[Interview] Marco Vroedsteijn over gerichte communicatie met Court1
23-05-2017 15:14:00 Door: Arjen Westra | Hits: 6431 | Tags:

Bied geen schuttinghout aan bij klanten die in een flat wonen, staat er op de website van Court1. Het bedrijf helpt zijn klanten met gericht communiceren met behulp van data. Onlangs lanceerde ze een eigen app: CÄSAR. We spreken met één van de eigenaren van Court1, Marco Vroedsteijn.

Hallo Marco. Kun je Court1 introduceren?

Sinds 2013 runnen mijn compagnon Arthur Zwamborn en ikzelf Court1. Arthur is een segmentatiespecialist pur sang. Samen met mijn media en retailkennis maakt dit ons een solide en breed georiënteerd team. Court1 houdt zich al ruim negen jaar bezig met het combineren van consumenten & geografische data voor bétere en geríchtere communicatie. In Jip en Janneke taal: 'Bied geen schuttinghout aan bij een flatbewoner'.

Paid, owned en earned media zijn bekende begrippen in het vak. Wij voegen daar het begrip burned media aan toe. Adverteren in een gebied waar je klanten niet zitten. Hou dat stuk van je budget dan in je zak en verhoog je conversie in je andere gebieden.

Ik heb in het verleden bij Sp!ts en Boomerang gewerkt. Het kan geen toeval zijn. Voor de derde keer is de hoofdmoot van mijn werk gewenste communicatie. Zowel de gratis krant als de Boomerang kaart pakte je alleen mee als de inhoud je aansprak. Een goede vraag is dan: “wat spreekt jouw klanten aan?” Daarvoor moet je eerst weten wat jouw klanten interesseert. En dat is precies wat we hier doen, klantanalyses maken.

Er is veel informatie beschikbaar op huishoudniveau. De woonsituatie, de levensfase, inkomsten en nog heel veel meer. Door die data te verzamelen kun je een redelijk nauwkeurig profiel maken van je klanten en daarop inspelen met je communicatie. Zowel met je mediakanaal keuze als met je boodschap zelf. Als je relevant bent zullen de lezers van je boodschap het ook minder als irritant ervaren.

Wat heb je zelf voor achtergrond? Waarom ben je in data gestapt?

Ik heb een commerciële achtergrond. Aanvankelijk opgegroeid in de sieradenbranche. Daar heb ik ook veel geleerd over het winkelwezen. Als jonge jongen in de winkel zelf, later als leverancier. Daarna ben ik bij De Telegraaf en PCM terechtgekomen. Uiteindelijk ben ik geland bij Boomerang waar ik jarenlang met veel plezier heb gewerkt. De langste tijd als commercieel directeur. Bij boomerang was een campagne een succes als alle kaarten snel waren meegenomen uit de rekken. Zonder goede content gebeurde dit niet. Op deze manier was het succes van een campagne goed meetbaar. Ik draag best veel ergernis met met mee als ik zie wat er nog mis gaat in het communicatie vak.

Kijk maar eens wat er op dit moment bij Blokker gebeurd. Ik denk dat ik gelijk heb als ik zeg dat de drang (of urgentie) tot innovatie niet helemaal aansluit bij de verwachtingen van hun klanten. Ik mag toch hopen dat zij een uitgebreide klantanalyse hebben laten uitvoeren alvorens zij overgingen tot de huidige maatregelen. Maar als ik naar de uitvoering kijk betwijfel ik dat wel eens. Dat laatste geeft tevens aan waarom ik data steeds belangrijker ben gaan vinden. Nulletjes en ééntjes omzetten in begrijpelijke taal waar je ook écht wat mee kunt vind ik prachtig werk.

Voor wie is de app bedoeld en wat heeft het voor meerwaarde voor jullie klanten?

De applicatie is bedoeld voor mediabureaus, reclamebureaus, retailers en brands. Je kunt op basis van profielen consumentengroepen op de kaart van Nederland visualiseren en daarnaast je eigen data toevoegen om tot betere en gerichtere communicatieplannen te komen. Bij eigen data kun je denken aan de database van exploitanten of bijvoorbeeld klantkaartbezitters die je persoonlijker aan wilt aanschrijven.

Waar komt de naam CÄSAR vandaan?

Ons hoofdkantoor is een bunker uit de tweede wereldoorlog die de codenaam CÄSAR meekreeg. De combinatie van deze keizerlijke naam samen met de veiligheid van de bunker is een uitstraling die, denken wij, ook staat voor onze nieuwe applicatie, veilig, vertrouwd en krachtig.

 Je bedrijf valt of staat met beschikbaarheid van data van personen. Nu is vanaf 25 mei de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Hoe kijk jij tegen die gegevensbescherming aan?

Ik vind het fijn als mensen mij goed kennen. Als mijn vrienden weten welke concerten ik leuk dan zullen ze mij misschien ook meevragen zodra de kans zich voordoet. Ik vind het niet fijn als mijn nieuwe verzekeraar een toeslag vraagt omdat ik als 12-jarige bij een psycholoog ben geweest. Daartussen in zal de waarheid wel liggen. Zoals Willem Elschot al zei: “tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren”. En zo is het.

Welke maatregelen hebben jullie genomen of moeten jullie gaan nemen?

Wij doen geen uitspraken op persoonsniveau. Ook in onze applicatie gaan wij niet verder dan uitspraken op 4 positie postcodeniveau. Als was het maar omdat de meeste mediakanalen ook niet fijnmaziger zijn dan dat. Wel kijken wij naar een ISO-certificaat. Niet omdat we dat voor onszelf nodig vinden maar omdat we dat geen reden willen laten zijn om uitgesloten te worden.

Hoe persoonlijk kun je communicatie maken? Op welke schaal?

Niet al te persoonlijk graag, als ik een nieuwsbrief krijg over het tijdsstip waarop mijn jongste dochter naar de sportclub gaat dan begint het wel maffia-achtige vormen aan te nemen. Maar als de heren adverteerders een beetje kennis hebben over mijn leefsituatie en voorkeuren verhoogt dat wel mijn interesse voor hun uitingen.

Niet elk communicatiemiddel is geschikt voor jullie aanpak, al gaat het met DOOH heel snel. Pikt een mupi straks random mensen op straat uit voor een persoonlijke boodschap?

Wellicht, maar dat schaar ik onder het kopje spectaculairs. Aan de andere kant, een glas water verkoop je wat makkelijker aan een dorstige reiziger dan aan mij als ik onder de douche sta. Dus ook hier geldt, enige relevantie is wel op zijn plaats. 

Hoe zie jij de toekomst van gerichte communicatie?

Ik neem aan dat vandaag of morgen een platform zoals bijvoorbeeld de Qiy foundation wel zal doorbreken. Dan kun je zelf aangeven wat er wel of niet van je gedeeld mag worden. Dat lijkt me een goede zaak. Tegelijkertijd denk ik dat als je 1500 facebookvrienden mogen weten dat je nogal van wijn houdt dit ook geen geheim hoeft te zijn voor de drankleverancier. Ik wil maar zeggen, je hebt het voor een groot deel ook zelf in de hand.

Wat is het laatste nieuws?

Eigenlijk is het oud nieuws: Data roest nogal. Nu we massaal aan de data gaan is het goed om je af te vragen hoe je je data op orde houdt. Het is een ongelooflijke puinhoop bij de meeste CRM of klantdata systemen. Dat is ook slecht te voorkomen. Met alle fusies, overnames, mutaties en nieuwere systemen is het een hels karwei om je data een beetje soepel te stroomlijnen. Mijn advies: leg vast wat je nodig hebt maar wordt geen verzamelaar. Je moet het tenslotte onderhouden ook. Als laatste, blijf een beetje lief voor je klanten. Dat verdienen ze. Niet alles is met data te ondervangen. “Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg” zei mijn vader altijd.

www.court1.nl

Lees ook: Court1 lanceert segmentatie-app CÄSAR

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie