[Interview] Raymond van Vliet over valkuilen in de dj-scene
28-02-2017 12:03:01 Door: Katja Brokke | Hits: 10121 | Tags:

Hoe word je als dj opgemerkt door een label? Is het als producer handig om je eigen marketing te doen? Waarom staat Nederland aan de top van de dj-scene? We spreken Raymond van Vliet, Managing Director en mede-eigenaar van Cloud 9 Music. Hij geeft op 4 maart een seminar over deze onderwerpen tijdens de Dancefair in Utrecht.

Door Frank Waals Foto Linda Huisjes

Hallo Raymond. Je schreef het boek Start from scratch, met daarin do’s en dont’s voor nieuwe dj’s en producers. Waarom?

Het laatste boek dat over dit onderwerp was geschreven, is alweer jaren oud en bevatte informatie over achterhaalde platencontracten en publishing. Tegenwoordig streamen en downloaden we onze muziek. Wat dat betreft is deze business de laatste jaren totaal veranderd. We zien een enorme groei aan jonge jongens en meiden die zelf produceren of draaien, maar hoe kun je daarmee een publiek aan je binden? Dit boek bevat een stuk theorie, maar is ook gekleurd door anekdotes van grote dj’s als Armin van Buuren, Martin Garrix en Hardwell.

Welke fout maken beginnende dj’s die willen opvallen?

Door de verkeerde weg te kiezen om muziek aan te bieden. Vroeger stuurde je een cassettebandje naar een platenlabel, tegenwoordig worden onze mailboxen overstroomd met linkjes naar nieuwe muziek van over de hele wereld. Van Nederland tot Rusland en Mexico. Als je serieus naar dat enorme aanbod wilt luisteren, dan zou je drie mensen in dienst moeten nemen die dat fulltime checken. Eigenlijk weet je vooraf al dat 99,9 procent gewoon niet goed is, maar in een soort enthousiasme is opgestuurd op aanraden van ouders die zeggen dat het fantastisch klinkt. Een beetje zoals je dat ook ziet bij slechte kandidaten in Idols en The Voice.

Hoe val je dan wel op?

Zet je muziek op Soundcloud. Het nummer Are you with me van Lost Frequencies is bijvoorbeeld daar ontdekt en Martin Garrix viel al op 14-jarige leeftijd op door via social media allerlei mensen te benaderen. Daarnaast kun je je ook in je presentatie creatief onderscheiden. Als je mij bijvoorbeeld een taart stuurt met daarin een cd, dan voel ik me haast wel verplicht om daar naar te luisteren. Of zorg dat je iemand kent die dichter bij het vuur zit om ergens binnen te komen. De schoonmaker zou dan al een eerste ingang kunnen zijn.

Is het handig om als dj tot op zekere hoogte je eigen marketing te blijven doen?

Als je het niet meer aankunt, moet je het uit handen geven, maar foto’s plaatsen op Instagram maakt tegenwoordig ook al onderdeel uit van je eigen marketing. Wat dat betreft blijf je het dus altijd voor een deel zelf doen. Als je echter serieus naam maakt, let er dan op dat je niet meer elk bezoekje aan je oma online zet. Zo’n foto gaat soms het hele internet over en men kan zo achterhalen waar je bent. Ook moet je ervoor waken dat je Facebook- of Twitteraccount geen verkoopkanaal wordt. Roep dus niet voortdurend op tot streamen en downloaden maar plug met mate. Mensen worden niet alleen fan van je om wat je maakt, maar ook om wie je bent. Armin van Buuren op een kameel levert meer likes op dan de zoveelste foto achter een draaitafel.

We zien veel van het jetsetleven van dj’s op social media. Waarom komen zij daarmee weg en bijvoorbeeld Bløf niet?

Omdat het twee heel verschillende doelgroepen aanspreekt. Groepen als Bløf en zangers als Marco Borsato zijn voor Jan met de pet die denken: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Artiesten als Justin Bieber en Beyonce trekken daarentegen weer kids aan die naar hen willen opkijken en hoewel Hardwell en Martin Garrix gewoon Nederlanders zijn, zien ze deze dj’s toch als gelijken. Zij horen dus in datzelfde rijtje als Bieber en Beyonce en vliegen de hele wereld over om op te treden. Het hoort er gewoon bij.

Wat is de grootste valkuil voor een dj?

Dat ze alles zelf willen doen of muziek kopiëren. Jonge producers horen een riedeltje, denken vervolgens dat ze dat gemakkelijk kunnen namaken en komen er vervolgens achter dat ze niet origineel zijn. Zoek liever geluiden die dat wel zijn en weet op z’n minst hoe je een muziekinstrument moet bespelen. Blokfluit- of pianoles kan dodelijk saai zijn, maar daarin ligt wel de basis.

Staat Nederland over 10 à 15 jaar nog steeds aan de top?

Dat denk ik wel, ook omdat het altijd al zo is geweest en oud talent nieuw talent weer aanspoort aan het werk te gaan. Vergelijk het met voetbal. In 1974 speelden we als Nederland fantastisch en dat zagen al die jonge gasten. Zij wilden ook op voetbal met als resultaat dat we in 1988 Europees kampioen werden en in 2010 weer in een WK-finale stonden. Hoe meer mensen voetballen, des te meer talent komt er bij. Doordat Tiësto en Ferry Corsten eind jaren negentig internationaal succes boekten, kwamen we als land veel meer onder de loep te liggen en kwam de drempel om het als jonge muziekliefhebber zelf ook te proberen ineens een stuk lager te liggen. Met als resultaat - ook door de opkomst van internet - dat dj’s tegenwoordig BN’ers zijn geworden die aanschuiven bij RTL Boulevard of RTL Late Night. Dat was vroeger helemaal niet zo.

---

Frank Waals is journalist en programmamaker.

@frankwaals
Zijn boeken bestel je hier.

 

Lees ook:   

20-02-2017 | [Column] Frank Waals: Breken met wetten
31-01-2017 | [Interview] Dj Dannic over zijn kledinglijn bij Van Gils

13-01-2017 | [Column] Frank Waals: Schouders ophalen

10-01-2017 | [Interview] Hajo Binsbergen, Warner Bros: 2017 cruciaal jaar voor Nederlandse film
01-12-2016 | [Column] Frank Waals: Het boetekleed
10-11-2016 | [Interview] Max Westerman over de Amerikaanse verkiezingen
09-11-2016 | [Column] Frank Waals: Make America great again

24-10-2016 | [Interview] Erik Mouthaan over zijn nieuwe thuis: New York City

20-10-2016 | [Interview] 3T over Michael en de media

12-10-2016 | [Column] Frank Waals: Randzaken worden hoofdzaken

29-09-2016 | [Interview] Over illegaal het Feyenoordstadion binnenkomen
28-09-2016 | [Interview] Anneke Schat over het maken van de Televizierring
12-09-2016 | [Column] Frank Waals: De hoogste bieder

10-08-2016 | [Column] Frank Waals: Je vraagt er toch zelf om?

14-07-2016 | [Column] Frank Waals: Debating the issues
14-06-2016 | [Column] Frank Waals: Beschoten campagnes
17-05-2016 | [Column] Frank Waals: Waarom de koning geen president kan zijn
15-04-2016 | [Column] Frank Waals: My fellow Americans
15-02-2016 | [Column] Frank Waals: De jacht op Super Tuesday
13-01-2016 | [Column] Frank Waals: De geheime wapens van twee zeventigers

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie