[Interview] Joris van der Pol (OMS): "Innovaties zullen aantrekkingskracht advertising medium radio vergroten"
09-12-2016 13:24:00 Door: Alie Sierkstra | Hits: 5813 | Tags:

OMS zal met ingang van 1 januari naast Radio 538, Radio 10, SLAM!, 100% NL en Sublime FM ook de radiospot sales gaan verzorgen voor de radiozenders van de Sky Radio Group, te weten Sky Radio en Radio Veronica. Daarmee wordt OMS ruimschoots het grootste saleshouse voor radio. Wij spreken Joris van der Pol, algemeen directeur van OMS en de nummer 70 in DeMedia100.

Joris, kun je OMS introduceren?

OMS is in 2013 opgericht en het grootste saleshuis voor radio in Nederland. We vertegenwoordigen prachtige radiomerken die samen 8,2 miljoen unieke luisteraars per week bereiken.

Dat moet bijzonder zijn, de wetenschap dat je het nieuwe jaar begint als marktleider…

We waren al marktleider en kunnen die positie inderdaad door de toevoeging van Sky Radio en Radio Veronica verder uitbouwen. Maar het gaat er veel meer om wat je met dat marktleiderschap doet; with great power comes great responsibility. Daarom zullen we ons, nog meer dan we al deden, focussen op de relevantie van ons medium voor adverteerders en het verstevigen van de positie van het medium radio in de mediamix.

Het portfolio van OMS is nu heel groot. Bereiken jullie simpelweg iedereen of zijn er doelgroepen waarin OMS juist heel sterk is?

De zeven FM zenders die we vertegenwoordigen zijn zeer complementair. SLAM! Heeft bijvoorbeeld een marktaandeel van 0 procent in de doelgroep 65 jaar en ouder maar is sterk onder jongere luisteraars. Bij elkaar bereiken we wekelijks 8,2 miljoen luisteraars met een mooie verdeling over alle relevante doelgroepen.

Gaat het gecombineerde bereik van jullie zenders adverteerders iets extra’s opleveren?

Jazeker. We hebben een nieuw product aangekondigd, het OMS Roadblock, waarmee je op 1 moment tot wel 1,8 miljoen luisteraars tegelijk kan bereiken. Maximale impact is daarmee gegarandeerd.

Wat kun je zeggen over de hoogte van de tarieven, wat gaat daarmee gebeuren?

Ons commercieel beleid maakt dat klanten de volledige vrije keuze hebben in wat ze willen inzetten. Er is dus geen eenduidig antwoord te geven op deze vraag. Wil je volop in de spits bij de grootste zenders adverteren, dan zal dit in prijs verschillen van het inkopen van een pakket met 7 zenders in een breed tijdvak. Ons overall doel is om radio competitief geprijsd te houden, dat is namelijk een belangrijk concurrentievoordeel ten opzichte van andere mediumtypen.

Hoe zie jij de radioadvertentiemarkt in 2017 ontwikkelen?

Positief. Het bereik van radio blijft ongekend hoog en veel adverteerders zullen gebruik willen maken van dit massale bereik. Ook gaan de vernieuwingen en innovaties ervoor zorgen dat de aantrekkingskracht van radio als advertising medium verder gaan toenemen.

www.oms.fm

 

DeMedia100 is de lijst van de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse Media. DeMedia100 2017 werd bekend gemaakt tijdens het DeMedia100 Diner op 7 december 2016.

 


DeMedia100 en MediaBelofte van het Jaar worden gesponsord door