[Interview] Erik Roddenhof, CEO Persgroep: Ons verdienmodel is gebaseerd op betrouwbaarheid
07-01-2017 14:33:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 5730 | Tags:

Dit interview verscheen eerder in De Gelderlander | Auteur: Rob Berends | fotografie Marc Pluim

Huize Roddenhof is een huis van contrasten. Op het ene moment gaat het er aan de keukentafel over miljoenenorders en dan weer moet elke euro worden omgedraaid.

Erik Roddenhof treedt op 1 januari aan als CEO van de Persgroep Nederland, een krantenconconcern met 3000 werknemers. Zijn vrouw Ilse runt sinds kort de Kinderboekenwinkel in het centrum van Arnhem: "Het is een onwijs leuke combinatie. Heel grappig om een groot concern te leiden en een winkel te hebben waar elke euro moet worden afgewogen en elke dag moet worden gekeken: wat kan wel en wat kan niet? Dat geeft een drukke dynamiek in huis maar ook wel een heel leuke."

In 2012 begon hij bij de Persgroep, het grootste krantenbedrijf van Nederland. Hij werkte bij energiebedrijf Vattenfall toen een headhunter hem benaderde om directeur marketing te worden. Roddenhof werd gegrepen door het enthousiasme van de Belgische eigenaar van de Persgroep, Christian Van Thillo, en de Nederlandse topman Frits Campagne: "Zij vertellen met zoveel drive en passie over hun product. Ik kan genieten van hun drang om te winnen. Te winnen van het socialmediageweld. Te winnen van de concurrenten. Te winnen van alle mensen die zeggen dat wij niet overleven.”

Nu, nog geen vijf jaar later, wordt hijzelf de baas van de Persgroep Nederland, met regionale kranten als De Gelderlander, met landelijke dagbladen als Trouw en de Volkskrant, met 3000 werknemers. „Ik heb heel hard gewerkt aan de marketing van de kranten. Acht van de elf krantentitels groeien weer. Maar had ik dat op dit moment in mijn leven verwacht? Nee. Een gezonde dosis geluk en je op het juiste moment op de juiste plek bevinden, zijn ook belangrijke factoren. Ik kwam terug van vakantie en Van Thillo zei tegen me: Frits treedt terug. Jij wordt de nieuwe CEO. Veel succes ermee.”

Toen u in 2012 werd benaderd, had u ook kunnen denken: het maken van kranten is een bezigheid die op zijn einde loopt.

Ik ben een marketeer. Ik bekijk kranten niet als kranten, maar als merken. Die zijn er al 80 jaar. Die merken overleven wel. Of het nou papier is of digitaal, in the end maakt het niet uit. Elke dag lezen 3,5 miljoen mensen ons op papier en 3,3 miljoen mensen digitaal. Wij moeten niet Twitter, Facebook of nu.nl willen kopiëren. Wij zijn de nieuwsmákers. Andere media kopiëren het alleen maar.

Wat wordt uw voornaamste doel als CEO van de Persgroep?

Wij moeten digitaal op alle fronten doorbreken.We zullen kranten produceren zolang consumenten dat willen. Tot de aller-, allerlaatste snik. En die laatste snik is nog mijlenver weg. Maar onze toekomst is digitaal. Journalistiek zijn onze kranten uitstekend, maar we moeten leren hoe we verhalen digitaal vertellen. Met beeld, met geluid, met graphics. Daar is een wereld te winnen en daar werken we hard aan.

U moet ervoor zorgen dat de uitgeverij echt geld gaat verdienen op internet

We doen het al best netjes. Bij de Volkskrant verkopen we meer digitale en hybride abonnementen dan papieren. Bij Trouw en de regionale kranten groeien we ook, maar dan op papier. Eerlijk gezegd: I don’t care. Als mensen maar betalen voor onze journalistiek. Mijn ambitie is dat je bij ons het nieuws van de wereld tot je voordeur krijgt. Daaromheen willen we diensten bieden die je helpen moeilijke beslissingen simpel te maken. We willen die diensten tot één ecosysteem samenbrengen.We zijn er goed in mensen te helpen een mening te vormen: over Obama en Trump, of over de vraag of er een filmtheater op het Kerkplein in Arnhem moet komen. Zo kunnen we mensen helpen om een mening te vormen over: wat is een goede telefoon? Wat is een goed energiecontract? Dan rekken we onze rol iets op, maar het past wel.

Hoe ziet uw mediagebruik eruit?

Ik sta elke ochtend om zes uur op en rijd om kwart voor zeven weg naar Amsterdam. Dan heb ik de Volkskrant, AD en De Gelderlander gelezen. Op papier. Overdag ben ik verslaafd aan AD.nl, by far de beste nieuwssite van Nederland. Een verborgen pareltje. Ik moet ook wel eens ergens wachten, ik heb ook saaie vergaderingen. Dan check ik het nieuws. ’s Avonds, als ik met mijn kinderen op de bank naar The Voice of Holland zit te kijken, is een nieuwssite een welkome uitvlucht.

De media worden gewantrouwd door een deel van de bevolking. Er zou te weinig afstand tot de elite zijn. Is dat wantrouwen een bedreiging voor de Persgroep?

Als dat wantrouwen gaat over het feit dat er ook wel eens een kritische vraag wordt gesteld, of als dat wantrouwen gaat over het feit dat we niet zomaar een Twitterberichtje voor waar aannemen, dan laat ik die kritiek graag over me heenkomen. Ik zie dat wantrouwen bij politici die alleen maar berichten de wereld in willen twitteren en geen weerwoord willen hebben. Maar wij vinden niet elk tweetje nieuws. Ons nieuws is gecureerd nieuws. Daar heeft iemand naar gekeken. Iemand heeft onderzocht of het waar is of niet. Onze kranten zijn niet van de elite. Ik denk dat wij in de toekomst belangrijker worden. Omdat in een tijd waarin iedereen van alles kan schreeuwen, vertrouwen belangrijker wordt. Ons hele verdienmodel is gebaseerd op het woordje betrouwbaarheid.

Hoe kijkt u aan tegen branded content?

Als het gaat over een adverteerder die geen advertentie wil met een plaatje met ‘koop mij’, maar met een verhaaltje, dan kan dat. Het moet voor de lezer crystal clear zijn dat het een advertentie is, in de vorm van een verhaal. Maar als bedoeld wordt dat wij worden betaald om artikelen te schrijven, dan is mijn antwoord: nooit. Betalen om iets te schrijven, om een mening te verkopen, dat doen we niet. Het moet altijd duidelijk zijn of lezers iets commercieels bekijken. Als het duidelijk is, vinden consumenten het niet erg. Maar ze willen niet bedot worden en hebben dat vrij snel door. Wij verkopen geen artikelen.

U bent opgegroeid en Arnhem en woont er nu opnieuw. U hebt een drukke baan. Wat onderneemt u in Arnhem?

We wilden onze kinderen buiten de Randstad laten opgroeien. We keken rond met als uitgangspunt: op maximaal 100 kilometer van Amsterdam. Het werd Arnhem. Ik ben geboren in Arnhem-Zuid en woon nu in Noord. Ik houd van de bossen hier. Schaatsen in het Openluchtmuseum! Mijn kinderen keken er al maanden naar uit. Maar ik ben ook veel weg. Ik vroeg aan mijn vrouw: hoe beleef ik Arnhem eigenlijk? Zij zei: ‘Je slaapt er vooral.’ Arnhem is voor mij het bos. Arnhem is vanuit mijn huis de bossen inwandelen en de hectiek van Amsterdam achterlaten.

www.persgroep.nl
www.persgroep.nl/adverteren

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie