[Interview] Suzanne Pronk over Jamie magazine en het culinaire schap
13-04-2017 14:36:00 Door: Katja Brokke | Hits: 6911 | Tags:

Jamie magazine heeft met de goedlachse Jamie Oliver als gezicht van de titel de fans al mee, maar het blijft dringen in het culinaire schap. We spreken met hoofdredacteur Suzanne Pronk over de chef himself, fairtradespecials en scheurkalenders.

Hallo Suzanne, de paaseditie is net uit. Tevreden?

Heel tevreden! Het nummer staat vol brunchideeën, bakrecepten en gezellige paastips. Als je het weekend wilt uitpakken met een tafel vol lekkers, dan kun je je lol op met dit nummer wat nu in de winkel ligt.

Jamie magazine is een licentie. In hoeverre heb je te maken met het Verenigd Koninkrijk?

Wij nemen een deel van de Engelse content over en stemmen de planning en thema's met elkaar af. De content die wij zelf maken gaat altijd nog ter controle naar UK.

Bemoeit de chef zich nog met de inhoud, of leent hij alleen zijn naam aan het tijdschrift?

Mr. Oliver bemoeit zich zeker met het blad! Hij is er heel erg trots op en ontwikkelt voor elke editie exclusieve recepten, draagt ideeën aan voor allerlei onderwerpen en thema’s en stelt ons voor aan chefs die hij opmerkelijk vindt. Die vragen wij vervolgens voor een interview en recepten.

Welke stappen naar crossmedia zijn de afgelopen jaren gezet?

We hebben ons de afgelopen jaren gefocust op het neerzetten en uitbreiden van ons online platform, jamiemagazine.nl. Onze website telt nu meer dan 400.000 unieke bezoekers per maand, we hebben een online shop en inspireren onze volgers op Instagram en Facebook. Dat doen we niet alleen met nieuwe recepten, maar ook met culinaire tips en verhalen.

Daarnaast lanceren we bij elk nummer een foodbox met producten van kleine producenten. Hiermee brengen we kleine en vaak duurzame foodbedrijven onder de aandacht bij onze lezers, zonder dat zij daar enorme advertentiebudgetten tegenover moeten stellen. De boxen staan altijd in het teken van het thema van het desbetreffende nummer. Bij ons paasnummer hadden wij een bakbox die inmiddels al is uitverkocht. Volgende week ligt onze fairtradespecial in de winkel waarbij we een fair foodbox lanceren, vol eerlijke en duurzame producten.

Naast ons online platform en deze foodboxen, komen we dit jaar voor het eerst met een kids doeboek vol recepten, spelletjes, quizzen en eetweetjes en met een Jamie magazine-agenda en scheurkalender voor 2018.

Hoe zorg je dat je relevant blijft tussen alle andere culinaire magazines en het enorme online aanbod?

Dat blijft natuurlijk een uitdaging, maar ik denk dat we in zekere zin het geluk hebben met de unieke positie die Jamie Oliver nog steeds inneemt in de culinaire scene. Al jaren zet Jamie zich in voor het belang van gezonde en duurzame voeding, van zelf koken en van het hebben van plezier in de keuken, en dat doet hij nog steeds met enorm veel overtuiging en enthousiasme. De onderwerpen gezondheid, duurzaamheid en zelf koken worden in onze ogen alleen maar belangrijker. In Jamie magazine vertellen we verhalen over bijzondere chefs, laten we vrienden van Jamie Oliver aan het woord, geven we exclusieve recepten, informatie over ingrediënten en bespreken we achtergrondverhalen van producenten en foodinitiatieven. Hiermee inspireren én informeren we onze lezers binnen het gedachtegoed van Jamie Oliver. Uiteraard doen we dit niet alleen in print, maar ook online, met onze foodboxen, onze extra producten en in samenwerkingen met bedrijven die passen bij ons DNA.

Wat maakt Jamie magazine aantrekkelijk voor adverteerders?

Het gedachtegoed van Jamie magazine sluit naadloos aan op onze tijdgeest: we stellen het belang van gezondheid, duurzaamheid en met plezier koken voorop. Veel adverteerders willen zich hiermee associëren. Wij zijn daarbij in staat om de boodschap van de adverteerder creatief in beeld te brengen, zowel on- als offline. Hierbij richten wij ons steeds vaker op het vertellen van het verhaal achter het product of merk en worden wij als contentbureau ingezet.

De advertentieverkoop is ondergebracht bij Value Zipper, die ook de verkoop voor delicious. doet. Hoe kijk je daar tegenaan?

Ik denk dat we elkaar kunnen versterken. We bedienen allebei een andere doelgroep en kunnen voor adverteerders gezamenlijk een breder publiek bereiken dan dat we alleen kunnen. Value Zipper heeft een goed netwerk binnen de foodscene en kan ons merk uitstekend in deze markt zetten. 

Wat is het laatste nieuws?

We zijn druk bezig met een restyling die we vlak voor de zomer zullen lanceren. Het gedachtegoed krijgt een iets jonger, hipper jasje en een dikke knipoog van Mr. Oliver zelf.

www.jamiemagazine.nl
www.veenmedia.nl

 

Geïnteresseerd in een samenwerking met Jamie magazine? Neem dan contact op met Value Zipper.

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie