[Interview] Danny van Beek over buitenreclame op tankstations
11-07-2017 07:05:00 Door: Arjen Westra | Hits: 6370 | Tags:

MMD breidt de nieuwe MMDigital+propositie uit met meer dan 1000 digitale 24”-outdoorschermen bij tankstations van Avia. We spreken met Danny van Beek, directeur van MMD, over 1-op-1 communicatie bij en in tankstations.

Hallo Danny. Een behoorlijke uitbreiding voor MMD! Wanneer is dit traject in gang gezet?
Anderhalf jaar geleden zijn we samen met Mediareach dit traject gestart. Wouter Wunnink heeft hierbij de samenwerking met Avia ingevuld en MMD heeft zich gefocust op het aanbod naar de nationale markt dat we hiervoor hebben ontwikkeld.

Hoe is de weg verder verlopen? 
Door de keuze van goede partners door Avia loopt dit traject voorspoedig worden er elke dag vier tot acht schermen geplaatst. Daarnaast zijn we aan het kijken om al deze schermen gereed te maken voor programmatic planning en buying.

Waar staan/hangen de schermen op de tankstations? 
De schermen staan voor de pompen, schuin naar de persoon gericht. De kijkafstand is zo'n drie meter. Niet te missen DOOH 1-op-1 communicatie dus.

Wat zijn de mogelijkheden van de outdoorschermen? 
We tonen full frame, full motion uitingen, plannen op dag, tijdvak en zelfs adaptive planning met triggers als bijvoorbeeld het weer. Als extra kunnen we zelfs geluid bij de commercials laten horen. Denk hierbij aan effecten als het starten van een auto of een blikje dat geopend wordt.

Je hebt het ook over 1-op-1 communicatie. Kun je voorbeelden noemen? 
Tijdens het tanken staan de mensen vlakbij het scherm, er staat niets tussen en dus nauwelijks afleiding. Voor de toekomst gaan we een begin maken met License Plate Recognition om zo nog specifiekere boodschappen te tonen op basis van de RDW gegevens of profielen die gekoppeld zijn aan klant loyalty programma's. Hierdoor weten we wie voor het scherm staat, kunnen we dat koppelen aan andere data bronnen en real time relevante uitingen tonen.

MMD is nu actief op tankstations, billboards, metro's en luchthavens. Wat is de volgende locatie? Geen, we hebben dit jaar gekozen om een duidelijke focus te houden op deze vier pijlers. Wel hebben we de mogelijkheid toegevoegd om de tankstations per week in te kopen en komt het Abri Digital 24 pakket erbij. Dit betekent dat de mogelijkheden voor adverteerders flexibeler worden en dat wij wekelijks ons aanbod uitbreiden naar 5000 vlakken.

Waar zou je graag aanwezig zijn als je het voor het kiezen hebt en waarom? We zijn met het Digitale Abri 75 propositie, dat zijn abri formaat panelen, aan het uitbreiden in de randstad met nadruk op de vier grote steden. We zien dat het digitale aanbod op dit formaat nog summier is en bieden hiermee de adverteerder in deze belangrijke regio een mooi digitaal bereik op het formaat waar meer dan 60% van de OOH campagnes op worden geboekt.

Hoe zie jij de toekomst van buitenreclame? Er zal een tweedeling komen tussen poster en digitaal. Er zijn nog steeds meer dan 100.000 postervlakken die wekelijks worden aangeboden. Die zullen niet snel verdwijnen. Op digitaal gebied zal er in bepaalde regio's veel poster worden omgebouwd naar digitaal. Nu al op grote schaal op 8m2 formaat waarbij de lokale advertentiemarkt een belangrijke rol gaat spelen en landelijk steeds meer op 2m2 formaat. Hierbij zal DOOH een sterke verwevenheid krijgen met online planning. Het is tenslotte een scherm met een computer.

Wat is het laatste nieuws? Ik lees net op Medianieuws dat de kijktijd op TV maar blijft dalen en lager is dan ooit...

www.mmdmedia.nl

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie