[Interview] Marc Verschoor over het nieuwe Zenith
06-07-2017 14:28:00 Door: Katja Brokke | Hits: 11017 | Tags:

Zenith heeft een nieuwe mondiale benadering van communicatie onthuld, tezamen met een geheel nieuwe opzet van de merkidentiteit, propositie en platforms van het netwerk. We spreken met Marc Verschoor, COO van Zenith Nederland.

Hallo Marc. In mei werd de nieuwe merkidentiteit van Zenith onthuld. Wat is er mondiaal precies veranderd?

De grootste wijziging is dat Zenithoptimedia vanaf heden onder de naam Zenith doorgaat. Daarnaast is de visuele identiteit compleet aangepast en opgefrist. Waar de oude corporate identity van ZenithOptimedia enigszins conservatief was, is de nieuwe veel dynamischer en moderner. Een belangrijke aanscherping van onze merk-identiteit is de claim The ROI agency. De achterliggende filosofie en de praktische bewijsvoering daarvan heeft een transformatie ondergaan waardoor deze veel toepasbaarder is.

Dit houdt voor Zenith Nederland in dat wij in onze dienstverlening duidelijker invulling willen geven aan onze ROI-positionering. Elk strategisch advies moet gestaafd zijn met insights die we vergaren uit data of onderzoek. Bovendien zijn we nu in staat met uitgebreide audits maar ook met praktische tools en werkmethodes aantoonbaar ROI aan te tonen en/of toe te kunnen voegen. Vooral de aantoonbaarheid daarvan is een onderscheidend vermogen.

Waaruit bestond de transformatie?

De transformatie kent veel verschillende aspecten. De meest zichtbare zijn uiteraard de visuele wijzigingen. De executie daarvan spreekt voor zich; eerst intern, dan klanten en vervolgens de markt. We hebben echter veel tijd geïnvesteerd in de interne doorvoering en het tot leven laten komen van de herpositionering. Dit hebben we middels een aantal interne sessies met elkaar besproken. Bovendien hebben we enkele werksessies georganiseerd waarbij, met een masterclass van het internationale strategieteam van Zenith, de verschillende tooling en strategische werkmethodes zijn doorlopen.

Is alles inmiddels een beetje op zijn plek gevallen?

Bovenstaande zaken zijn goed op hun plek gevallen. Uiteraard is dit pas de eerste fase van de herpositionering en zullen we de aankomende maanden deze positionering nog veel verder moeten uitbouwen. Het moet echt onder de huid en tussen de oren gaan zitten van al onze mensen. Daarnaast willen we veel tijd investeren in de toepasbaarheid van ons gedachtegoed en daarmee een echt onderscheidende positie kunnen innemen.

Wat merken bestaande klanten van de veranderingen?

Klanten zullen de aankomende tijd gaan merken dat onze adviezen op een andere manier worden vormgeven. Ook zullen we in overleg met klanten op zoek gaan naar op welke manier ons advies echt kan bijdragen aan overkoepelende business doelstellingen en daarmee dus aantoonbaar ROI toevoegen. Hiervoor hebben we verschillende consultatieve sessies en analyses tot onze beschikking,

Waardoor blijft Zenith zich in huidige, nieuwe vorm onderscheiden van concurrenten?

Zenith focust zich nu veel meer op de toepasbaarheid van onze ROI-benadering. ROI klinkt natuurlijk als een doelstelling die ten grondslag ligt van de meeste (wellicht alle) marketinginitiatieven. Wij willen dit juist nadrukkelijk onderdeel van onze dienstverlening maken. We gaan dus verdiepen in plaats van verbreden. Door die verdieping denk ik echter dat we tot de kern van een probleem kunnen komen waar alleen media niet altijd de oplossing kunnen bieden. Op dat moment kunnen we expertise inschakelen vanuit onze eigen Publicis One-netwerk maar ook daarbuiten als dat effectiever is.

Wat is het laatste nieuws?

Het laatste nieuws is dat we de structuur van de organisatie dusdanig aan het aanpassen zijn dat deze werkmentaliteit het beste tot zijn recht kan komen. Daarmee hebben we ook enkele nieuwe mensen op leidinggevende posities aangenomen. Over deze aanstellingen zullen we binnenkort nieuws naar buiten brengen.

www.zenith.nl

 

Lees ook: ZenithOptimedia wordt Zenith en lanceert mondiale visie en merkidentiteit

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie