[Interview] Eddy Salfischberger, Alfred: Wij zijn tot meer in staat dan tv-only
21-12-2016 09:33:00 Door: Alie Sierkstra | Hits: 6407 | Tags:

Alfred heeft de Creative Press Challenge 2016 gewonnen. Het team won in 2013 ook al de eerste editie van de wedstrijd. Daarnaast gaat Alfred aan de slag met de positionering en campagne van Omoda. We spreken Managing Partner Eddy Salfischberger.

Eddy, gefeliciteerd met jullie winst op de Creative Press Challenge! Wat was jullie winnende inzending?

Dankjewel, maar de eer gaat vooral uit naar het creatieve team Luuk van de Put en Jurre van de Ven die de prijs voor de tweede keer hebben gewonnen. Hun concept Massavernietingswapen laat op een heel eenvoudige, impactvolle manier zien hoe ook een onschuldig waterpistooltje eraan bijdraagt dat plastic ongemerkt in onze voedselketen terecht komt. Met alle gezondheidsproblemen van dien.

Alfred Creative Press Challenge winnaar 2016

Jullie hebben onlangs het Omoda-account gewonnen. Vertel!

Omoda was op zoek naar een bureau dat hen kan helpen om de volgende stap te maken. Niet veel mensen weten dat het Zeeuwse familiebedrijf inmiddels de grootste 100 procent schoenenwinkel van Nederland is met zowel fysieke als online winkels. Aan ons de schone taak om dit aan Nederland te vertellen en te zorgen dat we vanaf volgend jaar allemaal als eerste aan Omoda denken als we schoenen willen kopen.

Wie zijn jullie andere klanten?

Alfred heeft een flinke klantenlijst dus ik kan ze hier niet allemaal noemen. Maar wat al onze klanten gemeen hebben, is dat zij de massa willen bereiken. Niet zo gek dat het gros van onze klanten bestaat uit FMCG- en retailmerken. Daarnaast hebben we een aantal klanten als Allsecur en Simpel die massamediale campagnes gebruiken om online verkoop te stimuleren.

Wat kan Alfred dat andere reclamebureaus niet kunnen?

Ik denk dat ons grootste onderscheidend vermogen zit in onze liefde voor reclame. In een tijd waar de consument steeds kritischer wordt over reclame en het woord binnen het vak ook een negatieve connotatie lijkt te hebben, roepen wij gewoon trots dat we van reclame houden. Vanuit die liefde varen we altijd onze eigen koers met als doel om de massa te bereiken en in beweging te krijgen. Of dat nu in een reclameblok is of op een tijdlijn. Uiteindelijk gaat het er niet om dat alleen wij van reclame houden, maar ook de mensen waarvoor we deze reclame maken: de klanten van onze klanten. Ik denk dat de nieuwe Jumbo-kerstcommercial hier een prachtig voorbeeld van is.

Wat is de Alfred-driehoek?

De Alfred-driehoek gebruiken wij om onze campagneconcepten aan te toetsen. Simpel gezegd komt het erop neer dat iemand die met de campagne in contact komt, denkt: ik snap het, het raakt me en ik weet van wie het is. Het dwingt ons ertoe om ons continu in de schoenen van de ontvanger te verplaatsen. 

Hoe kijk jij naar reclame-jaar 2017?

Ik verwacht dat 2017 het jaar wordt, waarin alle adverteerders eindelijk meer aandacht gaan geven aan ook de executie van digital. Jarenlang is dit toch vaak een ondergeschoven kindje geweest en ging de meeste aandacht nog steeds uit naar tv. Wat heel raar is als je bedenkt dat mediabudgetten wel verschuiven naar digital, maar het productiebudget niet evenredig meegroeit. Je zag dit jaar al langzaam een positieve ontwikkeling op dit gebied en ik verwacht dat die lijn definitief doorzet.

Bij Alfred zorgen we dat digitale middelen met dezelfde liefde en aandacht gemaakt worden. Verschillende klanten hebben dat dit jaar al ervaren en in 2017 willen we er daar nog meer aan gaan toevoegen. Daarom hoop ik ook dat Alfred in 2017 eindelijk eens onder het label van tv-only bureau afkomt. Niet dat wij tv de rug toekeren, integendeel, maar wij zijn inmiddels wel tot meer in staat.

Wat is het laatste nieuws?

Alfred groeit, dus verwelkomen we in het nieuwe jaar 4 nieuwe collega’s. Daarnaast hebben we net de resultaten gekregen van de introductiecampagne voor Thuisbezorgen van Jumbo. Daarbij zagen we dat vooral het doortrekken van het thema in de programmatic-strategie enorm goed heeft gewerkt. Deze aanpak gaan we nu verder verfijnen en voor een aantal andere klanten inzetten.

En last, but not least: Alfred bestaat op 1 april 10 jaar. Dat zal de reclamewereld niet ontgaan.

www.alfred.nl
www.creativepresschallenge.nl
www.omada.nl

Lees ook: 

Alfred International wint opnieuw de Creative Press Challenge
Omoda kiest voor Alfred


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie