neuropsychologie wordt een vertaling gemaakt van activiteit in hersendelen naar affecten. Dit geeft een momentopname over positieve/negatieve houding en niet bruikbaar voor online en offline media.

Braingineers heeft haar eigen methode ontwikkeld op basis van EEG (meting van hersenactiviteit). Een EEG is een 'wearable' en doet 10 metingen per seconde, dit terwijl een participant natuurgetrouw een TV programma bekijkt, een website bezoekt een tijdschrift leest of concert bezoekt. Vanuit AI wordt de vertaling gemaakt van hersengolven naar affecten. Dit geeft een second-by-second inzicht in real-time emoties (frustratie, aandacht/concentratie, opwinding)

Met de lancering van Brainpeek maakt Braingineers de stap van 'bureau' naar 'schaalbare technologie'.

Wat is jouw visie op cross media en hoe past de innovatie in deze visie?

Bedrijven denken praten, en werken in 'kanalen'. Bij Cross media wordt gedacht aan de communicatie/diensten/uitingen die via meerdere kanalen beschikbaar zijn of waar kanalen elkaar aanvullen. Elk kanaal heeft echter zijn eigen KPI's, onderzoeksmethodes en analytics. Maar wat is nu echt de invloed van welk media?

Kijk je een TV serie omdat je erover gehoord hebt van vrienden, omdat het over draken gaat, omdat je kan relateren aan de karakters, of vanwege aankondigingen in diverse media.

Koop je een merk product vanwege een advertentie, omdat je ouders vroeger ook dat merk kochten, om de mooie reclame, omdat LINDA het zegt, je held in die serie het ook gebruikt, of vanwege de positie in het schap.

95 procent van onze beslissingen zijn onbewust. We maken een journey die kanalen overstijgt, beïnvloed door een veelvoud aan associaties en emoties.

In onze visie gaat cross media interactie met een consument over merk, communicatie en product/dienst. Wat zijn de merk-associaties die in het geheugen worden geconsolideerd, hoe is de emotionele belevenis over de journey. Onze innovatie maakt het mogelijk de onbewuste beleving op consistente wijze te meten over alle media en kanalen. Zo ontdekken we welke factoren in de cross mediale journey van invloed zijn en waar de verbeter kansen liggen.

Wat is het laatste nieuws?

We verwachten Brainpeek per Q3 voor iedere organisatie beschikbaar te maken!

www.braingineers.com

 

Ook genomineerd voor Cross Media Innovatie van het Jaar 2017:

 

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie