Peter de Mönnink Cross Media Man 2016
21-04-2016 09:03:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 13360 | Tags:

Peter de Mönnink, CEO van Sanoma|SBS, is de Cross Media Man het Jaar 2016.

Deze prijs werd aan hem uitgereikt tijdens de Cross Media Awards 2016 in het Compagnietheater in Amsterdam. Peter de Mönnink is daarmee opvolger van Jacqueline Smit, Robert van den Ham en Ard Siekerman.

Mede-genomineerden voor Cross Media Man/Vrouw 2016 waren Lara Ankersmit, Willem Albert Bol, Lodewijk van der Peet en Jeroen Koopman.

Juryvoorzitter Jan Müller: "2015 is het jaar van Peter de Mönnink. Het is daarom ook dat hij juist nu deze prijs moet winnen. 2015 is het jaar geweest waarin Peter de Mönnink de crossmediale belofte die Sanoma|SBS in zich had, heeft waargemaakt. Peter de Mönnink heeft het verhaal maar hij laat het ook zien. Hij heeft met Sanoma|SBS een bedrijf te besturen dat grote problemen kende. De uitdagingen waren enorm en daarom is het juist extra knap dat hij resultaten heeft weten te boeken. Peter de Mönnink heeft Sanoma|SBS als organisatie in beweging gekregen. Dat ging niet zonder slag of stoot maar het was nodig. Hij deed wat hij moest doen en met succes."

De jury van de Cross Media Awards 2016 kende de prijs toe op basis van onderstaand case-interview.

Kun jij Sanoma | SBS introduceren?

Sanoma | SBS is het grootste crossmediale bedrijf van Nederland. We zijn uniek in de channels, omvang en innovatieve proposities. Daarnaast is het ook nog eens een heel leuk bedrijf met gepassioneerde mensen en prachtige merken. We zijn actief in lineaire en non-lineaire televisie, magazines, evenementen, eCommerce, online titels en met onze partnership met de Radio538 groep bieden we beeld, tekst, geluid en live beleving. Daarbij hebben we maar één doel: marketeers en bureaus helpen te winnen.

Sanoma | SBS doet dit met een sterk merkenportfolio en bereikt daarmee maandelijks 92 procent van de Nederlandse bevolking (13+). Dit enorme bereik combineren we met rijke data en eigen content. Dat ondersteunen we met crossmedia salesteams, gespecialiseerde units op het gebied van marketing- en performance partnerships en een geavanceerd programmatic marketing platform. Hierdoor kunnen we adverteerders alle ingrediënten bieden voor een intensieve en effectieve samenwerking.

Maar dit sterke portfolio alleen is niet genoeg om te winnen, uiteindelijk zijn het de mensen die het verschil maken. Onze medewerkers worden getraind en ontwikkeld op alle media currencies en bovenal om op niveau te kunnen reflecteren op de vragen van marketeers en bureaus. Mijn collega’s en ik delen de passie voor crossmedia. Het is gewoonweg fantastisch om creatie in beeld, tekst en geluid te vervatten in communicatie platforms en samen met de klanten te zoeken naar de marketingaanpak die werkt.

Wat zijn jouw activiteiten bij Sanoma | SBS?

De strategie van Sanoma | SBS is om op elk onderdeel crossmediaal te zijn: beeld, tekst, geluid en live events. Daarmee zijn we uniek in het Nederlandse medialandschap. Ik spreek veel klanten en probeer de uniciteit van onze portfolio te koppelen aan hun marketingstrategieën. Dat is elke keer weer een geweldig proces: geen enkele campagne is hetzelfde maar het is wel vaak van cruciaal belang voor de resultaten van de klant. Ik ben mij daarom zeer bewust van de waarde van onze adviezen en middelen in de uitvoering van de strategie van de klant: het moet gewoon goed zijn.

Dit doe ik ook met passie. In de fase waarin we nu zitten, sturen we heel sterk aan op het verzamelen en gebruiken van data binnen de merken en kanalen van Sanoma | SBS. Dit om nog beter de juiste doelgroepen met de beste content te kunnen bereiken in de crossmediale mix. Als CEO zie ik het als mijn taak om de voorwaarden hiervoor te scheppen. Daarbij nemen we als bedrijf soms een risico, dat is onvermijdelijk. De sterk veranderende informatieconsumptie vraagt om een nieuwe aanpak, een andere creativiteit en onbewezen inzet van middelen. En dat lukt alleen maar als je 100 procent transparant bent naar de klant en heel interactief niet alleen campagnes bedenkt en bouwt, maar juist ook bijstuurt als dat nodig is.  

Als CEO van een mediabedrijf heb je, net als de klant of marketeer, simpelweg niet alle factoren die de business bepalen in de hand, de markt is in die zin onvoorspelbaar. Ik vind wel dat je volledig in control moet zijn op die omstandigheden die je wel in eigen hand hebt.

Wat is jouw visie op crossmedia?

Multimedia is geen crossmedia. De combinatie van verschillende mediakanalen zoals print, televisie, online en events wordt pas crossmedia als je dit geheel en de werking daarvan over en weer kunt valideren met data. Dus multichannel plus data is crossmedia. Data is daarbinnen de meest belangrijke component, want met data lever je het bewijs of de inzet ook daadwerkelijk werkt. Sanoma | SBS zet 100 procent in op crossmedia én op data. We zijn ervan overtuigd dat we met die propositie adverteerders meerwaarde bieden die uniek is in de markt.

Hoe zie jij crossmedia de komende jaren ontwikkelen?

Crossmedia is ook ‘complex media’. Mediaconsumptie versnippert en er is een toenemende schaarste van de massa. Alleen al deze twee aspecten maken dat het er in de toekomst voor onze klanten niet makkelijker op wordt om de consument te vinden en te raken. Gezamenlijk moeten klant en exploitant middels ‘smart media data’ – uiteraard binnen de wettelijke kaders – zoveel mogelijk voorspelbaarheid creëren rond het mediagedrag van de consument. En dan natuurlijk de juiste creatie en executie inzetten om die consument met een commerciële boodschap te confronteren. Wie straks in staat is om ‘smart media data’ met commerciële boodschappen rondom echt goede content te matchen, heeft de crossmedia aanpak van de toekomst goed onder de knie. Daar hebben wij ons al op gestort. De eerste HBBtv/adressable tv-uitingen zijn al door ons getest en worden aangescherpt, online en op mobiel zijn we daar nog verder in.

Op welke crossmediale case of crossmediaal product van Sanoma | SBS ben jij trots?

In 2015 verwierven we voor een periode van drie jaar de uitzendrechten van de Champions League. Naast de televisie uitzendingen bij SBS6 worden de wedstrijden ook live gestreamd via NU.nl en daar wordt ook extra premium content in de vorm van een speciale programmering in de rust, videosnacks en samenvattingen aangeboden. Op tv en online wordt over en weer naar elkaar verwezen om de ultieme kruisbestuiving te realiseren. En ook onze social-kanalen dragen hieraan bij. Een schitterend voorbeeld daarvan is dat videofragmenten van opmerkelijke wedstrijdmomenten binnen 1 minuut via Twitter Amplify worden verspreid. Super cool en zeer innovatief. Champions League hoofdsponsor Heineken is hier als partner direct op ingestapt. De livestream is gratis beschikbaar na een login, die ons de data verschaft om de fans nog beter in kaart te brengen. De combinatie van tv- en online rechten is uniek in de wereld. Tv, online, social en data creëren nu talloze nieuwe mogelijkheden om voetballiefhebbers 24/7 cross-device te kunnen bereiken.

We bouwden het merk LINDA. verder crossmediaal uit met LINDA.tv, een online/OTT-kanaal met door het team gecureerde én eigen videocontent voor de “leukste vrouwen van Nederland”. Na het grote succes van nieuwsblog LINDAnieuws.nl ging ook LINDA.tv zeer succesvol van start met een crossmediale propositie, die nu ook de videomarkt beslaat: geen pre-rolls, maar native content. KPN meldde zich direct als launching partner.

Een fantastische crossmediale case is ook de DELA-case. Sanoma | SBS, Talpa, Radio538 en DELA hebben gezamenlijk door middel van co-creatie een campagne in de vorm van een branded partnership gerealiseerd, met het gedachtengoed van DELA als vertrekpunt. De tv-campagne van DELA ‘Waarom wachten?’ werd doorvertaald naar een televisieprogramma, waarin mensen een speciaal persoon in hun leven verrassen met mooie woorden. Ze spreken openlijk hun waardering uit voor hun wijze raad, omdat ze er in zware tijden waren of gewoon omdat ze zoveel van de ander houden. Over verschillende touchpoints heen – televisie, radio, online en app – werd heel Nederland geïnspireerd en gefaciliteerd om zelf ook mooie woorden met elkaar te delen. Deze persoonlijke boodschappen (user generated) werden vervolgens weer gedeeld via de verschillende platformen: print, radio, online, app en tv. DELA realiseerde met de nieuwe campagne een reputatie-score van ruim 73 punten en liet hiermee een sterke groei zien onder niet-leden. Bovendien realiseerde DELA met de nieuwe campagne een sales toename van maar liefst 63 procent. Daar is ons bedrijf zeer trots op!

Wat zie jij zelf als jouw belangrijkste crossmedia-wapenfeit van 2015?

Dat nagenoeg alle merken van Sanoma | SBS een crossmediale positionering als strategie hebben gekregen. Er zijn platformen ontstaan waarop onze klanten succesvol acteren en waarmee campagnedoelen worden gerealiseerd.

Verder heb ik mijn nek uitgestoken als het gaat om het leiden en voeren van de noodzakelijke discussies. We kunnen nog niet alles bewijzen, dat kan niemand. Maar met tientallen presentaties met onze mensen, adverteerders en mediabureaus, hebben we het toch naar een hoger niveau getild in de echte betekenis van crossmedia: multichannel plus data is crossmedia.

Daarnaast heeft vtwonen de omzet van onze partners Karwei, Upstairs en Auping omhoog gestuwd maar betaalde dit merk zich ook voor ons uit. De omzet uit nieuwe media is inmiddels groter dan de omzet uit traditionele media.

Ook zijn wapenfeiten van 2015 dat de datastrategie (single sign-on) van Sanoma | SBS in de executiefase is gebracht en het snel en écht crossmediaal neerzetten van de Champions League. Dit laatste had als gevolg: gemiddeld meer kijkers dan destijds bij de publieke omroep en een grotere beleving op alle devices.

Wat is het laatste nieuws?

Ik voorzie dat er hele grote veranderingen gaan plaatsvinden in het Nederlandse medialandschap en Sanoma | SBS wil daarin een belangrijke rol spelen. Dit onderstreept nog eens ons belang in goede data. Op dat vlak willen wij -nog dit jaar- versnellen.  

www.sanoma.nl

 


Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `