[Interview] Annemieke van Baal over het maken van een culinair jubileumboek
22-06-2017 09:53:00 Door: Katja Brokke | Hits: 7138 | Tags:

Tweesterrenrestaurant Aan de Poel bestaat 10 jaar. Om dit te vieren benaderden ze creatief bureau Vandenberg voor het maken van onder andere een luxe jubileumboek. We spreken met Annemieke van Baal, verantwoordelijk voor brand strategy en marketing bij Vandenberg.

Hallo Annemieke. Gefeliciteerd met Signature. Kun je meer over het boek vertellen?

Dank je wel! Signature is het tweede culinair inspiratieboek dat restaurant Aan de Poel in gelimiteerde oplage uitbrengt. In het boek, waarvan 2000 exemplaren zijn gedrukt, geven chef-kok Stefan van Sprang en maître-sommelier Robbert Veuger met hun team en vrienden een kijkje achter de schermen en blikken ze terug op de afgelopen 10 jaar. Iedere cover is door Van Sprang persoonlijk beschilderd, wat het een exclusieve, unieke uitgave maakt. Van de creatie en het ontstaan van de content zijn films, zoals portretten van vaste gasten gemaakt.

Hoe is de productie van het boek tot stand gekomen?

Restaurant Aan de Poel bestaat in 2017 tien jaar, reden om groots uit te pakken. Het boek is een cadeau voor Van sprang zelf en zijn gasten. Na tien jaar zijn zij uitgegroeid tot een waar fenomeen in culinair Nederland. Door de kernwaarden van Aan de Poel goed vast te leggen hebben we met elkaar een rode draad bepaald waar we de hele campagne om heen konden bouwen.

Dankzij het vertrouwen en de uitermate prettige samenwerking met iedereen is dit boek tot stand gekomen. Van Sprang is niet alleen in de keuken een perfectionist, maar ook met de creatie van het boek. Tot op de vierkante millimeter heeft hij controle en omdat wij ook wij ook voor sublieme topkwaliteit werken we geweldig samen. 

Wie hebben er meegewerkt aan het boek?

Voorop staan natuurlijk Van Sprang en Veuger met hun team, vrienden en familie. Daarnaast hebben we met  een heel team van experts deze campagne opgezet en uitgevoerd.

Het team bestond uit:
- Maurice Fransen, fotograaf;
- Esther Jansen, Art Director;
- Simone Welt, vormgeefster;
- Kiki Nelson, projectmanager;
- Herco Dekkers, manager printproductie;
- Ralph Edelstein, copywriter;
- Feike Santbergen, cameraman en editor;
- Sander Hoestlandt, webdesign en ontwikkelaar;
- Ronald Schrikker, stagiaire digital en
- Thijs Jansen, Director Concept, Design & Online

Zelf (brand strategy) heb ik gezorgd voor de marketingstrategie, de pr en de overall messaging en branding van het totaalconcept. 

Welke keuzes zijn gemaakt om Signature die luxe uitstraling te geven?

Dezelfde kwaliteit en finesse van de keuken van Aan de poel wilden we terug laten komen in de uitvoering van het boek. Dat begint bij het hoofdingrediënt, het papier. Het binnenwerk van het boek is gedrukt op Lessebo Design Bright, een duurzaam geproduceerd, hoogwit papier met een hoge opdikking. Door de witheid in combinatie met een druktechniek in een speciaal extra fijn raster komen de beelden optimaal tot hun recht. De genaaid gebonden bindwijze is duurzaam en ligt mooi open, de präge in de rug, de zwarte kleur op snede en de beschermende sleeve met laserstans geven het boek extra cachet zodat het een juweel in de boekenkast is.

De technische USP’s:

  • Papier: Lessebo Design Bright
  • Full colour met hybride raster 
  • Genaaid gebonden
  • Sleeve met laserstans
  • Formaat: 245 x 340 mm
  • Präge op rug
  • Kleur op snede

Voor welke uitingen van het jubileum van Aan de Poel zijn jullie nog meer verantwoordelijk?

Het gaat om een geïntegreerde communicatiecampagne. Dus van jubileumlogo tot social media en public relations. Van wijnetiketten tot campagnewebsite.  Het bedenken, organiseren van de ambassadeursavond en de boeklancering met familie, vaste gasten, partners en media. 

Wat gaat er voor de rest allemaal gebeuren dit jaar?

Begin dit jaar heeft Aan de Poel met andere topchefs een zesgangendiner gekookt voor CliniClowns. Aan de Poel heeft een eigen productlijn, nu bestaat deze uit een speciale jubileumeditie van de eigen olijfolie. In een luxueuze jubileumcadeauverpakking zitten twee of drie flessen biologische tafelolie, in de smaken basilicum, truffel of knoflook. Later dit jaar volgen nog een jubileumwijn. Op de officiële dag van het 10-jarig bestaan, kookt Van Sprang samen met andere (tweesterren)chefs nog een verrassingsmenu voor zijn gasten.

Vandenberg heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld van drukkerij tot full-servicebureau. Hoe is die weg verlopen?

De grafische branche is er een (zoals zovele) welke continu in ontwikkeling is. Vandenberg heeft zich sinds de oprichting in 1928 continu doorontwikkeld door aanpassingen in de gevraagde dienstverlening door te voeren om op die wijze altijd voorop te kunnen lopen. De komst van automatisering en computerisering van de branche stelde Vandenberg in staat om efficiënter te werken en de traditionele dienstverlening aan te passen naar revolutionaire werkmethodes. Een logisch vervolg was de oprichting van een studio met DTP en vormgeving in de jaren 90. 

De veranderingen hebben elkaar waarschijnlijk nooit zo snel opgevolgd als in de laatste 15 jaar. De vraag naar drukwerk veranderde steeds meer naar specialistisch maatwerk en de vraag naar oplossingen in strategie en creativiteit groeide in rap tempo. Vandenberg is altijd een dienstverlener geweest waarbij one-stop-shopping en het totaal ontzorgen van relaties voorop staat. Met deze strategie voor de organisatie zelf in gedachten, is hard gewerkt om met name de studio uit te breiden met het aantrekken van specialisten op het gebied van strategie, concept, design en development, audio en video. Daarnaast zijn bestaande medewerkers meegegroeid in de verandering als bureau. We hebben nu een team in huis met allemaal specialisten die in staat zijn om mee te denken vanaf de eerste vraag tot en met de uitwerking. Hoewel de roots liggen in print realiseren we middelonafhankelijke campagnes waarbij de gezamenlijke doelstelling altijd op nummer een staat. Print is nog steeds niet weg te denken en daarom een belangrijke tak binnen de groep.

Werken jullie samen met externe bureaus?

We werken samen met onder meer Kick en Weborama. Bijvoorbeeld voor PET Power hebben we de campagne Spirit Your Brand ontwikkeld waar Weborama voor ons het online advertising en retargeting invult. Voor dergelijk specialistisch werk, zoeken we graag de samenwerking op met andere bureaus.

Wat is het laatste nieuws?

Omdat veranderen en bouwen nu eenmaal in het DNA zit is de studio de afgelopen maanden uitgebreid met de afdeling Content. Relaties worden totaal bediend als het gaat om de ontwikkeling van relevante content (tekst, beeld en video), uit handen nemen van de webcare met daarnaast social media- en websitebeheer. Ook de online afdeling is rap aan het groeien en is daarom continu op zoek naar jong talent. Stagiaires zijn van harte welkom op de studio, bij brand strategy & marketing en ook bij projectmanagement!

www.vandenbergnl.com

 

Lees ook: Tweesterrenrestaurant Aan de Poel brengt jubileumboek uit

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie