[Interview] Jeroen Lampe over zijn nieuwe rol binnen Coca-Cola
02-05-2017 15:32:00 Door: Katja Brokke | Hits: 6866 | Tags:

Een wisseling van de wacht bij Coca-Cola: Karlijn in ’t Veld wordt Director Customer & Commercial en Jeroen Lampe volgt haar op als marketingdirecteur. We spreken hem over de komende tijd, zijn plannen met Coca-Cola en de laatste ontwikkelingen in marketing en media.

Hallo Jeroen. Van stagiair tot marketingdirecteur. Gefeliciteerd! Hoe is die weg verlopen?

Leerzaam en voorspoedig, langs alle merken in ons portfolio. Van Chaudfontaine tot Coca-Cola, en in verschillende brandmanagement- en marketingmanagementposities.

Je volgt In ’t Veld op. Wat kenmerkte haar werk?

Karlijn denkt in kansen en is bereid om dingen anders te doen. Door persoonlijke beleving en verassende communcatie bouwt ze merken, altijd vanuit de behoeften van onze consumenten en klanten. De recente herlancering van Sprite als zero sugar propositie (als eerste ter wereld) is daar een goed voorbeeld van.

Welke kant wil jij met Coca-Cola op?

Coca-Cola is de meest geliefde frisdrank in Nederland en om te groeien wil ik blijvende innovatie realiseren in ons totale merkenportfolio en de marketingaanpak voor deze verschillende merken. Voor ieder moment en iedere consument, een lekker drankje aanbieden met een geliefd merk dat bij ze past en hen persoonlijk aanspreekt. Met de beste smaak, eventueel minder calorieën en sterke communicatie over het merk en thema’s die relevant zijn voor onze consumenten. Dat betekent dus ook: nog meer keuze bieden in ons totale merkenportfolio, met nieuwe proposities in andere categorieën.

Denk je aan Coca-Cola en marketing, dan denk je al snel aan de kerstman. Komt hij in 2017 terug op de buis onder jouw leiding?

Absoluut, vanaf 6 december geniet ook de kerstman weer van een heerlijke Coca-Cola.

Hoe ga jij ervoor zorgen dat Coca-Cola straks niet alleen maar bekendstaat als ongezond (want veel suiker)?

We zijn er trots op dat we de consument steeds meer keuze kunnen bieden; keuze voor wel of geen suiker, maar ook bijvoorbeeld keuze voor een kleinere verpakking. Wij geloven in de kracht van keuze en op die strategie blijven we doorpakken. Overal waar je bijvoorbeeld de klassieke Coca-Cola ziet, zie je ook zijn caloriearme of calorievrije tegenhanger. In onze marketing benadrukken we prominent de Coca-Cola zerosugarvariant, die qua smaak nu nog dichter bij die van de klassieke Coca-Cola ligt, maar dan zonder suiker en zonder calorieën. Bovendien leveren wij middels onze innovaties, de verbreding van het totale merkenportfolio én het stimuleren van kleinere verpakkingen, een serieuze bijdrage om de inname van calorieën via frisdranken te verminderen. Voorbeelden hiervan zijn de eerder genoemde vernieuwde Sprite maar ook de ontwikkeling van Chaudfontaine fusion, ons water met een smaakje en inmiddels in vier smaken beschikbaar.

Staan er opvallende campagnes op de planning?

Goede timing met deze vraag zo vlak voor de zomer, want er gaan de komende tijd nogal wat opvallende campagnes voorbijkomen. Voor de nieuwe Coca-Cola zomercampagne vervangen we het logo op de verpakking door vakantiebestemmingen en gaan we iedereen inspireren om te genieten van een ijskoude Coca-Cola op de zonnigste bestemmingen ter wereld. Van tv, outdoor, online, tot winkelvloer en festivals, deze campagne ga je niet kunnen missen dit jaar. Op elke actieverpakking zit een unieke pincode onder de dop of op het lipje. Door deze in te voeren op de campagnewebsite, maken consumenten kans op een zonvakantie naar één van de 74 mooiste plekken ter wereld die vermeld worden op de verpakkingen, zoals Hawaï en Zanzibar. In totaal worden er tijdens de zomercampagne 40 reizen weggegeven voor twee personen.

Voor Chaudfontaine starten we met een nieuwe tv-campagne om dank aan de natuur te betuigen en in het verlengde daarvan steunen we  Natuurmonumenten. Deze verbinding komt terug op onze verpakkingen en online. En een van de laatste nieuwe introducties, Finley, met subtiele bubbels en natuurlijke smaken, gaat met Renate Gerschtanowitz in de hoofdrol op tv en online ook zeker schitteren.

Met welke media- en reclamebureaus welken jullie graag samen?

We werken met verschillende partners samen, zowel lokaal als internationaal. In Nederland is Universal Media ons vaste mediabureau en Chase doet onze sampling en experiences. Voor creatie en ontwikkeling werken we graag met Ogilvy, WLT, Noise, Getacross, Finally en Superheroes. Social Embassy is ons social bureau en pr voor de verschillende merken is belegd bij Coopr en Newslab.

Voor welke media heb je een zwak en hoe ga je deze inzetten?

Ik blijf een zwak hebben voor AV. Hoewel ik zelf ook steeds minder tv kijk, ontstaan er volop nieuwe mogelijkheden voor audiovisuele content online en blijft het een ultiem middel om verhalen te vertellen en emotie op te roepen. Dat kan in korte formats via social, maar ook langer op bijvoorbeeld YouTube waar we sinds 2015 een van de meest succesvolle brandedcontentkanalen (Coke TV) runnen. Met authentieke content, of - mits goed getarget - met een spot-on 30”-commercial die mensen prikkelt en doet praten.

Welke marketingontwikkelingen juich je toe?

Moments marketing vind ik een interessante ontwikkeling. Er is nog veel ruimte om effectiever te communiceren met onze doelgroepen als we gedrag en behoeften echt begrijpen en onze communicatie daarop afstemmen. Volgens mij de perfecte aanvulling op meer traditionele vormen van marketing en een gebied waar veel te winnen is.

Welke juist niet?

Ik zie eigenlijk geen ontwikkelingen binnen marketing die ik niet toejuich. Iedere verandering houdt ons scherp en biedt kansen, al is het maar om van te leren.

Wat is het laatste nieuws?

Honest. Nog beperkt beschikbaar sinds april en misschien daarom voor veel mensen nieuws. Een biologische en caloriearme dorstlesser op basis van water en kruidenthee. Snel proberen dus!

www.cocacolanederland.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie