[Interview] Van uitgeverijen naar voetbal: Martijn Standaart over FC Utrecht
12-04-2017 11:52:40 Door: Katja Brokke | Hits: 6164 | Tags:

Na jarenlang in de uitgeverijwereld te hebben gewerkt, maakte Martijn Standaart onlangs de overstap naar het stadion van FC Utrecht. Als commercieel directeur is hij verantwoordelijk voor onder andere de sales, marketing en pr van de voetbalclub.

Hallo Martijn. Hoe ben je bij FC Utrecht terecht gekomen?

Via het netwerk, eigenlijk zoals het vaak gaat bij dit soort functies.

Je hebt er op een gegeven moment voor gekozen om niet meer bij een uitgeverij te werken. Waarom?

Na 22 jaar bij diverse uitgeverijen werkzaam te zijn geweest, kwam ik op een bepaald punt in het leven. Ik werd 40 jaar en dacht: ik kan nu nog jaren blijven zitten in deze branche of ik kan ervoor kiezen iets anders te gaan doen. Dat is best wel een risico, maar ik ben er ook de persoon niet naar om de makkelijke weg te kiezen. En ach, je leeft maar één keer!

Heb je moeten wennen aan het voetbalwereldje?

Tijdens de diverse gesprekken kwam naar voren dat de voetbalwereld niet met een andere markt te vergelijken is. Dat klopt deels. Als je kijkt naar het bedrijf FC Utrecht en de omzet, dan praten we over een mkb, maar kijk je naar de impact daarbuiten, is het vele malen groter. Iedereen heeft er een mening over.

Zijn er bepaalde (marketing)inzichten die je nog niet had en nu heel snel tot je moet nemen?

In de strategie die we nu uitzetten staat de klant centraal, gevoed vanuit de diverse datastromen, en die willen we een zo goed mogelijke beleving bieden. Dat is geen nieuw inzicht. De sleutel ligt in de uitvoering. Die gaat stap voor stap.

Wat zijn de grootste verschillen in marketing en pr bij uitgeverijen en een voetbalclub?

Om de week, tijdens de thuiswedstrijden, zien we onze klanten in ons stadion, dat is een groot verschil. Daarnaast maakt de impact die we nu genereren met onze social kanalen een groot verschil, de interactie is ook vele malen groter.

Emotie speelt een grote rol bij voetbal. Hoe zet je dat marketingtechnisch in?

Emotie is ook de kracht van voetbal, nog steeds de nummer 1 sport van Nederland. Dit proberen we in te zetten in al onze kanalen.

Met welke projecten ben je momenteel bezig?

We zijn bezig met een nieuwe huisstijl. Daarnaast zijn we onze beleving aan het nalopen. Waar kunnen we nog zaken aanpassen? Alles om het de fan nog beter naar de zin te maken. Van de horeca in het stadion tot de website, onze fanshop en het ticketingsysteem.

Wat is het laatste nieuws?

Op dit moment staan we 4de op de ranglijst. Daarnaast hebben we in ons hoofdgebouw een grote verbouwing achter de rug waardoor we klaar zijn voor de toekomst en kunnen we onze relaties nog beter ontvangen.

www.fcutrecht.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie