[MediaBelofte 2018] Genomineerd: Sophie Benink, Communication Consultant Zenith
10-10-2017 09:52:00 Door: Marianna Beets | Hits: 24923 | Tags:

Sophie Benink is Communication Consultant bij Zenith. Zij is een van de tien genomineerden voor de MediaBelofte 2018. Wij spreken haar.

Dag Sophie, kun je Zenith Media introduceren?

Zenith is onderdeel van Publicis Media wereldwijd en is een van de vier oplossingshubs binnen de Publicis Groep. Zenith biedt haar klanten datagedreven oplossingen op het gebied van communicatie. Zenith is The ROI Agency en stelt zich tegenover klanten op als business partner met het realiseren van groei als gemeenschappelijk doel. Er wordt gewerkt in klantenteams die stuk voor stuk bestaan uit experts op het gebied van communicatie en mediaplanning, performance marketing, content, value optimisation en data & analytics. Dit stelt ons in staat om complexe vraagstukken van onze klanten zo effectief mogelijk op te lossen.

Wat kan Zenith Media dat andere bedrijven niet kunnen?

Een maand geleden maakte ik de overstap naar Zenith. Een van de voornaamste redenen dat ik deze overstap heb gemaakt, is dat alles wat zij doen in het teken staat van het leveren van effectieve groei voor klanten. In zeer korte tijd werd mij duidelijk dat dit niet alleen een mooie uitspraak is, maar dat er ook daad bij woord gevoegd wordt! Door de veelzijdigheid van expertises binnen Zenith kan er constant gezocht worden naar nieuwe mogelijkheden voor klanten, omdat we briefings analyseren als consultant en vanuit data inzichten leveren die uiteindelijk door de gehele customer journey verandering kunnen brengen. Om bij de kern van een probleem te komen wordt elke vorm van beschikbare data grondig bestudeerd. Zo kunnen er impactvolle oplossingen geboden worden. Dit is iets wat mijn analytisch hart sneller laat kloppen.

Het bureau landschap is enorm aan het veranderen en ik vind dat Zenith op het juiste moment de juiste rol aanneemt. Veel bedrijven lijden aan short-termism, waarbij zodanig focus ligt op korte termijn doelen dat dit ten koste gaat van lange termijn doelen. Het is in mijn ogen daarom enorm waardevol dat Zenith ook de lange termijn doelen van haar klanten constant in het vizier heeft en hier samen met de klant naartoe werkt.

Waaruit bestaat jouw werk bij Zenith Media?

Binnen mijn functie als Communication Consultant ben ik adviesorgaan richting de klant en verantwoordelijk voor het maken van de plannen en strategieën. Om tot een meetbare successen te komen is binnen Zenith het ROI+ gedachtegoed ontwikkeld, welke altijd de basis vormt van strategieën. Ik kijk naar merk-, markt- en consumentendata en aan de hand van deze data bepaal ik waar voor de klant de grootste kansen liggen in de customer journey. Samen met een team van specialisten bekijk ik hoe per fase de media tactisch en effectief ingezet kunnen worden. Het beoordelen van data is een constant proces, waarbij ik oude en nieuwe inzichten gebruik om uiteindelijk met de klant bepaalde doel te bereiken.

Nu klinkt dit allemaal erg droog, maar niks is minder waar. Een van de leukste dingen van mijn werk is juist dat ik data met creativiteit kan combineren. Oplossingen bedenken die verder gaan dan het plat gezegd kopen van bereik. Oplossingen die impact en meetbaar succes hebben. Alle plannen worden gemeten en er loopt vaak onderzoek mee om te kijken wat het plan werkelijk voor de klant gedaan heeft.

Mijn werk is het perfecte antwoord op mijn grote nieuwsgierigheid. Ik mag me elke dag verdiepen in enorm uiteenlopende onderwerpen om mezelf te blijven ontwikkelen en omgeef me altijd met mensen die mij iets kunnen leren.

Wat doe je met en bij RA*W?

Samen met zes andere vrijwilligers uit de media- en reclameindustrie vorm ik het huidige RA*W-bestuur. RA*W is ooit opgericht vanuit een sterke behoefte voor ontwikkeling van jong talent binnen de reclame. Inmiddels is RA*W uitgegroeid tot een community met op social media zo’n 3500 leden. Maandelijks organiseren we kennissessies waar we onderwerpen over het voetlicht brengen die voor onze achterban nuttig zijn en welke ze de volgende dag kunnen toepassen. Een ander initiatief is het RA*W LAB, waarbij 30 jonge talenten anderhalve dag in multidisciplinaire teams van briefing tot en met pitch samenwerken op een uitdagende business case van een bekende adverteerder. Het werk wat RA*W doet wordt enorm gewaardeerd door de achterban, wat het een eer maakt om deel van het bestuur uit te maken en mij wekelijks in te zetten om leerzame momenten te creëren. Hierdoor leer ik zelf ook elke dag weer.

Binnen het bestuur houd ik me momenteel, naast organiseren van sessies en LABs, bezig met het ontwikkelen van de toekomstvisie van RA*W.

Wat zijn jouw ambities?

De ambitie om verschil te maken wint als antwoord geen originaliteitsprijs, maar dit is wel een van mijn drivers. Ik zie vaak dat er een link mist tussen media- en reclamebureau, waardoor een boodschap en kanaal niet afgestemd zijn en zowel de boodschap als het kanaal niet tot zijn recht komt. Een doodzonde. Het een heeft zoveel potentie het ander te versterken. Daarom wil ik mijn kennis van media blijven ontwikkelen en daarnaast mijn passie voor creativiteit ook een aardige portie aandacht geven, zodat ik waar nodig de schakel tussen media en creatie kan vormen. Dit is iets waar ik zeer gepassioneerd over ben en veel energie uit haal. En dat is dan weer iets waar je oud mee kan worden.

Wat is het laatste nieuws?

Deze week zag ik de term robotmarketing op Adweek voorbij komen. Opzich geen nieuwtje, maar de rol van kunstmatige intelligentie in onze industrie is wel iets wat zich in rap tempo ontwikkelt. Dit is iets wat veel mensen in onze industrie. Mijzelf incluis. Ik ben vast een cursus coderen boeken, want if you can’t beat them, join them. 

www.zenithmedia.nl

 

DeMedia100 wordt gesponsord door


 

 

 







 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie