[Interview] Albert de Koning over de Altijd Daltarief-campagne van Essent
20-03-2017 11:32:00 Door: Katja Brokke | Hits: 3190 | Tags:

Essent zet in de recente campagne de was in een bijzonder daglicht. Of liever gezegd maanlicht. Samen met Etcetera lieten ze een aantal street artists hun gang gaan met 3900 kilo was om duidelijk te maken dat ’s nachts wassen niet meer nodig is. We spreken met Albert de Koning, Head of Marketing Formula bij Essent.

Hallo Albert. Wat is de aanleiding van deze campagne?

We maken het leven van klanten een stukje gemakkelijker en comfortabeler met het introduceren van Altijd Daltarief. We merkten dat onze klanten het voordeel van daltarief vooral behalen door ’s nachts de wasmachine te gebruiken. Omdat het voor het energienet niet meer echt nodig is, willen wij onze klanten het gemak bieden om altijd gebruik te maken van het voordelige daltarief. Met de speciale replica van de Nachtwacht brengen we de nachtwas symbolisch naar het museum. Altijd Daltarief is voor zowel nieuwe klanten als bestaande Essent-klanten. Klanten die kiezen voor Altijd Daltarief krijgen standaard groene stroom en gas.

Hoe is de campagne opgezet?

We willen de propositiebekendheid en merkvoorkeur vergroten en uiteraard klanten aan ons binden.  Dit doen we via een 360-gradencampagne. Naast ATL-middelen is de campagne waar mogelijk in onze eigen kanalen en bestaande touchpoints opgenomen. Ook in ons sponsorship met FC Groningen (led-boarding, tv-commercial in het stadion en eDM aan supportersbase). Er is bewust gekozen voor het toevoegen van een ludiek fun-element aan de campagne, in de vorm van de Nachtwas.

Jullie hebben samengewerkt met Etcetera. Hoe kwam die samenwerking tot stand en hoe verliep deze?

Etcetera is al jaren ons ATL-bureau. Ook voor deze campagne zijn we samen weer tot een verrassende insteek gekomen.

Welke media zetten jullie in en waarom?

Om de propositiebekendheid te vergroten, zetten we eerst tv (commercial en tag on) in met tegelijkertijd online rich media. Als de bekendheid wat is opgebouwd, maken we de overstap naar een actiematiger medium en zetten we radio in. Merkvoorkeur wordt via online video, digital ooh en display adds benaderd. Bij digital ooh verspreiden we de inzet. We zitten bewust in het tijdslot van de overgang van dag naar nacht om het concept kracht bij te zetten. Uiteraard maken we ook gebruik van mobile display en retargeting.

De Nachtwas is via onze socialkanalen en YouTube onder de aandacht gebracht en laat mensen over een hele andere boeg kennis maken met de campagne.

Er zit nog een activatievideo via social in de planning; de nachtwas kliklijn. Ken jij iemand die nog steeds ’s nachts wast (en jou daar mee wakker houdt)? Meld hem aan bij de Nachtwas kliklijn en jullie maken beiden kans op een stille en zuinige wasmachine.

Wie kwam met het idee om van was de Nachtwacht na te maken?

De Nachtwas is een idee van Etcetera en ontstaan tijdens het ontwikkelen van de conceptvoorstellen.

Hoe kwamen jullie bij het Grafittinetwerk?

Via de productiemaatschappij van Etcetera, Vigics. Hier werkten ze ook al mee samen voor de dansende mupi voor onze Housepartycampagne in november.

Met welke mensen/bureaus is nog meer samengewerkt?

Voor specifiek de Nachtwas: Sympany leverde de kleding en Vigics coördineerde de productie. De voice-over onze vaste stem; Jacob Derwig. In de gehele Altijd Daltariefcampagne werkten we samen met onze vaste mediabureaus: Mediacom en Search Result.

Wat is het laatste nieuws?

De propositie Altijd Daltarief wordt erg positief ontvangen. We krijgen nog steeds leuke reacties op Facebook. De video van de Nachtwas heeft al meer dan 560k uniek bereik en een doorkijkratio van 35 procent (boven benchmark). We krijgen zelfs vanuit het buitenland enthousiaste reacties. Een mooi compliment. 

www.essent.nl
www.etcetera.nl

 

Lees ook: Etcetera en Essent lanceren De Nachtwas

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie