[Interview] San Fu Maltha over Alberta, Een echte Vermeer en de Nederlandse filmindustrie
20-12-2016 14:18:00 Door: Max Vlugt | Hits: 7525 | Tags:

San Fu Maltha geldt in Nederland als een van de grootste filmproducenten,  die zowel bioscoopfilms, arthousefilms, televisieseries als documentaires produceert. Nooit verlegen om ongezouten zijn mening te geven over de stand van zaken in de Nederlandse filmindustrie, werd het tijd om de oprichter van FuWorks te spreken. En natuurlijk vanwege een aantal recente aanstaande bijzondere releases.

Door Peter Wybenga

Hi San Fu, wat gezellig om met jou weer eens een mooie oude genever te drinken! Hoe gaat het met je?

Het gaat goed met me, ik heb er net drie producties op zitten: Alberta, Een echte Vermeer en de documentaire Echo’s van een Oorlog. Dus het is wel lekker, even uitblazen hier.

Ik zag die - overigens indrukwekkende - documentaire Echo's van een oorlog van regisseur In-Soo Radstake zeer onlangs bij de NPO. Als ik kijk naar jouw palmares, lijkt dit een vreemde eend in de bijt. Vertel 'es. 

Ik heb wel eerder documentaires geproduceerd maar nog niet direct voor tv. Ik ben met 2 projecten bezig samen met Joosje Asser, de oudste dochter van Eli Asser ( 't Schaep met de Vijf Poten). En heb verschillende oorlogsfilms geproduceerd. Toen de EO mij benaderde om een docu te maken over de effecten van de oorlog op de familie Asser Croiset hoefde ik dan ook niet lang na te denken. Het werd nog wel spannend omdat jongste dochter Hella en haar man Freek de Jonge perse niet wilden dat deze docu gemaakt werd. En toen werd mij voor het eerst duidelijk hoe groot de macht van Freek CS is. Niet alleen heeft hij onze minister president blijkbaar aan een touwtje zitten maar zijn lange arm is ook in Hilversum te voelen. Angst overheerst. Maar ik vind dat bullebakken niet altijd hun zin moeten krijgen. En dus is de film er gekomen.

Wordt vervolgd! Dan even over die andere recente film, Een echte Vermeer.

Een Echte Vermeer gaat over de wereldberoemde meestervervalser Han van Meegeren. Een film waarin gespeeld wordt met wat écht en vals is. Vele malen is geprobeerd dit verhaal te verfilmen en zelf zijn we er ook meer dan 5 jaar mee bezig geweest. Een bijzonder verhaal op een bijzondere wijze verfilmd door Rudolf van den Berg, met een glansrol van Jeroen Spitzenberger.  Met Rudolf heb ik trouwens ook heb samengewerkt bij de producties Tirza en Süskind.

Nu we het er toch over hebben, hoe is het momenteel als ondernemer in de Nederlandse 'filmwereld'? 

Als film producent is het niet makkelijk op dit moment. Ten eerste is daar de piraterij waar de overheid niets aan wil doen. Er wordt jaarlijks meer dan 75 miljoen aan schade geleden in de branche terwijl de overheid jarenlang piraterij heeft gestimuleerd. En nadat ze 2 jaar geleden zijn teruggefloten door het Europese Hof en het illegaal downloaden met terugwerkende kracht is verboden hebben ze niets gedaan. Daardoor moeten we niet alleen concurreren met andere films maar zelf met onze eigen films. En verder is het Filmfonds de afgelopen tijd te machtig geworden, gaan ze op de plek van de makers zitten, willen alles controleren en beheersen , terwijl ze geen verantwoording willen afleggen voor de slechte resultaten: in vijf jaar tijd is het marktaandeel van de Nederlandse film van 23% gezakt naar ca 12%. 

Wat zou dan anders moeten, of beter kunnen?

Echte handhaving met betrekking tot tegengaan van piraterij en het Duitse boete systeem invoeren. Zo snel mogelijk als branche komen met een platform waar een zo gróót mogelijk legaal aanbod zo snél mogelijk te krijgen is.  

Grotere marketing budgetten voor Nederlandse films door het ter beschikking stellen van STER zendtijd door de overheid, in combinatie met gratis reclame van kabelmaatschappijen en bioscoop exploitanten.  

En dan minder controle door het Filmfonds, maar meer de producenten, makers en de markt haar werk laten doen. Goedkeuring van projecten op basis van trackrecord gedurende 20 jaar. Succesgericht.  En het vliegwiel van de industrie - de producenten- de mogelijkheden te bieden ook werkelijk geld te kunnen verdienen zodat er vet op de botten komt en ze werkelijk kunnen ondernemen. Én talent aan zich kunnen binden!

Niettemin heb je samen met scenarioschrijvers en regisseurs Erik Wünsch en Eddy Terstall weer een parel van een film af kunnen leveren: ALBERTA. Tijdens het Nederlands Film Festival kreeg Alberta - terecht naar mijn mening - een staande ovatie. Wanneer kunnen we Alberta in de bioscopen verwachten?

Klopt. Een staande ovatie tijdens het filmfestival in Utrecht heb ik niet vaak meegemaakt in mijn carrière. De film komt uit op 9 maart. Het is een komedie over een succesvolle reclame man met een midlife crisis. De combinatie van Eddy en Erik werkt heel goed. Door de reclame achtergrond van Erik is de omgeving een veel belangrijkere rol gaan spelen dan in de vroegere films van Eddy. We zien het prachtige Alberta in Canada in deze film. Daarnaast hebben ze dezelfde droge humor die in deze film echt tot zijn recht komt. Een echte aanrader. Een film van unieke makers die naar mijn mening een kans moeten blijven krijgen om films te maken.

Wat is het laatste nieuws?

Naast productie ben ik de laatste tijd ook weer een oude liefde gaan oppakken: filmdistributie! Samen met Bruno Felix heb ik Periscoop opgezet, een distributiemaatschappij voor kleine pareltjes die we bij wijze van spreken zelf hadden willen produceren. We hebben inmiddels onder andere The Wolfpack, Janis: Little Girl Blue, The Land Of The Enlightened en Shadow World uitgebracht.  Tegen de stroom in zijn we erin geslaagd deze docu’s een plaats in de Nederlandse cinema te geven en daar ben ik best blij mee. In januari zijn we er in geslaagd om eindelijk een film van Jodorowski uit te brengen in Nederland en in maart de IDFA hit Life, Animated,  over autistische kinderen.

www.fuworks.nl
www.periscoopfilm.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie