[Interview] Marlies van de Meent-Hakvoort over de Hilversum Media Campus
05-09-2017 09:16:42 Door: Arjen Westra | Hits: 3767 | Tags:

Hilversum staat van 6 tot en met 13 september in het teken van Dutch Media Week, een evenement dat bestaat uit ontmoetingen, kennissessies, experimenten en innovaties. Ook de Hilversum Media Campus is present. We spreken met de marketing- en communicatiemanager, Marlies van de Meent-Hakvoort.

Hallo Marlies. Wat is de Hilversum Media Campus?
Hilversum Media Campus is het platform voor lifelong learning in de media-industrie. Samen met onze partners zetten we ons in om ervoor te zorgen dat het opleidingsaanbod aansluit op de behoeften van de industrie. Want juist in deze tijd waarin zoveel verandert in onze industrie (nieuwe businessmodellen, nieuwe technologie, veranderend consumentengedrag) is het belangrijk om ervoor te zorgen dat mensen in de media de juiste mogelijkheden hebben om bij te blijven. Daarmee bedoel ik niet alleen de professionals in de industrie, maar ook jong talent dat de industrie nog gaat betreden en docenten die deze studenten opleiden.  

Kun je een aantal voorbeelden noemen waarvoor mediaprofessionals bij jullie terecht kunnen?
Om opleidingsaanbod te matchen en de behoeften uit de industrie hebben we een aantal activiteiten ontwikkeld. In het Talent Development Program worden jonge, gemotiveerde talenten opgeleid tot allround media professionals. We merken namelijk dat mediabedrijven in toenemende mate behoefte hebben aan medewerkers die van alle markten thuis zijn. In het Talent Development Program worden young professionals heel breed opgeleid op de gebieden Business & Marketing, Content & Creatie en IT & Technology.

Er zijn volop mogelijkheden om als bedrijf aan te haken bij het Lectoraat, dus ik hoop dat we door onze presentatie op de Dutch Media Week veel professionals enthousiast kunnen maken.

Daarnaast is er een grote focus op soft skills zoals communicatie en samenwerking. Naast het traineeprogramma doen de deelnemers van het TDP ook werkervaring op bij mediabedrijven. De selectiedag voor het programma 2017-2018 zit er net op, en we hebben voor NEP, United, Beeld en Geluid, Zoomin.TV, Quadia en iMMovator talentvolle young professionals kunnen selecteren voor deelname aan het TDP.

Daarnaast merken we dat veel mediabedrijven zitten te springen om IT-personeel. Om hierop in te spelen werken we samen met de Hogeschool van Amsterdam en IT-specialist MyBit in Make IT Work. In dit omscholingstraject worden hoogopgeleide mensen in negen maanden omgeschoold tot software engineers in de media. Ook organiseren we geregeld kortere opleidingen en sessies, zoals in de VR Academy of Media Talks rondom inspirerende onderwerpen.

Wie initieert het?
We werken vanuit een klein team vanaf het Media Park in Hilversum waar we, in overleg en samenwerking met andere organisaties, onze activiteiten vormgeven. Hilversum Media Campus wordt gesteund door een groot aantal organisaties uit de media-industrie die onze ambitie delen. Naast omroepen zoals BNNVARA en MAX en facilitaire partijen zoals NEP en United zijn ook opleidingsinstituten aangehaakt, zoals Erasmus, NHTV, HKU en MBO College Hilversum. 

Hoe zien jullie programmas/onderdelen eruit op de Dutch Media Week?
We brengen jong talent naar de Dutch Media Week. We hebben het beste afstudeerwerk geselecteerd van Nederlandse media-opleidingen en dit kun je bekijken op schermen op het Media Park en in de stad. In korte trailers komen films, documentaires, games en animaties aan bod. Een paar afstudeerders heeft zelfs de mogelijkheid gekregen om zichzelf te presenteren tijdens het Cross Media Café van iMMovator en Beeld en Geluid op donderdag 7 september. In 2 minuten presenteren zij hun project en het publiek kan in de pauze een demo bekijken.

Daarnaast lanceren we tijdens de Dutch Media Week ook het gloednieuwe lectoraat Media Enriched Sport Experiences. Lector Marnix van Gisbergen van NHTV zal hierover een presentatie geven tijdens het Cross Media Café van iMMovator en Beeld en Geluid. Het lectoraat 'Media Enriched Sports Experiences' is een joint venture tussen NHTV, Ziggo en de stad Hilversum en zal opereren vanaf het Media Park. Het lectoraat richt zich op het vergroten van de kennis in mediabedrijven en sport gerelateerde organisaties met betrekking tot het gebruik van media en (live)evenementen om de sportervaring van het publiek te intensiveren en te verrijken. In dit proces worden Media-Enriched Sport Experiences ontwikkeld, gericht op de relatie en kruisbestuiving tussen digitale en live vormen van sport en vrije tijd.

En wat hoop je te bereiken met jullie deelname?
Aan de ene kant hopen we jong talent in de spotlight te kunnen zetten tijdens de Dutch Media Week. En aan de andere kant willen we het nieuwe Lectoraat een kickstart geven en de mediawereld laten zien wat voor mooie plannen daar worden gemaakt. Er zijn volop mogelijkheden om als bedrijf aan te haken bij het Lectoraat, dus ik hoop dat we door onze presentatie op de Dutch Media Week veel professionals enthousiast kunnen maken.

Wat is het laatste nieuws?
Mocht je geïnteresseerd zijn in het omscholingstraject Make IT Work, dan is de Dutch Media Week ook een mooi moment om met de organisatie in gesprek te gaan. Ronald Kleijn houdt een presentatie over het traject tijdens de Technology Update op donderdagochtend 7 september. Als je als deelnemer mee wilt doen heb je nog tot 11 september om je aan te melden. Als je als werkgever mee wilt doen door de deelnemer een werkplek te bieden, en zo gemotiveerde aankomende IT-professionals aan jouw organisatie wilt binden, neem dan ook contact op met de organisatie. 5 oktober kun je de kandidaten ontmoeten tijdens de werkgeversmarkt.

www.hilversummediacampus.nl

 

Lees ook: NEP The Netherlands en Ngage Media partner Hilversum Media Campus

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie