[Interview] Brechtje de Leij over kansen in mobile
23-03-2017 10:56:00 Door: Katja Brokke | Hits: 5447 | Tags:

Brechtje de Leij is dé lady geek van Nederland. Ze werkte onder andere voor Greetz, NU.nl en Icemobile, is tegenwoordig senior productmanager bij eBay/Marktplaats en eigenaar van B-Digitized. Onlangs bracht ze het boek Mobiele Eenheid uit, waarin ze haar jarenlange ervaring deelt.

Hallo Brechtje, wanneer begon je je te interesseren in mobile?

In 2006 ging ik werken bij TMG-dochter Mobillion (nu Kentaa), wat zich destijds specialiseerde in smsdiensten, ringtones en wallpapers. De Jamba-kikkertijd, zeg maar. Het was mijn eerste kennismaking met geld verdienen op mobiel. Het bedrijf ging een andere koers varen, ik ging er socialmedia-oplossingen voor ontwikkelen. Toen in 2007 de iPhone uitkwam, hadden we die al snel in huis. Sindsdien ben ik gefascineerd geraakt door de kansen en mogelijkheden die de smartphone biedt.

Inmiddels is het een van de belangrijkste mediakanalen. Kun je een aantal toepassingen noemen die niet zo voor de hand liggen?

Zeker, in mijn boek beschrijf ik bijvoorbeeld het succes van startup BUX, die met een supermakkelijke app het handelen op de beurs ook onder jongeren populair heeft gemaakt. Of Earcatch, een Nederlandse app die door slimme audiodescriptie het mogelijk maakt dat ook blinden en slechtzienden naar de bioscoop kunnen gaan.

Wordt het medium optimaal benut door bedrijven/merken?

Nee, helaas niet. Mobiel is razendsnel groot en volwassen geworden, veel te snel voor de meeste bedrijven. Volgens de Media Standaard Survey 2016 is de smartphone nu voor het eerst het meest gebruikte apparaat om online te gaan. De consument is allang mobile-first of zelfs mobile-only.  

De meeste bedrijven zijn blijven hangen in "mobiel is alleen voor onderweg, dus een uitgeklede versie van mijn site is genoeg", of "mobiel is voor branding, niet voor conversie". En "adverteren op mobiel werkt niet". Om die laatste te tackelen, kijk naar Facebook, die in een paar jaar tijd door hun mobile-first aanpak meer dan 85 procent van hun advertentie-inkomsten is gaan verdienen met mobiele advertenties. Die uitspraken worden vaak gedaan om achteruit te kunnen blijven leunen, en de schuld elders in plaats van bij de eigen interne organisatie neer te leggen. Hier moeten bedrijven echt mee ophouden, als je mobiel niet succesvol bent, ligt dat aan hoe je dienst mobiel is ingericht, niet aan de smartphone of de consument.

Mobiel wordt vaak gezien als simpelweg een kleiner scherm, waar de content alleen maar een beetje samengeperst hoeft te worden om mobile-ready te zijn. Dit is een grote misvatting, want de gebruiksmomenten, de intuïtieve bediening en integratie mogelijkheden met de software en hardware van het toestel maken dat je mobiel écht anders moet benaderen. 

Je eerste boek is uit. Voor wie is Mobiele Eenheid bedoeld?

Eigenlijk voor alle bedrijven en merken die willen begrijpen hoe je mobiel aanpakt. Van MKB'er tot multinational. Het is toegankelijk en zelfs vermakelijk geschreven, dus je hoeft geen hoog mobiel kennis niveau te hebben om het te kunnen begrijpen.

Wat kunnen lezers verwachten van het boek?

Het boek beschrijft op eenvoudige wijze de complexiteit van de mobiele wereld en neemt je stap voor stap aan de hand om een mobiele strategie voor jouw business op te stellen. Elk bedrijf heeft een andere aanpak nodig, het gaat niet om iets met een app doen, het gaat erom om succesvol te zijn op het medium waar iedereen nu primair zit. 

Wat nodig is, is het als een compleet nieuwe wereld te beschouwen, met bepaalde regels waar je je aan moet houden - zoals dat content met de swipevingers te bedienen moet zijn, maar ook met unieke kansen en mogelijkheden - zoals locatiegebonden informatie of pushberichten.

Aan welke aspecten in de mobilebranche kun je je ergeren?

Aan de fitties tussen Android en iOS en de neiging om altijd iOS voorop te stellen. Helaas Apple, de wereld van Android is de allergrootste; in het laatste kwartaal van 2016 heeft Android maar liefst 88 procent van de markt gepakt, versus 12,1 procent voor Apple. Er mag wat meer liefde en aandacht komen voor Android, wat hele andere kansen en mogelijkheden biedt dan iOS.

En waarvan geniet je het meest?

Dat het zo snel gaat. Wat spannend was in 2016, is alweer een oud in 2017. Stilstand is achteruitgang.

Welke ontwikkelingen zijn momenteel gaande waar we binnenkort van gaan horen?

Mobiele telefoons en apps zijn al steeds pro-actiever content gaan aanreiken. Denk aan de widgets op Android en iOS, die relevante stukjes content op een presenteerblaadjes komen aanreiken. Dit is leuk, maar ik wil het liefst een app-ervaring zonder een app te hoeven downloaden. Google is hier mee bezig, het heet Instant Apps. Je volgt gewoon een link via Google of social media en krijgt dan alleen voor de taak die je wilt uitvoeren een brokje app op je telefoon. Denk aan het bekijken van een video of het kopen van een product. Een wegwerpapp dus! Met dit soort technieken gaat het web steeds meer naar een app-ervaring toegroeien.

Wat is het laatste nieuws?

De nieuwe toestellen kunnen steeds mooiere content maken, van bijna professionele foto's tot super slowmotion video. De toekomst van mobiele content is video, die we straks met het snelle 5G altijd en overal kunnen streamen. Verder word je smartphone je persoonlijke hub in de connected wereld van het internet-of-everything. Alles wordt verbonden en gaat data met ons uitwisselen. Al die data kan samenkomen in handige applicaties en diensten op onze smartphone.

www.b-digitized.com

 

Brechtje de Leij is columnist voor het Nederlands MediaNetwerk, een van de sprekers op het Cross Media Congres en jurylid van de Cross Media Awards. Het boek Mobiele Eenheid koop je hier.

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie