[Interview] Willem van Lynden over het recht vergeten te worden
26-04-2017 12:55:51 Door: Katja Brokke | Hits: 5636 | Tags:

Het vergeetrecht. Mensen hebben sinds drie jaar het recht om vergeten te worden door onder andere zoekmachines. Ter gelegenheid hiervan lanceerde Willem van Lynden een telefonische helpdesk, want er is nog steeds veel onduidelijk. We spreken hem.

Hallo Willem. Je bent eigenaar van online reputatiebureau MediaMaze. Wat doet je bedrijf precies?

Wij werken voor onze klanten aan het verbeteren van het online imago in de zoekresultaten. Wij zorgen voor zoekresultaten die de personen of bedrijven in kwestie verkopen, die dus positief zijn. De uitgangspositie kan daarbij een flets, weinigzeggende online reputatie zijn, of een ronduit negatieve, beschadigde online reputatie. Door middel van onder meer gespecialiseerde SEO-technieken, goede online pr en het vergeetrecht behalen wij voor onze klanten resultaten.

Het vergeetrecht blijkt nog bij veel mensen onbekend. Kun je uitleggen wat het inhoudt?

Het recht houdt in dat natuurlijke personen (dus geen bedrijven) het recht hebben dat gegevensverwerkers (zoals Google) verzoeken met betrekking tot de blokkering van zoekresultaten die de privacy van het individu schaden, in behandeling moeten nemen. Zij moeten hierbij het publieke belang bij de beschikbaarheid van de informatie wegen tegen het privacybelang van het individu. Iedereen kan een verzoek doen, of het wordt toegewezen is een tweede. Het is een juridische afweging. Wanneer personen berichten willen laten blokkeren die een journalistieke productie zijn, is het daarom raadzaam hierbij hulp in te schakelen, Google is erg terughoudend met het goedkeuren van deze verzoeken.

Geldt het alleen voor zoekmachines?

Nee, het recht geldt in principe voor elke gegevensverwerker. Dat kan dus ook een faillissementsregister zijn bijvoorbeeld. De verzoeken worden wel veruit het meeste bij zoekmachines neergelegd. Alleen in Nederland inmiddels al ruim 32.000 verzoeken, waarvan overigens ruim de helft is afgekeurd.

Waarop worden verzoeken afgekeurd?

Als het publiek belang van de informatie groter is dan het recht op privacy van het individu. Of omdat het verzoek inhoudelijk tekortschoot waardoor Google dit niet kon beoordelen of door gebrek aan motivatie niet kon toekennen. Het eerste is vaak aan de hand wanneer de informatie feitelijk correct is, relevant en niet verouderd. De Autoriteit Persoonsgegevens zegt hier het volgende over: “Zij hebben dit recht als de gegevens ontoereikend zijn, niet (meer) ter zake doen of bovenmatig zijn. Ook kunnen zij verwijdering vragen als de publicatie van de zoekresultaten anderszins inbreuk maakt op hun persoonlijke levenssfeer en deze inbreuk niet - bijvoorbeeld door de rol die iemand in het openbare leven speelt.”

Zijn mensen niet zelf verantwoordelijk? Geen online activiteit betekent niet gevonden worden?

Grappig genoeg zijn dat nu precies de dingen die je via het vergeetrecht nog wel kan laten blokkeren (stomme foto’s op social media en dergelijke). Maar als iemand anders ergens over je schrijft, dan heb je dat niet in de hand. In de nieuwsmedia en de blogomgeving worden dagelijks heel veel namen genoemd en de context is daarbij lang niet altijd positief. De in opspraak geraakte bestuurder, de advocaat met een tuchtklacht, de young professional die geconfronteerd wordt met een opmerking in een studentenblaadje van vele jaren geleden; zij hebben er allen niet om gevraagd dat deze berichten naar voren komen wanneer iemand hun naam Googelt.

Je bent initiator van de website vergeetrecht.eu. Wat kunnen we daar vinden?

Het laatste nieuws, achtergronden en informatie over het vergeetrecht. Het meest interessant zijn denk ik wel de cases die er besproken worden. Deze komen uit onze eigen bedrijfsvoering en maken inzichtelijk hoe Google en de Autoriteit Persoonsgegevens met deze verzoeken omgaan. Zo kun je zien wat er nu eigenlijk wel en niet onder het vergeetrecht valt.

Recent heb je een telefonische helpdesk gelanceerd. Was daar behoefte aan?

Jazeker, sinds de lancering worden we elke dag gebeld. De vragen lopen enorm uiteen en zijn zowel procedureel (hoe en waar moet ik een verzoek indienen) en inhoudelijk (wat komt in aanmerking, wat is een sterk argument). Wij staan iedereen telefonisch te woord waarna ze zelf een verzoek kunnen indienen, zonder enige verplichting van hun kant. Als ze willen, doen wij de verzoeken voor hen, daar zijn dan wel kosten aan verbonden.

Privacy en bescherming van persoonsgegevens zijn steeds belangrijkere punten in het Nederlandse en Europese beleid. Juich je dit toe? Of juist niet?

Absoluut. Steeds meer innovaties beperken sluipenderwijs onze privacy. Kentekenparkeren, wellicht straks rekeningrijden en natuurlijk het eindeloos opslaan van online berichten beperken allen onze privacy. De wetten die de privacy hierbij moeten waarborgen zijn steevast gemaakt vóór de komst van deze innovaties en bieden daardoor soms te weinig bescherming. Door dit hoger op de agenda te zetten, kunnen we hopelijk voorkomen dat we in de toekomst minder achter de feiten aanlopen. Want vergis je niet, het vergeetrecht is pas 3 jaar oud. Dat betekent dat we hiervoor al ruim 15 jaren lang géén mogelijkheid hadden om vergeten te worden!

Wat is het laatste nieuws? 

De verwerking strafrechtelijke persoonsgegevens ("Jan Jansen verdacht van oplichting") in de zoekresultaten wordt steeds actueler. Alleen dit jaar al is er een drietal, enigszins conflicterende, uitspraken geweest van de rechtbanken. De maatschappelijke discussie over de wenselijkheid van het blokkeren van deze berichten moet echter nog gevoerd worden. Je kunt overigens ook strafrechtelijk vervolgd worden omdat je van zoekresultaten afwilt, leerde een New Yorker vorige week toen hij werd opgepakt na het vervalsen van gerechtelijke uitspraken, om zo negatieve reviews over zijn bedrijf uit de zoekresultaten te verwijderen.

www.mediamaze.nl
www.vergeetrecht.eu

 

Lees ook: Helpdesk voor online vergeetrecht geopend

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie