[Interview] Edwin Tromp over het vermarkten van voetballers
29-05-2017 10:59:00 Door: Katja Brokke | Hits: 3331 | Tags:

Een aantal maanden geleden stapte Edwin Tromp in 90/24 Sports, een marketingbedrijf voor profvoetballers. Zijn eerste zet: het openen van een kantoor in Brussel, naast de bestaande kantoren in Amsterdam en Londen. Wij spreken hem over voetballers, internationale expansie en de grenzen van branded content.

Hallo Edwin. Gefeliciteerd met de opening in Brussel! Waarom België?

Omdat het Belgische team een erg interessante selectie is, met veel spelers die internationaal actief zijn. Ook zijn we nu in de Belgische voetbalmarkt toegankelijker voor (potentiële) klanten, mediapartners en adverteerders.

Kun je kort uitleggen wat 90/24 Sports precies doet?

Wij helpen profvoetballers met het bouwen en exploiteren van hun merk, met name via sociale media. En we bedenken formats en produceren content. Dat loopt uiteen van een eenvoudige fotobewerkingen, animated visuals en gifjes, tot grotere videoproducties en documentaires. 

Welke voetballers zijn al bij jullie aangesloten?

Robin van Persie, Thomas Vermaelen, Memphis Depay, Michael Carrick, Per Mertesacker, Kyle Walker, Divock Origi, Kevin Strootman, Jesse Lingard. In totaal zijn het er 49.

Ze verdienen over het algemeen al een goed salaris. Waarom kloppen ze alsnog bij jullie aan?

Een wereld zonder sociale media is niet meer denkbaar, onze klanten realiseren zich dat en kunnen er vaak professionele hulp bij gebruiken. Ook omdat het voor hen de manier bij uitstek is om te communiceren met hun fans. Het is per klant verschillend hoe intensief het contact is, maar onze klanten hebben als het ware allemaal hun eigen uitzendkanaal voor hun fans. En als je de fans van al onze klanten bij elkaar optelt (FB, Twitter en Instagram) dan heeft 90/24 Sports een bereik op sociale media van maar liefst 103 miljoen fans!

Kun je een voorbeeld noemen van een project dat nu loopt?

Eurosport en Kevin Strootman. Dit seizoen is onze klant Kevin Strootman ambassadeur van de Serie A - voor Eurosport. Eurosport wil via een socialmediacampagne meer bekendheid geven aan de Serie A, dat zij de Italiaanse competitie uitzenden via Eurosport 1. Zij zien Kevin als het ideale boegbeeld van de Nederlands-Italiaanse voetbalconnectie en zo zijn we tot een samenwerking gekomen. Wij begeleiden en produceren de campagne, helpen bij het maken van wedstrijdaankondigingen, FB Live-posts, give-aways en produceren een 5-delige serie waarbij de fans een inkijkje krijgen in het leven van Kevin Strootman.

Op welk medium zet je vol in en waarom?

Ieder medium heeft zijn eigen specifieke kenmerken en doelgroepen, dus ieder medium - Facebook, Twitter, Instagram, Snap en Youtube - is interessant. Je ziet wel dat Instagram en Snap enorm aan het groeien zijn. Daarvan zijn we ons bewust en dit nemen we zeker mee in de strategieën die we uitzetten voor onze klanten. 

In hoeverre is het voor de volgers van de voetballers duidelijk dat de content branded is?

Dat verschilt per geval, maar over het algemeen is het wel zichtbaar voor de fans. Zolang de balans met het voetballen oké is, lijken de fans het helemaal niet erg te vinden of juist te waarderen.

Waar ligt voor jou die grens?

Op het moment dat het schadelijk is of kan zijn voor de klant of zijn carrière. Daarom werken we ook nauw samen met de managements, agenten en clubs, om onwenselijke situaties te voorkomen. 

Amsterdam, Londen, Brussel. Wat is het volgende station?

Madrid! Daar ligt mijn focus nu en ik denk dat ik snel goed nieuws kan melden.

Wat is het laatste nieuws?

Dat we onze Feyenoord-klanten bij de huldiging in Rotterdam hadden uitgerust met GoPro’s. Dit leverde uniek beeldmateriaal op en was niet alleen erg leuk voor de fans om te zien, ook onze klanten hebben we er gelukkig mee gemaakt.

www.9024sports.com

 

Lees ook: 90/24 Sports opent kantoor in Brussel

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie