[Interview] Marion Koopman over de overname van Greenhouse Group door GroupM
06-07-2015 14:39:00 Door: Dewi Smeenk | Hits: 10120 | Tags:

Greenhouse Group, bestaande uit Blue Mango Interactive, Fresh Fruit Digital, SourceRepublic en We Are Blossom, wordt onderdeel van het wereldwijde netwerk van WPP. GroupM neemt de Greenhouse Group bedrijven over voor hun expertise op het gebied van performance gedreven online marketing. Wij spreken Marion Koopman, CEO van Greenhouse Group.

Dag Marion, gefeliciteerd met de overname, spannend! Hoe is het met je?

Bedankt voor de felicitatie. Het gaat hartstikke goed met me! Als directie wisten we het natuurlijk al een tijdje en waren we er heel blij mee. Dan is het inderdaad toch even spannend om te zien hoe onze mensen, klanten en de markt zullen reageren. Maar gelukkig zijn ook die reacties hartstikke positief!  

Hoe is deze overname tot stand gekomen? Had GroupM jullie al een tijdje in de smiezen?

Ja, al langer dan we zelf wisten! Wij hebben de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in technologie, programmatic buying en data science. Daardoor zijn we marktleider geworden in online performance marketing en zijn we zichtbaarder geworden. We hebben met veel partijen kopjes koffie gedronken de afgelopen jaren, want we zien dat klanten behoefte hebben aan een goede integratie van on- en offline marketing. Met GroupM was de klik en het toekomstperspectief voor de groep het beste. We zijn beide marktleiders op ons gebied en samen kunnen we onze klanten dus nog beter van dienst zijn.

Op welk vlak gaan jullie samenwerken? Welke voordelen biedt dit voor Greenhouse Group?

Wij gaan de verschillende mediabureaus van GroupM in de Benelux met name ondersteunen op het gebied van online performance marketing. Dan moet je denken aan Programmatic Buying, RTB, Search en Analytics. Dat betekent dat we naast onze bestaande klanten er gefaseerd een aantal nieuwe klanten bij gaan krijgen. Daarnaast krijgen we via GroupM meer inzicht in het brede medialandschap en is hun research en intelligence is bijzonder groot. Daar gaan we heel veel plezier aan beleven.

Gaat Greenhouse Group zijn eigen identiteit en klanten behouden?

Jazeker! Dat is één van de belangrijkste redenen waarom GroupM ons overgenomen heeft: onze unieke identiteit en geweldige klantportfolio. Hierdoor zijn we groot geworden. Doordat dat we in Eindhoven zitten, dichtbij de TU, Tilburg University en de Design Academy, vissen we in een unieke talentpool. Het huidige management blijft, de verschillende bedrijven blijven en de klanten ook als het aan ons ligt.

Hoe zal online marketing zich ontwikkelen komende jaren? Speelt offline nog wel een rol?

We zien wel dat de digitalisering een steeds grotere rol gaat spelen in ons dagelijks leven en in de verschillende media. Maar voordat het zo ver is dat alle media volledig digitaal zijn en programmatic ingekocht worden, dat gaat nog wel een aantal jaar duren. Als digital natives beseffen we ons soms niet dat het aandeel offline nog altijd gigantisch is. Desalniettemin is het juist nu belangrijk dat we nu met GroupM onze kennis en kunde gaan uitwisselen.

Waar liggen de kansen in online marketing?

De kansen voor online marketing liggen juist in een betere integratie met offline. Als de digitalisering zich verder doorzet, dan ben je klaar voor de toekomst als je beide markten naar elkaar toe kan brengen. Samen met GroupM hebben we alle kennis en mogelijkheden om juist dàt voor elkaar te krijgen voor onze klanten.

www.greenhousegroup.nl

Lees ook:

GroupM, dochter van grootste communicatiebedrijf ter wereld WPP neemt Eindhovense Greenhouse Group over

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

  Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie