[Interview] Hans Nijenhuis over zijn koers bij de Persgroep
31-08-2016 10:20:00 Door: Katja Brokke | Hits: 16425 | Tags:

Hans Nijenhuis werkt per 1 mei voor de Persgroep als algemeen hoofdredacteur van ADR Nieuwsmedia (het AD en de regiotitels). Bij elkaar werken er bijna 900 journalisten die samen de grootste nieuwsorganisatie van Nederland vormen. Ik spreek hem over zijn overstap, de toegevoegde waarde van regiotitels en vrolijke krantenberichten.

Hans, hoe gaat het met je?

Geweldig! Hoe kan het anders? Het is hier een ongeëvenaarde nieuwsmachine en welke journalist zou dan niet aan de knoppen willen zitten?

Hoe gaat het bij het AD? Voel je je al thuis?

Ja, dat ging sneller dan verwacht. Ik vrees dat mijn oud-collega’s van NRC gelijk hadden. Zij zeiden: hij is altijd al een beetje AD geweest. Ik houd van sport en toen ik laatst met een recensent meeging naar de show van Hans Klok heb ik me ook niet verveeld.

Wat kun je zeggen over de journalistieke verschillen tussen NRC Media en de Persgroep?

Journalisten zijn journalisten: gek van hun vak en met een drive om hun publiek zo goed mogelijk informeren. Verschil is dat we binnen de Persgroep veel verschillende kranten hebben en dat er ook echt uitwisseling van ideeen is. Je kunt een collega-hoofdredacteur vragen hoe zij het allemaal doen. En er is schaalvoordeel: de campus verzorgt cursussen voor álle journalisten van de Persgroep en kan daardoor echt goede trainers aantrekken. Het medialab helpt adverteerders van álle titels en kan daardoor de beste creatieven trekken.    

Tijdens de Advertiser’s Summit van de Persgroep in Manchester begin juni zei je dat je nu pas goed zag hoe Amsterdams spelers als De Wereld Draait Door en NRC zijn. Hoe belangrijk is het dat AD dat niet is?

Er wonen zoveel Nederlanders buiten Amsterdam en ook buiten de Randstad. Hardwerkende mensen die bij de Melkweg niet meteen aan het Leidseplein denken. Zij willen zich ook kunnen herkennen in hun krant. Het AD en de aangesloten regionale kranten van de Persgroep hebben met al hun edities altijd wel een krant die dichtbij de lezers staat. Een krant die hen een stem geeft. Woon je in Etten-Leur, dan lees je BN de Stem. In Enschede? Tubantia. In Deventer? De Stentor. Zo worden mensen geïnformeerd, maar ook gehoord.

Je wilt geen krant waar je somber van wordt. Hoe krijg je dat voor elkaar op een moment dat de wereld in brand lijkt te staan?

Die brand melden we, uiteraard. We gaan de problemen niet uit de weg. Maar we zoeken ook naar oplossingen. En weet je, er zijn overal Nederlanders die er het beste van proberen te maken. En daar soms wonderwel in slagen. We hebben er elke dag wel een in de krant en dan denk je als lezer: ja, zo kan het dus ook.

Hoever staat het met de integratie van de voormalige Wegenerredacties in de Persgroep?

Lees de kranten en je ziet het. Heracles speelt uit in Portugal en de supportersbus raakt in de problemen in de bergen? We hadden een stuk, een foto en een video, van een verslaggever in de bus. Want ja, Tubantia was meegereisd (Heracles is hardcore Tubantia-gebied). Een uitgebreide verslaggeving van de Olympische Spelen in de Gelderlander? Geen probleem, want AD Sportwereld had zeven verslaggevers ter plekke en hun stukken worden met alle AD- en regiotitels gedeeld. Organisatorisch is het vrij simpel. Het AD, de Stentor, de Gelderlander, Tubantia, Eindhovens Dagblad, Brabants Dagblad, BN de Stem en PZC hebben elk hun eigen hoofdredacteur. Maar we wisselen wel kopij uit. Dus gebeurt er iets in Zeeland, dan bellen we eerst de PZC. Voordat wij een verslaggever kunnen sturen, hebben zij vaak al twee man ter plekke die er dan ook nog eens alles van weten omdat het nu eenmaal hun beat is. Mooi, dan gebruiken we hun werk voor de hele groep!   

Wat zijn jouw ambities met de print- en digitale oplage van het AD?

We willen de oplage van de krant constant houden en met AD.nl groeien.   

Je hebt je inmiddels uitgesproken over branded content. Welke koers gaat AD hierin varen?

Wij zijn niet van de vermenging, wij zijn van de journalistiek. De lezer moet erop kunnen vertrouwen dat de verslaggevers altijd hun journalistieke instinct volgen. Dus interessante en relevante verhalen komen in de krant, oninteressante  en niet-relevant verhalen niet.

Wat is voor jou de essentie van dagbladen maken in 2016?

Dat je onder dagblad verstaat: video, infographics, tekst, fotografie, interactie, in welke vorm dan ook.  

Wat heeft het AD adverteerders te bieden?

Een breed en daarmee gigantisch bereik. Of juist een heel gericht bereik, net wat je wilt. 

Wat is het laatste nieuws?

We kunnen komende weken enkele grote sportpartnerships bekendmaken. Niet voor niets is sport een grote pijler. Heerlijk om veel nieuwe initiatieven te lanceren op en rond onze merken.

www.persgroep.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie