[Interview] Maira Evers, The Gardeners: Consumenten zijn de nieuwe media
15-12-2016 12:18:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 4739 | Tags:

The Gardeners is begonnen als online PR- en social bureau maar groeide uit tot een allround creatief bureau. Wij spreken met Maira Evers, oprichter en eigenaar van The Gardeners, over onder meer het verschil tussen storytelling en storybuilding.

Vertel eens over The Gardeners

Acht jaar geleden ben ik The Gardeners gestart met de visie dat consumenten de nieuwe media zijn, zij brengen een merk verder. Deze visie staat eigenlijk nog steeds overeind. Wij zijn begonnen als online pr- en social bureau, inmiddels zijn wij uitgegroeid tot een allround creatief bureau dat concepten en campagnes bedenkt en ontwikkelt. Wel altijd met een sterke voorliefde voor pr en social media, daar komen we vandaan en hier zijn we goed in. In alles wat we doen - of het nou het ontwikkelen van een strategie of campagne is – staat de doelgroep centraal.

Daarom geloven wij zo sterk in de combinatie van storytelling (het bedenken van een merkverhaal) in combinatie met het (door)vertellen van het verhaal; in onze bewoording storybuilding. Het pr-denken zit stevig verankerd in onze wortels. We proberen altijd positieve en sympathieke concepten te bedenken die mensen en pers leuk, interessant en de moeite waard vinden om te delen met anderen. Hierbij denken we middelenvrij.

Het hangt van de vraag van de klant af wat we uiteindelijk ontwikkelen. De ene keer is dit een 360-gradencampagne, de andere keer een specifieke online campagne. Altijd met de gemene deler: where good things grow, ons nieuwe motto. We willen werken voor mensen en merken met goede intenties en daardoor werk maken waarvan mensen een glimlach van op hun gezicht krijgen.

Wat onderscheidt jullie van de rest?

Dat wij naast het bedenken en vertellen van een verhaal (storytelling) ook het verhaal door de doelgroep verder kunnen laten vertellen (storybuilding). Doordat wij zo’n breed netwerk hebben opgebouwd van pers, influencers, bloggers en dergelijke, kan men er zeker van zijn dat een verhaal bij ons ook veel aandacht krijgt.

Kun je een voorbeeld geven van een typische The Gardeners-klant?

We werken al bijna zeven jaar voor Bloemenbureau Holland, echt een fantastische klant! Wij doen al deze jaren de ongoing PR voor zowel planten als bloemen. Dat was soms best pittig, want planten waren zeven jaar geleden lang niet zo hip als nu. Daarnaast mogen wij te gekke activaties bedenken en uitvoeren voor hun. Zeker de laatste drie jaar hebben wij enorme stappen gemaakt.

Dit komt ook door het Bloemenbureau Holland. Zij hebben ons altijd gechallenged om werk te maken dat vernieuwend is en voor een high end doelgroep gemaakt is. Zo organiseerden we drie jaar geleden een bloemenfashionshow “a floral affair” met Bas Kosters. Een absurde, mooie en overweldigende show. Verder hebben we The Green Gallery - een high end magazine over bloemen en planten - gelanceerd in de passage onder het Rijks Museum in Amsterdam, door deze daadwerkelijk om te toveren naar een Green Gallery voor 1 nacht.

Er kwamen zo’n zeventig nationale en internationale journalisten op af. We hebben samengewerkt met Edwin Oudshoorn, nog een fashionshow, hebben de Plant Agency opgericht (een modellenbureau voor planten) en organiseren ieder jaar de trendlunch voor de pers, influencers en stylisten, die altijd goed bezocht word. We zijn enorm trots op al het werk dat wij voor Bloemenbureau Holland mogen maken. Over where good things grow gesproken…

www.thegardeners.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie