[Interview] Anne Lobbes over Citroën en wat we allemaal in een auto doen
29-03-2017 11:55:06 Door: Katja Brokke | Hits: 5231 | Tags:

Voor de laatste campagne van Citroën onderzocht de autofabrikant het gedrag in de auto van ruim 3500 automobilisten en passagiers. Met de gegevens werd Citroën, Inspired by You gecreëerd. We spreken met pr-manager Anne Lobbes.

Hoe kwam de campagne tot stand?

Citroën heeft in de zomer van 2016 in Europa onderzoek gedaan onder ruim 3500 respondenten om hun rijgedrag te analyseren en de resultaten van dit onderzoek hebben we gebruikt om de campagne Citroën & You te lanceren.  Een campagne die aansluit bij de antwoorden die respondenten hebben gegeven en vanuit Citroën een oplossing bieden ter verbetering.

Waaruit bestaat de campagne?

Voor de tv-campagne hebben we een week met lange 50”-commercials gewerkt. Het overall thema was Citroën Inspired By You, wat te zien was aan het eind van iedere commercial. Ook is er een speciale pagina op de site gemaakt die te bereiken is via een homepage banner. Daarnaast hebben we veel gepost op Facebook en Twitter en is al het materiaal te zien op ons YouTube-kanaal.

Hoe vertaalt het merk Citroën zich in deze uitingen?

Citroën is een people minded merk, dus staat dicht bij de consument. Daarnaast is Citroën eigenzinnig en creatief. Deze twee ingrediënten vormden de basis voor het onderzoek en de daarop volgende campagne.

Wat viel jou op aan het onderzoek?

Allereerst dat we in een mensenleven best veel tijd doorbrengen in de auto, ruim 4 jaar gemiddeld! Wat ik wel grappig vond, is dat ik dingen tegenkwam die heel herkenbaar waren, zoals naar luide muziek luisteren (en meezingen). Daarnaast waren er een aantal zaken die specifiek werden benoemd die ik niet in eerste instantie verwachtte: bijvoorbeeld iets kwijt zijn en dan onder de stoel moeten zoeken of "we zijn er bijna" antwoorden op de vraag van je medepassagiers of we er al zijn. Een heel vervelende is als je niet meer weet waar je je auto hebt geparkeerd, mij onlangs nog overkomen. Als je dus iets langer nadenkt, dan kom je er eigenlijk achter dat het je best vaak gebeurt, althans dat geldt voor mij!

Gaat Citroën op een eigen manier met communicatie om vergeleken met concurrenten?

Citroën heeft altijd wel een eigen wijze van werken, maar wat precies het verschil met concurrenten is, dat weet ik niet, omdat ik hun manier van werken van binnenuit niet ken. Wat ik wel kan zeggen is dat we bij Citroën een heldere, frisse en positief-vrolijke manier van communiceren nastreven en daarbij humor graag hanteren.

In hoeverre heb je te maken met het moederbedrijf?

Heel veel! Onze campagnes komen veelal uit Parijs en worden vervolgens Europees uitgerold.

Welke aanpak vereist de Nederlandse markt?

Voor de Nederlandse markt geldt specifiek dat private lease en bijtelling belangrijk zijn. Dus ongeacht wat er Europees aan campagnes loopt, zullen we in Nederland dit aspect graag willen benoemen.

Wat is het laatste nieuws?

Ons  nieuwste model is de Citroën C3, een frisse en comfortabele stadsauto, die je momenteel op televisie en social media veel terugziet.

www.citroen.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie