[Startups] Maarten van Asbeck over FLAVAdrinks
26-03-2017 14:30:00 Door: Max Vlugt | Hits: 6733 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2017 op 19 april in het Compagnietheater in Amsterdam. Vandaag spreken we: Maarten van Asbeck , oprichter van FLAVAdrinks.

Wat is FLAVAdrinks?

Wij maken met FLAVAdrinks natuurlijke smaken waarmee je je eigen, persoonlijke, echt lekkere biertje maakt. Dat werkt als volgt, je schenkt een pilsje bij een van onze overheerlijke smaken en klaar staat een heerlijk nieuw speciaalbiertje. 

Het grote aantal natuurlijke ingrediënten dat wij in een smaak verwerken, voor sommige smaken wel 25 verschillende elementen, zorgen voor de rijke smaak en juiste balans in smaak, geur en bite, onafhankelijk van welk soort pils je als basis gebruikt. 

Zo creëer  je voor jezelf jouw FLAVA moment, of voor je vrienden  een heel speciaal biertje. En het is ook nog eens heel leuk om te doen en om mee te experimenteren, iedereen krijgt zijn eigen biertje.

Waarom ben je FLAVAdrinks begonnen?

Ik wilde mijn eigen biertje kunnen maken, makkelijk en snel, overal en altijd. Bier is water + marketing, dus speciaalbier is water + smaak + marketing ofwel branding. Dat moest anders kunnen, simpeler. Daarom FLAVAdrinks dus.

Ik stond namelijk voor een ramvolle ijskast, waarin naast alle huishoudelijk shit nog net drie laffe pilsjes pasten maar waar ik wel zes soorten limonade voor mijn kinderen vond. En toen wilde ik ook iets echt lekkers drinken, voor mijzelf.

Waarom had ik dan geen rijen aan speciaal bier in huis?

  1. Omdat ik liever mijn eigen speciale biertje maak 
  2. Omdat ik geen plek in mijn ijskast heb voor al die bieren
  3. Omdat ik mij geen breuk wil slepen aan verschillende 6-packs
  4. Die ik thuis misschien helemaal niet lekker blijk te vinden


Teleurstelling in de smaak, de ramvolle ijskast en het gezeul met 6-packs zijn met Flava Drinks in één keer verleden tijd. Op dit moment bepaalt je lokale supermarkt of kroeg wat jij drinkt, dat is met Flava Drinks voorgoed voorbij, jij bepaalt wat je drinkt.

Met Flava Drinks maak je je biertjes net zo lekker en net zo sterk als je zelf wilt. Je kunt eindeloos variëren en experimenteren met alle smaken die er nog aan komen Je kunt ze daarna in de kroeg nogmaals bestellen, zodat je nooit meer iets hoeft te drinken dat uiteindelijk toch niet zo lekker blijkt. Ze zijn iets leuks voor je gasten. Ze staan gewoon in kleine flesjes naast, niet in, je ijskast. Ze worden thuisbezorgd. De nieuwere flessen zien er ook nog eens geweldig uit, met hun prachtige vormen en geweldige zeefdrukken. Ze komen in vele soorten en maten.

Waarom FLAVAdrinks?

Daarom dus.

We zijn nu een jaar bezig met onderzoek naar de mogelijkheden om van plat pils lekker, heel persoonlijk bier  te maken, het ontwikkelen en testen van nieuwe smaken, het laten proeven door ons kroegbazen panel, en het steeds verder perfectioneren van de smaken, de verpakkingen en de productie en distributieketen. Wij zijn daarom erg blij met het zeer trouwe netwerk van meest kleine leveranciers dat wij nu opbouwen.  Dank Emiel, Pieter, Eric en Yvonne, Charl en Peter, heel erg dank.

Hoe en waar is FLAVAdrinks gevestigd?

Wij zijn gevestigd in Amsterdam

Van wie is FLAVAdrinks?

Van de drie eigenaren en een aantal private investeerders.

Hoe is FLAVAdrinks.nl gefinancierd?

Eigen en vreemd vermogen, in de vorm van persoonlijk inleg en converteerbare leningen.

Wat kan FLAVAdrinks.nl dat anderen niet kunnen?

Niemand voor ons heeft het idee, de kennis, het team, de creativiteit en het lef gehad om  de markt te betreden met dit zeer onbekende maar zeer innovatieve product. Volgens Einstein vormt dit al een grote indicatie voor de mogelijkheden van onze bierbollen “If your idea does not sound stupid at first, it is not worth investigating.” Andersom zegt hij het nogmaals “If no one has come up or developed your idea before, your  idea is of high potential."

En niemand zou het lukken met zo’n beperkt budget. Hierin worden wij geweldig geholpen door de enorme gunfactor die wij in de markt ontmoeten. Die gunfactor heeft denken wij een enorm goede reden, de klant heeft altijd gelijk. 

Wij kunnen inmiddels bijna alle pils ter plekke transformeren in speciaalbier. Hiervoor hebben wij met een team een  jaar lang intensief onderzoek gedaan, en het is ons gelukt. Daar zijn we verschrikkelijk trots op. Dat geheim bewaren we goed. Daarna hebben we er 6 maanden over gedaan om onze eerste 3 smaken te ontwikkelen dat universeel op alle pilseners past. Nu hebben we een prachtig resultaat. 

Wat heeft FLAVAdrinks.nl nodig om te kunnen groeien?

Kapitaal om onze kennis te vermarkten.  We zoeken nog 20.000 eurp om voorraad aan te leggen en life te gaan en 60.000 euro voor groei in Nederland, en veel voor groei in het buitenland. 

Technisch hebben we alles in huis, ook op het gebied van branding, sales en business development. Maar het vullen van onze sales funnels kost bij voorbeeld veel geld, daarom zoeken we nu naast onze bestaande investeerders nog 80.000 euro.

Wat gaat FLAVAdrinks.nl in 2017 neerzetten?

Het is een groot feest. Zorg dat je erbij bent.

We hebben op het Amsterdam Dance Event een grootschalige tasting gedaan. Onze nieuwe manier van bierdrinken en onze smaken werden warm ontvangen en sloegen aan, en dit merkten we eerder al op een event voor vakgenoten.

De complexe productie en distributieketen staat.

Op dit moment is de volle aandacht op het uitzetten van de producten en zorgen dat het onder de aandacht komt.

Wat zijn de ambities van FLAVAdrinks.nl?

2017      Begin Nederlandse markt

2018      25 procent van Nederland heeft Flava Drinks geproefd.

Stap naar Duitsland en 1 ander land in Zuid-Europa

2019      Stap naar Rusland of andere landen ten oosten van Duitsland

Na de Brexit – Eigen productie en sales in UK

www.huisbieren.nl


Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2017 op 19 april in het Compagnietheater in Amsterdam.

Word lid van de LinkedIn Groep Dutch Startup Network

 

Lees ook:

[Startups] Joost van Vollenhoven over Kaartjes.nl 

[Startups] John Titaheluw over Tiny Tale's Bookshop

[Startups] Paul Bruseker over JobByBid

[Startups] Koen Godschalk over tricktrack

[Startups] Esmée Pater over iCasting

[Startups] Nino Floris over Crowded

[Startups] Pieter Stouten en Perry Sprado over Store-E

[Startups] Mariska van Bohemen over Dime

[Startups] Robin van der Meulen over MyHappyList

[Startups] Jeroen Veldman over Bynco

 


Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie