[Interview] Ruud de Langen - Mindshare: "Automated trading wordt programmatic marketing"
25-11-2016 11:32:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 9474 | Tags:

Ruud de Langen, CEO van Mindshare, staat op plaats 16 in DeMedia100-2017. Wij spreken hem.

Ruud kun jij Mindshare introduceren?

Mindshare is een mediabureau dat bestaat uit een zeer toegewijd team vol met originele denkers in Amsterdam en Eindhoven. We werken samen in een cultuur van snelheid, provocatie en innovatie. En fun is een belangrijke voorwaarde.

Wie zijn de klanten van Mindshare?

We werken voor een prachtig portfolio van klanten. Van ING, KPN en Unilever tot Bavaria, Chanel, Holland Casino, Media Markt, Menzis, Nike, Stage Entertainment en Q-Music. En nog veel meer. De nieuwe aanwinsten van dit jaar mogen we ook niet vergeten. Achmea, Videoland en de terugkeer van Lexa. En we zijn nog niet klaar!

Wat kan Mindshare wat andere mediabureaus niet kunnen?

Mindshare is een echte business partner van haar klanten. We dragen bij aan het verhogen van de omzet van onze klanten via Adaptive Markering. We werken altijd vanuit een marketingdoelstelling. Daar koppelen we een verbonden benadering van media aan. Vanuit single point data management optimaliseren we continu naar een beter rendement. De competenties in Amsterdam en Eindhoven sluiten naadloos op elkaar aan en zorgen voor een daadwerkelijk geïntegreerde aanpak. Ons aandeel in BNT zorgt ervoor dat we steeds ook de beste creativiteit kunnen toevoegen in de plannen voor de merken.

Wat moeten mediabureaus doen om relevant te blijven?

Dat is eigenlijk simpel. Consumenten herkennen en kunnen volgen in hun mediagedrag. De uitvoering daarvan is tegenwoordig complex. Als je niet investeert in de beste technologie en de talenten die daarmee overweg kunnen verlies je de race. Onderdeel zijn van een internationaal netwerk als WPP is cruciaal, zodoende heb je de schaal ook om die investeringen te doen. Of het nu gaat om aandeel nemen in Appnexus of een acquisitie als die van de Greenhouse Group.

Hoe ziet de toekomst van automated trading eruit?

Automated trading wordt programmatic marketing. Op basis van door klant en bureau ingegeven business rules lever je de juiste consument op de juiste plaats en realtime de juiste boodschap. Dat gaat dus veel verder dan geautomatiseerd inkopen.

Wordt het al wat met mobile advertising?

Is de paus katholiek? IAB rapporteerde al een 61 procent stijging over de eerste helft van dit jaar. Met bijvoorbeeld Magnum doen we fantastische activaties met Snapchat. En ook hier gaan we van mobile advertising naar mobile marketing. Locatie, personalisatie en social zijn belangrijke aanjagers hierbij.
     
Wat gaat Mindshare doen in 2017 waar jullie klanten heel erg blij van worden?

We gaan onze klanten weer een stap verder helpen in een verbonden benadering van media. Echte integratie van middelen inclusief creatieve impact. Dat doen we met de juiste technologie en last but not least met super enthousiast talent!
     
Wat is jouw visie op de ontwikkeling van de advertentiemarkt in 2017?

Dat hebben we afgelopen jaar vanuit GroupM zoals gebruikelijk weer heel duidelijk onderzocht en naar buiten gebracht via ons This Year Next Year event. We verwachten een daling van de tv-spotbestedingen. Maar de totale videobestedingen, inclusief spot, online video en branded content zullen wel gaan groeien. De publishers hebben het zwaar in de traditionele uitgaven. De ontwikkeling van hun digitale omzet en ontwikkelingen op gebied van data en technologie zien wij daarentegen als positief. De groei van pure digital spelers zit voor voornamelijk in mobile en social.
     
Hoeveel creatie kunnen mediabureaus zinvol naar zich toetrekken?

Creatief denken moet sowieso op elke plek in het mediabureau plaatsvinden. Dit komt vaak onder meer tot uiting in partnerships die we samen met publishers of onze creatieve collega’s van BNT bedenken. Van een vlog tot een complete documentaire. De vraag naar content is groot en mediabureaus kunnen daar voor en met merken een goede rol vervullen. Dynamische creatie in de digitale wereld is ook belangrijk en iets wat bij mediabureaus hoort. Via onze eigen technologie LemonPi, ontwikkeld in Eindhoven, kunnen we uitingen afhankelijk van de context, het momentum en de persoon realtime laten aanpassen.
     
Waar moeten marketeers onmiddellijk mee stoppen? En waarmee moeten ze juist beginnen?

Marketeers moeten vooral af van risico avers gedrag. Toon lef door meer te proberen en te experimenteren. 20-30 procent van je budget die je daar nu instopt is straks 70-80 procent van je budget dat je effectief laat zijn. Durf voor impact te gaan in een behoorlijk gefragmenteerd landschap.

www.mindshare.nl

DeMedia100 is de lijst van de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse Media. DeMedia100 2017 werd bekend gemaakt tijdens het DeMedia100 Diner op 7 december 2016.


DeMedia100 wordt gesponsord door