[Interview] Marcel Molenaar over het succes van LinkedIn
11-05-2017 14:24:04 Door: Katja Brokke | Hits: 4081 | Tags:

LinkedIn heeft onlangs de grens van 500 miljoen leden wereldwijd doorbroken. We spreken met Country Manager LinkedIn Benelux Marcel Molenaar over de laatste ontwikkelingen, LinkedIn’s potentie en het in kaart brengen van de wereldeconomie.

Hallo Marcel, LinkedIn heeft wereldwijd 500 miljoen leden. Vanzelfsprekend of toch wel bijzonder?

Wij vinden deze mijlpaal erg bijzonder. Wereldwijd staan we hier bij stil. Toen LinkedIn officieel startte op 5 mei 2003, hadden we een maand later 4500 leden. We hadden nooit kunnen denken dat het zo hard zou gaan. Tien jaar geleden waren er 8 miljoen mensen met een LinkedInprofiel. Vijf jaar later waren dat er 150 miljoen en nu dus 500 miljoen verspreid over 200 landen en gebieden!   

Hoe heeft LinkedIn zich ontwikkeld vanaf het begin? Met welke doelstelling is het ooit opgezet?

LinkedIn werd opgericht in de huiskamer van medeoprichter Reid Hoffman met als doel om professionals met elkaar in contact te brengen en te koppelen aan nieuwe carrièrekansen. De site ging officieel live op 5 mei 2003. Op dit moment is Jeff Weiner LinkedIn’s CEO. In het begin groeiden we traag, maar aan het einde van het jaar kregen we het vertrouwen van investeerders en startte de groei.

In januari 2010 opende LinkedIn een kantoor in Amsterdam als eerste vestiging op het Europese vasteland

In januari 2010 opende LinkedIn een kantoor in Amsterdam als eerste vestiging op het Europese vasteland. Nederland telde toen een miljoen leden en behoorde tot één van de meest betrokken en snelst groeiende markten van LinkedIn. Inmiddels passeerden we in Nederland recent de mijlpaal van 7 miljoen leden.

Welke landen vallen op qua aantal profielen en activiteit op het netwerk?

Nederland valt op door de hoge penetratiegraad van LinkedIn. Zo’n driekwart van de beroepsbevolking heeft een profiel. Een recente data-analyse toont aan dat Nederland het op één na meest geconnecte land ter wereld is op LinkedIn. Gemiddeld hebben wij 188 mensen in ons netwerk. Alleen de Verenigde Arabische Emiraten zijn steviger netwerkers met gemiddeld 211 mensen in een netwerk. Amsterdam is na Londen de meest geconnecte stad ter wereld met gemiddeld 288 connecties per persoon.Ook qua activiteit vallen Nederlandse gebruikers op. Wij hebben het netwerken in ons DNA. Uit hetzelfde onderzoek blijkt namelijk dat ruim de helft van de Nederlandse leden (53%) zijn online netwerk op een regelmatige basis onderhoudt, dus niet alleen als we iets nodig hebben van de ander. Het is hier een way of life in plaats van een noodzaak om hoger de carrièreladder te beklimmen. En juist door die casual en vrijblijvende gesprekken komt 40 procent in aanraking met een mogelijke nieuwe uitdaging. Maar liefst 28 procent van de Nederlandse LinkedInleden geeft aan dat zij hun huidige baan te danken hebben aan online netwerken.

Het is hier een way of life in plaats van een noodzaak om hoger de carrièreladder te beklimmen

Italianen hebben het meeste te winnen als het gaat om hun activiteit op het netwerk. Zij geven aan hun online netwerk pas in te zetten op het moment dat zij anderen nodig hebben. Slechts 11 procent heeft zijn huidige baan te danken aan online netwerken.

Waarom is Nederland zo gek op LinkedIn?

Netwerken zit in ons bloed. We zijn een klein landje met grote ambities. Nederlanders gaan de wereld over. Met een community van 500 miljoen leden brengt LinkedIn heel veel kansen en waardevolle connecties met zich mee. Inmiddels zijn er ruim 10 miljoen vacatures te vinden, heb je toegang tot ruim 9 miljoen bedrijven en met meer dan 100.000 blogposts per week is het een ultieme manier om je kennis te vergroten. Elke connectie die je maakt, betekent een potentieel nieuw bereik van 400 nieuwe mensen, 100 nieuwe bedrijven en ruim 500 banen.

We zien ook dat steeds meer Nederlandse leden de blogfunctie ontdekken om op die manier te werken aan hun eigen personal branding en het showcases van hun kennis, expertise en toegevoegde waarde voor anderen. Van nature zijn we geen opscheppers. Bloggen is een manier van profileren waar Nederlanders zich goed bij voelen.

Wat heeft dat voor effect wereldwijd? Worden we goed gezien door internationale recruiters?

De recruitingbusiness is natuurlijk erg veranderd. De eerste indruk gebeurt bijna altijd online. Elke recruiter zal een kandidaat online opzoeken. De online activiteit van iemand zegt namelijk veel over een persoon en daarnaast wordt persoonlijkheid sowieso erg belangrijk gevonden door recruiters. Nederlanders zijn erg actief op social media, bijna iedereen is vindbaar online. LinkedIn helpt om dat persoonlijke online brand te verstevigen en wat dat betreft zijn de mogelijkheden grenzeloos.

Met zoveel leden zeggen jullie een stap te zetten in het in kaart brengen van de wereldeconomie. Hoe moet ik dat voor me zien?

Het is onze visie om met ons netwerk economische kansen te creëren voor iedereen die onderdeel is van de wereldwijde beroepsbevolking. We willen al het talent, de bedrijven en banen digitaal met elkaar verbinden. Met een half miljard leden heeft LinkedIn daarin een unieke positie.

We zien bijvoorbeeld ook welke culturen bereid zijn om zich in het buitenland te vestigen ten behoeve van hun carrière

Concreet betekent dit bijvoorbeeld dat we zien waar vraag is naar talent met bepaalde skills en waar het aanbod van dat talent zich bevindt. We kunnen met de economic graph deze skills gap dichten. We zien bijvoorbeeld ook welke culturen bereid zijn om zich in het buitenland te vestigen ten behoeve van hun carrière. Daarmee helpen we bedrijven om in de juiste vijver aan talent te vissen. Daarnaast maken we het voor talent makkelijker om contact te leggen met bedrijven, door bedrijfspagina’s te volgen kom je veel te weten over een organisatiecultuur.

Welke instellingen, overheden, bedrijven zijn geïnteresseerd in jullie data?

De allereerste samenwerking was met New York. De gemeente wilde inzicht in de skills van het aanwezige talent. De technologiesector ontwikkelde zich namelijk in rap tempo en de stad had zorgen dat het stijgende aantal vacatures niet ingevuld kon worden. En wat bleek? Slechts 2 procent van de New Yorkers bezat de gevraagde tech skills. Met deze data wist de gemeente precies waarin zij moesten investeren om de tech-talent pipeline te vullen.  

Na New York volgden onder andere Stockholm, Manchester, Amsterdam en momenteel werken we samen met andere Europese steden. Uit de samenwerking met de metropoolregio Amsterdam bleek bijvoorbeeld dat Amsterdam relatief veel ondernemers kent. Groeiende sectoren zijn de zakelijke dienstverlening en de IT-sector. Er is vooral vraag naar talent met kennis over socialmediamarketing, mobile development en statistical analysis en datamining. De stad trekt veel talent aan uit India, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Italië. Allemaal handige inzichten voor Amsterdam die zich verder wil ontwikkelen als Europese techhub en aantrekkelijke vestigingslocatie voor bedrijven en startups.

Uit de samenwerking met de metropoolregio Amsterdam bleek bijvoorbeeld dat Amsterdam relatief veel ondernemers kent

Wat zijn ontwikkelingen binnen het bedrijf waar je met trots op terugkijkt?

Ik kijk met veel plezier terug op iedere milestone die we hebben bereikt als het gaat om de ledenaantallen en daarnaast op hoe onze missie, visie en cultuur zich hebben gevormd tot wat het nu is. Linkedin heeft echt een, wat ze noemen, purpose die veel verder gaat dan profit. Economische kansen bieden aan de gehele wereldbevolking zodat al het aanwezige talent optimaal benut kan worden. Trots ook dat we daar iedere dag weer aan mogen meewerken.

In wat kan LinkedIn uitgroeien? Wat is de toekomstvisie?

Het volbrengen van de economic graph is onze ultieme stip aan de horizon.

Wat is het laatste nieuws?

Er zijn veel ontwikkelingen de laatste tijd. Natuurlijk onze hele nieuwe desktop interface. Maar ook nieuwe producten zoals Matched Audiences waarmee het voor marketeers eenvoudiger wordt om doelgroepen te targetten. Ook introduceerden we recent de Lead Gen Forms waarmee potentiële leads hun gegevens gemakkelijk kunnen delen met salesprofessionals. Met de nieuwe Message Overlay maken we instant communicatie tussen leden mogelijk. Nieuw voor leden die hun standaard LinkedIn-instellingen op Nederlands hebben staan is de blog-functionaliteit. In mei zal deze ook voor hen beschikbaar zijn en niet meer alleen voor leden die hun settings op Engels hadden ingesteld. Tot slot hebben we recent de fotofilters toegevoegd zodat mensen gemakkelijk een goede profielfoto kunnen maken en uploaden.

www.linkedin.com

 

Lees ook: 500 miljoen leden voor LinkedIn

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie