[Interview] Pablo van den Berg over Yune en IPG Mediabrands
28-02-2017 16:25:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 3332 | Tags:

Begin dit jaar werd Yune overgenomen door IPG Mediabrands. Wij spreken Pablo van den Berg, Managing Director van Yune.

Dag Pablo, kun jij Yune introduceren?

Yune, dat dit jaar tien jaar bestaat, is gestart als een videoproductie maatschappij en is inmiddels uitgegroeid tot een leading content marketing bureau. Wij maken voor de mooiste merken allerlei vormen van content. Van het schrijven van blogartikelen en social posts, tot het produceren van verschillende vormen van video, of het nu voor Snapchat, Youtube of zelfs TV is.

Wat kan Yune wat andere content marketing bureaus niet kunnen?

Ik heb niet een totaal beeld hoe andere bureaus zijn georganiseerd maar ik denk dat onze kracht ligt in het feit dat we alles in-house bedenken en kunnen maken. Social media bureaus hebben doorgaans geen compleet video-productie apparaat in huis. Terwijl social video zo belangrijk is geworden. Andersom weten veel videoproductiemaatschappijen niks van distributie. Wij bieden de best of both worlds, en dat is vrij uniek. We zitten met 36 in-huis makers en 4 strategen.

Wie zijn de klanten van Yune?

Ons klantenportefeuille is heel divers. Van bekende consumentenmerken zoals Netflix, ANWB, Praxis, Zilveren Kruis, Randstad, ABN AMRO, Hansaplast en Nivea tot klanten uit de zakelijke dienstverlening zoals KPMG en klanten uit de publieke sector zoals de Rijksoverheid en ProRail.

Wat willen jullie klanten van jullie?

Het is geen nieuws dat consumenten dwars door traditionele reclame heen kijken. Je kunt ook niet met goed fatsoen maar blijven roepen als adverteerder dat je de goedkoopste, de beste, de snelste of de lekkerste bent. Consumenten willen vooral heel veel weten. En dat kan bij uitstek met content. Daarbij worden we goed geholpen dat natuurlijk tegenwoordig adverteerders veel (social) kanalen tot hun beschikking en veel kunnen vertellen. Wij helpen ze hierbij door die kanalen te vullen met relevante content en die vormen lopen heel erg uiteen.

Yune is nu onderdeel van IPG Mediabrands. Hoe komt zo’n overnametraject op gang?

We waren in de gelukkige omstandigheid dat we nooit op zoek waren naar een overname maar in een markt die sterk beweegt naar content denken is het logisch dat er vanuit meerdere hoeken geïnteresseerden kwamen. Zodoende konden we in eerste zorgvuldig onderzoeken wie goed bij ons DNA past, met wie we een toekomstige visie delen en met wie we dezen denken te kunnen bewerkstelligen. Op alle punten moet dat kloppen, want je hebt het wel over je ziel en zaligheid. Maar op alle punten maakte IPG Mediabrands een bijzonder goede indruk op ons en zijn we daarna een fase in gegaan waarin we op zakelijk gebied eruit konden komen en dat is gelukt.

Waarom heeft Yune deze stap gezet? Wat waren de overwegingen?

Wij maken content. Content is onderdeel van een totale marketing communicatie strategie. Mediabrands is de regisseur op dat gebied voor een heleboel prachtige klanten. In een tijd waarin content een belangrijke rol in de totale strategie is geworden was het tijd rijp om de krachten te bundelen. Naar onze mening creeer je zo een bureau waar de moderne marketeer heel hard behoefte aan heeft.

Yune is nu zusterbedrijf van Initiative, dat zelf met Initiative Tomorrow onlangs een eigen creatieve hub lanceerde. Hoe gaat de samenwerking eruit zien?

We zijn nu een paar weken onderweg en meteen zie je dat wij elkaar opzoeken en ook complementair zijn. Bij Initiative hebben de Communcation Directors de regierol op klanten. Samen met Tomorrow creeeren zij oplossingen en nieuw kansen voor de klant. Vanuit onze expertise op het gebied van content en social gaan we nauw samenwerken in het uitwerkingen van die oplossingen en kansen.

Hoe kijk jij aan tegen Albert Heijn die onlangs een eigen online video kanaal is begonnen?

Appie Today is echt een content platform dat heel dichtbij het merk en de diensten van Albert Heijn staat. Heel goed voorbeeld van hoe je als merk in deze tijdsgeest aanwezig moet zijn. Leuke, vermakelijke en functionele content over de oorsprong van producten, de mensen achter Albert Heijn, eigenlijk de hele wereld achter Albertij Heijn. Ik denk dat Albertij Heijn een trend zet die gevolgd gaat worden: als merken uitgevers worden, is video natuurlijk de meest krachtige uitgeefvorm.

Hoe zie jij content marketing de komende jaren ontwikkelen?

Er komt meer ruimte voor kwalitatieve goede formats: formats die dichtbij het merk staan. Neem nou Appie Today maar wij zijn bijvoorbeeld in volle voorbereiding voor Randstad aan een groot content format waarin het verhaal en de diensten van Randstad op entertainende wijze wordt gebracht.

Nog belangrijker wordt het dan dat je als adverteerder nu echt eens moet luisteren wat er in leeft bij je klanten in plaats van acteren als een zender. En dat je dankzij content op een relevante manier met je klanten in gesprek blijft. Neem nou bijvoorbeeld Zilveren Kruis. Niet alleen vertellen dat je staat voor raad en daad maar we maakten bij de eindejaarscampagne een serie video’s met als doel dat mensen gingen nadenken over (de veranderingen) in hun leven in 2017 en of dat nog wel paste bij de dekking in hun huidige polis. Die video’s hebben echt waardevolle gesprekken opgeleverd op social media. En daarmee kan je dus echt als Zilveren Kruis de daad bij de raad voegen.

Kortom: we roepen het al enige tijd: merken zijn uitgevers. Maar merken moeten nu ook inzien dat je dus ook moet denken als een uitgever. Een marketeer moet meer gaan denken als programmamaker, journalist of hoofdredacteur en niet als een uithangbord van de sales afdeling. Volgens mij is daar nog veel te halen. En dat begint natuurlijk met het inhuren van een goed bureau, dat goed is in luisteren…

Wat is het laatste nieuws?

Als je goed wil integreren met je familie moet je veel tijd samen doorbrengen. Daarom gaan we skiën met IPG Mediabrands. De basis van een goede en lange relatie!

www.yune.nl
www.mediabrands.nl

 

Dit artikel verscheen eerder in de nieuwsbrief en op de website van Initiative
www.initiative.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie