[Interview] Marc Verschoor, ZenithOptimedia: Owned assets van klanten zijn cruciaal
17-12-2016 12:01:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 5745 | Tags:

Marc Verschoor is COO bij ZenithOptimedia. Wij spreken hem.

Marc, kun jij ZenithOptimedia introduceren?

ZenithOptimedia is een internationaal full service media bureau en onderdeel van Publicis One. Wij zijn er trots op al jaren voor een vast aantal klanten te werken waarbij onze digitale dienstverlening een steeds toonaangevendere rol begint te spelen. Met ongeveer 100 collega’s zijn wij gevestigd op de Professor Keesomlaan in Amstelveen. Binnen Publicis One stellen wij met een totaal van ongeveer 400 communicatiespecialisten onze klanten centraal zodat zij, indien gewenst, van elk specialisme kunnen profiteren.

Wie zijn de klanten van ZenithOptimedia?

De grootste klanten van ZenithOptimedia zijn: L’Oréal, Nestle, Daimler, LVMH, Richemont en Coty. Bovendien zijn wij heel trots om te kunnen werken aan een verscheidenheid aan klanten die ons uitdagen op verschillende disciplines. Zo zijn er bijvoorbeeld ook klanten die uitsluitend onze Content strategieën of Search oplossingen afnemen. Klanten als Triodos bank nemen een bijzondere plek in omdat Triodos echt een merk is dat vanuit hun hart opereert en op dezelfde wijze ook hun media willen inzetten.

Wat kan ZenithOptimedia wat andere mediabureaus niet kunnen?

ZenithOptimedia is de ROI agency en haalt de maximale waarde uit elke ingezette marketing euro. Nadenken over de owned assets van klanten is hierin cruciaal. We weten immers dat de inzet van 1st party data en eigen communicatiekanalen veelal de meeste invloed hebben.

Hoeveel creatie kunnen mediabureaus zinvol naar zich toetrekken?

Ik geloof dat creatie een gespecialiseerd vak is, hetgeen inhoudt dat dit advies bij creatieve buro’s gezocht moet worden. Wat echter van toenemend belang is, is dat de media-strategie bepalend is voor de briefing van creatieve buro’s. Vroeger waren wij vaak de laatste in de communicatie-keten. Technologische ontwikkelingen bepalen nu de wijze waarop wij met potentiele consumenten in contact kunnen komen. Dit contactmoment is dusdanig te regisseren dat het duidelijke gevolgen kan hebben voor de creatieve invulling van een campagne. Niet alleen door inzet van data maar ook simpelweg door de nieuwe manier van communiceren met de doelgroep. Content en data gedreven creatie daarentegen is een aspect waar mediaburo’s wel voor duidelijke meerwaarde kunnen zorgen aangezien de invulling hiervan veelal media-strategisch bepaald wordt.

Wat moeten mediabureaus doen om relevant te blijven?

De manier waarop we met een consument in contact kunnen komen bepaalt voor een groot deel het effect van een campagne. Wij zijn geen “pure players” maar juist heel goed in staat om verschillende specialismen aan elkaar te koppelen om zo tot een volwaardige media inzet te komen waarbij de meeste waarde uit een marketingbudget gehaald wordt. Ik ben er dan ook van overtuigd dat werken in silo’s binnen een buro dit soort ontwikkelingen tegen houden. Specialisten met elkaar laten samenwerken en daarmee kennis verspreiden binnen de teams is de sleutel naar relevantie.

Hoe ziet de toekomst van automated trading eruit?

Automated trading gaat voor een overgroot deel bepalen hoe we onze media inkopen. Naar mate 1 op 1 communicatie over alle kanalen dichterbij komt moeten we automated trading omarmen. De enige manier om efficiënt een 1 op 1 boodschap te kunnen tonen aan de juiste consument is middels een algoritme. Handmatige/menselijke inkoop gaat deze handeling niet aan kunnen. De strategie, creativiteit en keuze voor een algoritme (dus technologie) zijn steeds belangrijkere beslissingen voor moderne media professionals.

Wordt het al wat met mobile advertising?

Flauwe vraag. Ik zie mobile advertising niet als een separate inzet. Mobile advertising is een standaard onderdeel van bijna elke customer journey. De zwaarte van het middel en de plaats binnen deze journey bepaalt de inzet ervan.

Wat gaat ZenithOptimedia doen in 2017 waar jullie klanten heel erg blij van worden?

Wij gaan ervoor zorgen dat alle specialisten dagelijks in klantenteams bij elkaar zitten zodat elk specialisme direct invloed kan uitoefenen op de strategie en inzet van de desbetreffende campagne. Watervallen en verschillende loketten is hetgeen bureuas s tot logge organisaties maakt. Alle expertises binnen een klanten team gaat zorgen voor een razendsnel en modern opererend collectief van communicatiedeskundigen. Bovendien kunnen ZenithOptimedia en haar klanten de vruchten plukken van de beschikbare competenties binnen Publicis One.

Wat is jouw visie op de ontwikkeling van de advertentiemarkt in 2017

Ik verwacht hier eigenlijk wel de voor de hand liggende aannames: Afname in de keuze van enkele offline mediakanalen door gebrek aan bereik, precisie of efficiency. Ik denk dat programmatic advertising met minimaal 20 procent gaat toenemen. Inzet die authentiek leek, branded content en de inzet van vloggers en bloggers, loopt risico om integriteit te verliezen.

Waar moeten marketeers onmiddellijk mee stoppen? En waarmee moeten ze juist beginnen?

Stoppen met hokjes denken en beginnen met experimenteren. Alle media inzet grijpt in elkaar. Denk na over het doel wat je met de campagne wil bereiken, echt een meetbaar doel. Een doel is echter te vaak een KPI met kwantitatieve onderbouwing; visibility, engagement ratio, etc. Vergeet niet na te denken over de echte impact of gevolgen van een campagne. Wat doet het met je doelgroep?

www.zenithoptimedia.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie