[Interview] Patrick Stal over TomTom Sports
01-11-2016 13:19:00 Door: Katja Brokke | Hits: 8396 | Tags:

TomTom pakt uit om de wereld te laten weten dat ook zij uitstekende sportsgear hebben, voor zowel beginners als professionals. VP of Marketing van TomTom Sports Patrick Stal, zet groot in met televisie, bioscoop, magazines, online en out-of-home. We spreken hem over de ambitieuze marketingstrategie.

Kosten nog moeite worden gespaard in de nieuwe campagne?

Er is echt geen moeite gespaard. Deze campagne is een mijlpaal voor ons merk. Sinds 2011 brengen we sportproducten op de markt die mensen in beweging zetten. We waren de eerste die een optische hartslagmeter in een GPS-horloge verwerkten, we brachten muziek op een GPS-horloge zodat sporters hun zware smartphone thuis konden laten. Recent hebben we een fitnesstracker gelanceerd die lichaamssamenstelling meet en mensen vertelt of hun activiteiten effect hebben. Met deze campagne willen we ons merk nu steviger op de kaart zetten binnen de sportswearablescategorie. Op de kosten letten wij overigens altijd scherp terwijl wij de kwaliteit zo hoog mogelijk proberen te houden.

Wat is de productlijn van TomTom Sports en waarin onderscheiden jullie je?

TomTom Sports is een merk van producten en software die mensen aan het bewegen zetten. Binnen onze wearables hebben wij producten voor mensen die fit willen worden, die beter willen worden in de sport die zij beoefenen en die er lekker buiten op uit willen gaan. Dit doen wij met een fitnesstracker, fitnesshorloge, hardloophorloge, outdoorhorloge en een golfhorloge. Hierachter ligt ons MySports-platform waarmee iedereen makkelijk hun prestaties kan uploaden, bekijken en delen.

Wie zijn de directe concurrenten?

Gezien ons brede aanbod van Sports Wearables, varieert dat per product.

Is TomTom Sports een manier om risico te spreiden? Dus niet alleen in te zetten op navigatiesystemen, maar een breder verdienmodel?

Dat is een bijkomstigheid. TomTom is ooit begonnen met het maken van sport wearables door een diep gewortelde drang om mensen aan het bewegen te zetten en om producten te maken die gebruiksvriendelijker zijn dan wat er bestond.

Heb je te maken met een afdeling die extra aandacht krijgt binnen TomTom?

TomTom Sports krijgt veel aandacht binnen en buiten TomTom, voornamelijk omdat er nog zo veel ruimte voor groei is en mensen binnen en buiten het bedrijf zien dat wij grote stappen maken ten opzichte van onze concurrenten. Tegelijkertijd blijven wij een innovatief techbedrijf van Hollandse bodem. Van ruime budgetten is niet te spreken, maar van ondernemerschap des te meer.

Hoe zorg je ervoor dat één campagne wereldwijd aanslaat?

Dat is eerlijk gezegd niet altijd mogelijk. In dit geval hebben wij echter een inzicht gevonden dat wereldwijd relevant is. Wij willen mensen helpen om op gang te komen en die eerste stap te nemen naar een actiever leven. Die eerste stap is voor iedereen moeilijk, of je nou in Amsterdam, Aukland of Austin woont. En of je jezelf nou wil aanzetten om eindelijk eens een flink stuk te wandelen, of om te gaan training voor een marathon. Andere sportmerken neigen ernaar de gebruiker fanatiek toe te schreeuwen. Wij geloven dat er ruimte is voor een andere toon en die willen wij bieden.

Welk kanaal heeft jouw voorkeur?

Persoonlijk hou ik van bioscoopuitingen, maar dat is omdat ik vind dat er nog steeds iets magisch is aan de emotionele impact van het grote scherm. Professioneel weet ik dat het een slimme combinatie van online en offline kanalen is die vaak het beste werkt. Het doel is cruciaal. In dit geval willen wij de awareness van het merk laten groeien en daar zal juist de combinatie van tv, Bioscoop, OOH, print, pr en digitaal een sleutelrol in spelen.

Hoe zijn de eerste reacties?

Positief. Men schijnt het vooral een verademing te vinden dat er eindelijk een positievere toon waait in het sportmerkenlandschap.

Wat is het laatste nieuws?

Dat deze campagne nog maar het begin is!

www.tomtom.com
www.getgoing.tomtom.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie