[Interview] Janneke Niessen (Improve Digital): “Marketeers, laat je niet gek maken door iedere nieuwe holy grail in de markt.”
12-12-2016 11:38:00 Door: Marianna Beets | Hits: 8666 | Tags:

Janneke Niessen is mede-oprichter en Chief Innovation Officer bij Improve Digital. Zij kwam vorig jaar in DeMedia100 vanuit het niets binnen op nummer 54, dit jaar dendert zij door naar plaats 22. Wij spreken haar.

Janneke, kun jij Improve Digital introduceren?

Improve Digital is het platform wat grote websites, video aanbieders en broadcasters gebruiken om hun advertentieruimtes zo efficient mogelijk te verkopen tegen de optimale prijs. Simpel gezegd gebeurt dit door middel van een zogenaamde real time veiling waarbij het beste bod wint. In de werkelijkheid is dit een complex samenspel tussen algoritmes en data intelligentie.

Improve Digital begon in 2008 met desktop advertenties, maar heeft zich zich over de jaren heen ontwikkeld tot de een premium speler  met mobile en video advertising als haar meest strategische focus punten.

Improve Digital heeft kantoren in Amsterdam, Antwerpen, Londen, Munchen, Milaan, Barcelona, en binnenkort Parijs. Ook zijn we heel actief in de Nordics. Meer dan 160.000 adverteerders kopen maandelijks op ons platform in.

Het Zwitserse telecombedrijf Swisscom is onze grootste aandeelhouder en heeft de laatste jaren flink in ons geïnvesteerd zodat we ons volledige video propositie konden uitbouwen. Tevens hebben ze ons in de gelegenheid gesteld onze technology ook verticaal verder uit te breiden. Met de lancering van het nieuwe platform, 360 Polaris, hebben we het gebruik van een klasssieke adserver volledig overbodig gemaakt en kunnen onze klanten hun advertentieruimte echt holistisch optimaliseren.

Wie zijn de klanten van Improve Digital?

Onze klanten zijn digitale uitgevers, broadcasters en content providers die wereldwijd met ons werken. Meer dan een derde van onze business komt uit mobiel, en video advertising is met een grote afstand onze snelst groeiende business. Een aantal voorbeelden van klanten zijn Sanoma, Skyscanner, Mail Online, The New York Times, Hearst en RTL.

Wat kan Improve Digital wat andere bedrijven niet kunnen?

Wat uniek is aan Improve Digital is onze positie in de markt. We zijn volledig gefocust op de verkopers van advertentieruimte. Dat voorkomt ‘conflict of interest’. Tevens zet het ons in de positie dat we met niemand van de inkopende kant concurreren wat ons in staat stelt met alle inkopers even goed te integreren.

Het zit in ons DNA om geheel transparant te zijn over ons business model, met één focus en dus één belang. Dit zie je niet altijd in de adtech branche. Daarnaast blijven we innoveren om de markt verder te ontwikkelen en zorgen we dat onze klanten de technologie beschikbaar hebben om hun inkomsten te maximaliseren.

Improve Digital bestaat begin 2017 9 jaar. Wat kun je vertellen over de reis je met dit bedrijf hebt gemaakt?

Al vanaf dag een wilden we grote online uitgevers helpen om hun advertenties efficienter te verkopen tegen een betere prijs door gebruik van technologie. Naast ons eigen systeem hebben we in eerste instantie ook nog wat technologieën uit de Verenigde Staten gebruikt, maar die bleken niet geschikt voor de Europese markt. In 2011, na een investering van Endeit Capital, hebben we ons eigen complete platform gelanceerd. Sindsdien is het heel hard gegaan.

Een bedrijf als Improve Digital uitbouwen is geen full-time job, het is een levensmissie waarbij je elk uur dat je wakker bent aan het werk bent. Ons hele team stond er vanaf dag een zo in en alleen zo kan je zo snel groeien in deze markt. We hebben in de laatste negen jaar veel pieken en dalen meegemaakt, maar dat is wat ondernemen ook echt gaaf maakt.

Hoe ziet de toekomst van automated trading eruit?

De grenzen tussen online uitgevers, video content providers, ecommerce bedrijven en telco’s vervagen. Al deze bedrijven bereiken  een grote doelgroep en zijn daardoor in staat commerciële berichten te verzenden. Zo zie je ook dat traditionele uitgevers zich gaan begeven op het vlak van ecommerce of juist video content en ecommerce bedrijven advertenties gaan toevoegen. In dit speelveld staat een platform als dat van Improve Digital centraal, om deze bedrijven te voorzien van een compleet platform voor web, mobile, en video.

Via een single platform worden alle advertentie budgetten van de wereld via API’s binnen gehaald. Alle campagnes, RTB of direct, tegen elkaar kunnen bieden in één veiling, in één platform, beschikbaar op alle devices en formats. De technologie is er, nu is het tijd voor de content providers om het toe te passen. Het zal hen maximale controle, inkomsten en efficiëntie bieden. De laatste tijd is er flinke discussie geweest over het ontbreken van genoeg overzicht, controle en efficiëntie en ik ben er van overtuigd dat een holistisch model dit zal verbeteren.

Daarnaast ondergaat ook het TV en video media landschap flinke veranderingen en zijn er daar dus ook veel nieuwe mogelijkheden. Door gebruik te maken van de kracht van video programmatic adverteren middels out-stream en in-stream oplossingen, kunnen online uitgevers, content providers en omroepen niet alleen de aandacht van de kijkers voor hun winnen, maar ook vasthouden.

Er zal de komende jaren steeds meer geautomatiseerd worden maar dit zal niet meer net als nu als een apart onderdeel worden gezien. Een holistische aanpak is optimaal en daarbij zullen alle vormen van adverteren, los van de manier waarop het wordt verhandeld worden gecombineerd.

Just checking: als we het juist hebben, ben jij op dit moment ook Board Member van IAB TechLab, lid van de RvT van UNICEF, initiatiefnemer van InspiringFifty en uitgever van Project Prep, angel investor, mentor en columnist.  Hoe ziet jouw werkweek eruit?

Ik hoef me inderdaad niet te vervelen en mijn weken zijn nooit saai. Naast Improve wat uiteraard het grootste deel van mijn week in beslag neemt zijn er ook andere dingen die ik belangrijk vind, en dan ga ik er dus ook iets mee doen.

Ik vind het belangrijk en ook logisch dat je je inzet voor de branche waarin je actief bent. Daarom ben ik zelf boardmember van IAB TechLab en voorzitter van de MWG congrescommissie en zijn we vanuit Improve op nog veel meer manieren actief in verschillende branche organisaties in de landen waar we actief zijn.

Daarnaast ben ik, samen met Joelle, erg actief om meer vrouwen en meisjes geïnteresseerd te krijgen in technologie door het meer zichtbaar maken van rolmodellen via Inspiring Fifty en Project Prep.

Een ecosysteem van startups en scaleups wordt sterker wanneer succesvolle ondernemers teruggeven aan dat ecosysteem. Ik doe dat door middel van het mentoren van startups, het delen van kennis en als angel investor, direct in bedrijven maar ook als investeerder in Endeit Capital.

Het lijkt dus veel maar het zijn dingen waar ik energie van krijg en die ook in het verlengde liggen van wie ik ben als ondernemer.

Hoe kijk jij naar Nederlandse startups? Wat is al goed en wat zit eraan te komen?

Er zijn enorm veel goede start-ups in Nederland, maar heel veel technologie start-ups hebben schaal nodig om de technologiche investeringen terug te verdienen. Dat betekent dat je eigenlijk altijd internationaal moet gaan. Zelf ben ik heel geïnteresseerd in alles wat er gebeurt rondom AI. Dat gaat heel veel impact hebben, ook op de media branche. Ik zeg wel eens gekscherend dat wij over een paar jaar robots shippen ipv een platform. Zo letterlijk zal het niet zijn maar ik word heel vrolijk als ik denk aan alle gave dingen die we daarmee kunnen doen, die ons platform nog sterker maken en de positie van onze klanten nog beter. 

Waarmee moeten marketeers stoppen en waarmee moeten ze beginnen?

Ze moeten stoppen zich gek laten maken door iedere nieuwe holy grail die wordt gelanceerd in de markt. Vaak wordt alles heel ingewikkeld gemaakt met allerlei vaktermen maar probeer daar doorheen te kijken. Creativiteit en innovatie moeten voorop staan dus waar dat niet zo is moet daarmee worden begonnen. 

www.improvedigital.nl

 

DeMedia100 is de lijst van de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse Media. DeMedia100 2017 werd bekend gemaakt tijdens het DeMedia100 Diner op 7 december 2016.


DeMedia100 wordt gesponsord door