[Interview] Allard Ruyl: BrandDeli beantwoordt iedere briefing met een creatief concept, effectieve strategie en onderbouwd media-advies
08-01-2017 16:22:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 12546 | Tags:

Allard Ruyl is CEO van BrandDeli. Hij staat op nummer 40 in DeMedia100. Wij spreken hem.

Kun jij BrandDeli introduceren?

BrandDeli is een unieke samenwerking van steeds meer verschillende mediapartijen, zowel TV- als digitale merken. We werken samen met wat voorheen onze directe concurrenten waren. Dankzij deze samenwerking kunnen we een beter product leveren aan adverteerders en de versnippering bestrijden. Ons basisgeloof is dat wij merken effectievere reclamemogelijkheden kunnen bieden rondom exclusieve content, die voor de kijker écht betekenis heeft of een rijke ervaring oplevert. Naast specifieke content en effectief bereik biedt BrandDeli creatieve oplossingen en excellente service die optimaal aansluiten op de wensen van onze adverteerders. En met succes, want BrandDeli won het afgelopen jaar niet alleen de AMMA voor beste media-exploitant maar was ook de winnaar in de categorie TV en de overall winnaar van het Adformatie kerstrapport.

Wat kan BrandDeli wat andere saleshouses niet kunnen?

De wereld heeft z’n mond vol van samenwerking omdat de noodzaak steeds groter wordt tegenover de grote Amerikaanse digtale partijen als Google en Facebook. BrandDeli heeft een weg gevonden om dat te doen. De versnippering in mediaconsumptie vindt het meeste plaats onder de jonge doelgroepen, onze kijkersprofielen zijn aanzienlijk jonger dan die van onze concurrentie en wij kunnen ze nog steeds goed bereiken door dat massabereik te bundelen.

Niet alleen onze zenders blijven groeien, wij hebben daarnaast ons zenderportfolio uitgebreid met BBC First en vanaf maart dit jaart met VICELAND. Daar komt Twitter bij met een enorm online bereik, waarbij wij toegang krijgen tot al hun data en analytics. Dit heeft ons de mogelijkheid om TV en online met elkaar te verbinden, waarmee we een uniek product in de markt brengen. In een markt met capaciteitsproblemen en GRP-schaarste zijn wij afgelopen jaar gegroeid naar 10,2 procent marktaandeel in primetime - doelgroep 20-49 jaar - wat een stijging is van 7 procent ten opzichte van vorig jaar. We bieden voldoende voorraad en dat ook nog eens tegen een zeer scherpe prijsstelling. En dat binnen een doelgroepsegment dat lastig is te bereiken.

Naast ons bereik, beantwoordt ons professionele Brand Partnerships team iedere briefing met een creatief concept, effectieve strategie en onderbouwd media-advies. Door goede resultaten en best-in-class uitvoering zien we dat klanten terugkeren. We denken mee met de klant en samenwerking zit in ons DNA, daarom denken we buiten grenzen en altijd in de beste oplossing voor adverteerder, dat zie je terug in de De Boer & de boer campagne voor Nespresso of onze samenwerking met Achtung! rondom hun Volkswagen memorylane concept.

2016 was wederom een succesvol jaar voor BrandDeli. Wat gaan jullie in 2017 doen?

Verder met onze ingeslagen weg want we zijn nog lang niet klaar. Natuurlijk starten we met Twitter. Maar ook de nieuwe TV zender van jongerenmerk VICE gaan we dus verwelkomen. Daarnaast blijven we ons online portfolio versterken en zullen verdere samenwerkingen in de markt aangaan. Alles met als doel een zo mooi mogelijke propositie neer te zetten voor onze adverteerders. Met gericht bereik in juiste doelgroep. Dus wie weet welk nieuws we nog meer gaan brengen het komende jaar.

Welke mogelijkheden gaan er komen voor adverteerders door digitalisering van televisie?

Digitalisering gaat vele mogelijkheden bieden; adressable TV met betere targeting mogelijkheden, interactiviteit, meer controle op contactfrequentie of advertenties op maat. Er zijn echter nog technische maar vooral praktische hobbels te gaan, partijen zullen veel meer moeten gaan samenwerken. Wij zullen bij deze ontwikkelingen vooraan in de rij staan. Aan ons zal het niet liggen, wij gaan graag het gesprek met iedereen aan om de innovatie te verspoedigen. Maar laten we vooral ook niet vergeten dat het realiseren van massabereik altijd relevant zal blijven.

BrandDeli wordt de Nederlandse salespartner van Twitter. Vertel!

Ja daar ben ik super trots op! Met de toevoeging van Twitter zijn wij de eerste Nederlandse media-exploitant die naast TV en online ook een volledig social media platform in commercieel beheer heeft. De mogelijkheden voor adverteerders op het gebied van social video en brand partnerships worden hiermee enorm vergroot. Er zijn vele voordelen te bedenken op het gebied van kennis, versterken van elkaars product - denk aan Twitter Amplify, vergroten van bereik, aanbod maar ook data en natuurlijk weer een nieuwe smaak in ons aanbod. Twitter ontwikkelt zich meer tot een nieuwsmedium, het leuke is dat BrandDeli in die hoek nog weinig aanbod heeft. Het maakt ons content aanbod dus ook ronder.

Wat kan BrandDeli voor adverteerders betekenen op gebied van  online en mobile?

Steeds meer! Er wordt volop aan gewerkt aan onze online propositie. Nickelodeon heeft onlangs succesvol de Nickapp gelanceerd, in slechts twee weken tijd werd de app 55.500 keer gedownload en waren er meer dan 474.000 video streams. En ook voor Comedy Central en MTV worden binnenkort apps gelanceerd. Fox Sports en 24Kitchen hebben een duidelijk online en mobile propositie. Daar komen ons samenwerking met Makerchannel/Persgroep en ook Twitter nog bij.

Hoe ziet de toekomst van automated trading eruit?

Dit is zeker iets waar de markt naartoe groeit, ook voor TV. Het zal echter nog wel even duren voordat het daadwerkelijk zover is. Alles wat we kunnen automatiseren, zullen we automatiseren. Maar juist door de versnippering blijft marketing ook mensenwerk. De hoeveelheid data en keuzes die te interpreteren zijn, vereisen juist steeds meer specialismen.

Wat moeten media-exploitanten doen om relevant te blijven?

Het gaat er uiteindelijk om dat je zichtbaar resultaat creëert voor adverteerders uit hun investeringen. Het medialandschap staat bol van constante veranderingen, onder andere door de sterke opkomst van online, mobile en social, in video & content. De keten van mediabureaus, adverteerders, reclamebureaus en exploitanten integreert steeds verder om voldoende kwalitatieve en effectieve aansluiting te vinden binnen de doelgroep. BrandDeli gelooft in een nieuwe wereld waarin concurrentie zal plaatsmaken voor samenwerking. Wij tonen het lef om breder te denken dan alleen onze eigen, bestaande platforms en te investeren in samenwerkingen.

Wat is jouw visie op de ontwikkeling van de advertentiemarkt in 2017?

TV daalt in kijktijd maar blijft sterk in bereik. Want iedereen kijkt TV, alleen minder lang. Ons portfolio en aandeel daarbinnen groeit flink en dat biedt kansen voor adverteerders. Want wij hebben nog voorraad en de kosten bij BrandDeli op tv liggen lager dan de gemiddelde kosten voor online video in de markt. Onze omzet zal dan ook verder groeien in 2017. Dat is voor de totale TV-markt nog maar de vraag. Het is een non- event jaar met minder GRP’s bij de Publieke Omroep. De daling in kijktijd wordt ook gevoeld door onze concurrenten die al jaren vol zitten, zij proberen een en ander met flinke prijsstijgingen op te vangen. Al met al denk ik dat de overall TV-markt niet zal stijgen in 2017. Uitzondering is natuurlijk de markt voor online video, daar zit flinke groei in - lees hier ons forum over advertentiemarkt 2017.

www.branddeli.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie