[Interview] Rosalie Moorman: "De formule van Vue International is Big Screen Entertainment"
14-12-2016 09:34:00 Door: Alie Sierkstra | Hits: 6752 | Tags:

Bioscoopketen Vue en Donald Duck Weekblad slaan de handen ineen. Alle kinderen die deze maand een Vue-bioscoop bezoeken, krijgen bij aankoop van een kinderfilmticket een Donald Duck cadeau. En op vertoon van hun flyer krijgen Donald Duck-lezers een gratis derde bioscoopticket voor Vaiana. We spreken hoofd marketing van Vue Rosalie Moorman.

Rosalie, Kun je Vue introduceren?

Vue is de tweede bioscoopketen van Nederland met 21 bioscopen door het land. Voorheen beter bekend als JT Bioscopen en in 2015 overgenomen door de Britse partij Vue, de grootste bioscoopketen buiten de VS. Inmiddels zijn alle JT-bioscopen gerebrand naar Vue. Naast een nieuwe huisstijl en inrichting hebben alle bioscopen VIP-seating gekregen; luxe leren stoelen met een hoofdsteun en een verstelbare rugleuning op de beste plekken in de zaal. Vue speelt in op de veranderende bioscoopmarkt door de focus te leggen op de wensen van de bezoeker en de optimale filmbeleving centraal te stellen.

Jullie werken samen met Donald Duck en daarmee met Sanoma | SBS. Hoe ziet de samenwerking eruit?

We hadden al een tijdje de wens om een samenwerking te starten met een partner als Donald Duck. Het is een A-merk waar zowel jong als oud nog steeds van geniet en zo ook een bioscoopbezoek in een van onze vestigingen. Donald Duck bestaat volgend jaar 65 jaar en viert een jaar lang feest. Vue was op dat moment helemaal gerebrand en had de I Love Vue-campagne gelanceerd. De bioscoop is voor Donald Duck-lezers bij uitstek de plek om samen feest te vieren, dus de link was snel gelegd. Alle kinderen - klein en groot - kunnen genieten van deze leuke actie die zowel voor Vue als Donald Duck een belangrijke doelstelling vervult en elkaars merk versterkt. De intentie is er zeker om in 2017 de samenwerking met Donald Duck Weekblad voort te zetten.

Met welke bureaus werken jullie samen?

We werken met een aantal bureaus op vaste basis. BAAS doet onze pr, een gedreven bureau dat veel kennis heeft in de film- en entertainmentwereld en een groot en breed netwerk heeft. Voor social media werken we met Studio Broekhuizen, met wie we een jaarlijkse strategie uitwerken. Hier kijken we zowel op landelijk als lokaal niveau, wat resulteerde in een verdubbeling van onze fans. Ons mediabureau is Abovo. Doordat (geo)targeting voor ons belangrijk is, zijn zij de perfecte partij voor ons. Naast marktkennis zijn ze heel proactief en zorgen ze, door er continu bovenop te zitten, voor het beste resultaat.

Samen met reclamebureau NOISE hebben we ook net een grote brand campagne I Love Vue gelanceerd – Hou je van Film, dan ga je naar Vue. Vue bestaat, maar zowel de naamsbekendheid als de uitspraak is nog een uitdaging. We hebben goed gekeken naar het gedrag van de bezoeker; waarom gaan zij naar de bioscoop, wat beweegt hen? Daar zijn zes personages uitgekomen die de bezoeker van Vue symboliseren en elk een duidelijke emotie uitdrukken. Of je nu van romkom houdt of van keiharde actie, van thriller of comedy: liefde voor film leeft bij iedereen. Door I Love Vue weet iedereen ook gelijk hoe je onze naam uitspreekt.

Bioscoopreclame laat enorme groeicijfers zien. Hoe belangrijk is bioscoopreclame voor de exploitatie van Vue?

Bioscoopreclame is voor een adverteerder een grote toegevoegde waarde. Thuis kan je makkelijk weglopen van het reclameblok. In de bioscoop zit je en ga je nergens heen. Je waste is dus vele malen minder. En het heeft meer effect door het grote scherm en het geluid om je heen. We informeren in deze reclametijd onze bezoekers over marketing- en salesactiviteiten, echter zijn dit wel de bezoekers die al binnen zijn. Des te belangrijker is het voor ons om ook samenwerkingen op te zetten met grote partners buiten de bioscoop. Zo hebben we in 2016 samenwerkingen gesloten met mooie partijen als Campina, Airmiles, Coca-Cola en Donald Duck. Onze naamsbekendheid groeit en we koppelen onze naam aan een sterk merk. Voor hen is het dan weer belangrijk dat ze ook meegaan in het reclameblok in de bioscoop.

Jullie zijn ook bezig op het gebied van eSports. Waarom zijn jullie die weg ingeslagen?

We spelen hierbij in op de markt. Film blijft natuurlijk de belangrijkste content in de bioscoop, maar de formule van Vue International is Big Screen Entertainment. Dit kunnen live concerten, voetbalwedstrijden, opera en ballet zijn, maar ook eSports wordt steeds populairder. Op YouTube worden populaire games miljarden keren bekeken. Op deze manier bieden we de fans een andere outlet om hun favoriete content op groot scherm te bekijken. Samen kijk je naar de meest spannende wedstrijden, helemaal als het live is. De doelgroep van eSports zijn vaak jongvolwassenen, die moeilijker naar de bioscoop te krijgen zijn. Zo krijgen we die doelgroep ook meer over de drempel.

Wat zijn de ambities van VUE voor 2017?

We hebben mooie stappen gemaakt in 2016 om onze naamsbekendheid te laten groeien en Vue in de markt te zetten. Onze ambities zijn alleen maar groter voor 2017 en door mooie samenwerkingen op te zetten, nauw met distributeurs samen te werken en goed te blijven kijken naar de wensen van de bezoeker, zullen we in de toekomst blijven groeien.

Wat is het laatste nieuws?

Ik mag er nog niks officieels over zeggen, maar we zullen op korte termijn nieuwe bioscopen bouwen in een paar grote steden van Nederland.

www.vuecinemas.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie