Gun Nieuwenhuis over de toekomst van mediabureaus
11-03-2013 21:16:02 Door: Nico Scherphuis | Hits: 15566 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews met directeuren van mediabureaus. Vandaag Gun Nieuwenhuis, mede-oprichter van
Mediaxplain
.

 

Kun je een korte introductie van jezelf geven? Wat doe je?

"Ik ben Gun Nieuwenhuis, 45 jaar en ben 1 van de 2 oprichters van Mediaxplain. Het mediabureau dat ik 13 jaar geleden samen met Chris Coen Hage heb opgezet.

Voor het ondernemerschap was ik werkzaam onder meer bij Universal Media, daarvoor (het toenmalige) Lintas - op de media-afdeling natuurlijk - en als laatste uitstapje CIA uit Rotterdam.

Ik heb het bijna overal geweldig naar mijn zin gehad en overal kon ik mijn ambitie voor media vrolijk botvieren. Uiteindelijk trok ‘het zelf willen doen’ en de drang naar onafhankelijkheid te hard aan me. Ik wil niet graag worden gedirigeerd door een internationale moeder. Daaruit is Mediaxplain ontstaan.

Een geweldig team van 34 collega’s dat bruist van talent en energie. We zijn indertijd met zijn tweeën op zolder begonnen, zonder klanten maar met een visie & een droom. Het moet anders, het kan zoveel beter. Deze droom is door de jaren heen steeds verder aangescherpt en uitgediept.

Binnen Mediaxplain houd ik me met name bezig met new business & innovatie en werk natuurlijk als mediastrateeg op een groot aantal klanten. Iets wat ik altijd zal blijven doen omdat ik het vak te leuk vind."

 

Wat deed je voor je deed wat je nu doet?

"Na een roerige kostschool tijd  ben ik op de Heao - Commerciële Economie - terecht gekomen. Ik mocht uiteindelijk niet naar de kunstacademie van mijn vader want die zag het commerciële in me. Hij heeft gelijk gehad maar erg leuk vond ik het niet. Behoorde ook nooit tot de beste, tot ik een reclame & marketing- opdracht kreeg en voor het eerst in mijn leven een 10 kreeg. Daarna wist ik mijn richting en heb nooit een ander vakgebied geambieerd dan wat ik nu doe. In 1992 ben ik bij Universal Media aan de slag gegaan."

 

Wat trekt jou aan in het mediavak? En wat niet?

"Wat me zo trekt in ons vak is de diversiteit. Elke week mogen we ons buigen over verschillende opdrachtgevers met weer andere uitdagingen. Andere doelgroepen in een snel veranderend media landschap. Deze dynamiek en snelheid is uniek. Als mediabureau kunnen we de bewijzen leveren waar succes is en waar niet, mogen we data-mergen en kunnen we straks steeds beter voorspellen wat het resultaat van de campagne zal zijn.

Ons vak zit dicht tegen creatie, innovatie & research. Maar ook inkoop, verkoop en procesplanning. Deze verzameling van marktkenmerken is uniek en zou een grote aantrekkingskracht moeten hebben op talent in de schoolbanken. In ons vakgebied zou geen plaats mogen zijn  B-garnituur. En toch zie je dat nog.

Wat me niet zo trekt is het kosten-denken in ons vak. Dat is armoedig want blijkbaar kunnen we als branche de kwaliteit niet goed duiden. Het draait heel vaak om de laagste k/grp en niet om de meest effectieve. Daar hebben we in huis dan ook een eigen tool voor ontwikkeld om aan te wijzen waar het succes in de campagne vandaan komt en waar het succes ontbreekt. Dan is optimaliseren eenvoudig."

 

Wie zijn voor jou de 5 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media?

"Dat vind ik nooit zo belangrijk. Maar jullie hebben daar een lijstje voor gemaakt. Lijkt me prima."

 

Wat zullen de belangrijkste ontwikkelingen zijn in media en marketing communicatie in 2013?

"Er zijn veel ontwikkelingen en noviteiten op technisch gebied die veel gaan bieden maar daar wil ik het eigenlijk niet over hebben. Op dit moment merken we dat de vragen van adverteerders anders worden. Vroeger waren mediabureaus leveranciers van bereik en contacten. In de toekomst zullen we steeds meer gaan naar het aandragen van nieuwe klanten en prospects aan onze opdrachtgevers. We kantelen dus steeds meer naar response genererend over alle mediumtypen heen.

Adverteerders willen uiteindelijk marktgroei, klanten, omzet & sales. Voor mediabureaus ligt een belangrijke rol om de data bij elkaar te brengen en te relateren aan media. Zo kunnen we met media de markt & business van onze klanten vergroten. Dan wordt media weer een investering en zullen budgeten weer snel stijgen."

 

Welke Start-Ups gaan doorbreken in 2013?

"Startups met een sterke focus op aanbrengen van sales. Twee componenten zin hierbij belangrijk: techniek & data."

 

Wat is voor jou de essentie van marketingcommunicatie?

"Reason why - to buy. Dus kies, maak onderscheid, val op, wees iemand!  Dat klinkt heel simpel maar is razend dynamisch. Met schuivende panelen als: concurrentie, doelgroepen, prijzen, momenten…

Ons vak is geen exacte wetenschap dus alle oplossingen van marketing  & communicatie zullen steeds anders zijn. Vroeger was zenden genoeg tegenwoordig is engagement noodzakelijk. Het gaat in de essentie om de consument voor je te winnen met een product wat in de basis klopt."

 

Wat moeten bedrijven in ons vakgebied doen om niet om te vallen in 2013? En hoe blijft de individuele professional overeind?

"Je moet goed zijn, goed te boek staan. We mogen veel meer vragen aan onze opdrachtgevers wat ze verwachten en waarmee we ze kunnen helpen. Dan maak je van klanten uiteindelijk ambassadeurs. Natuurlijk daarna meer leveren dan wordt gevraagd. Elke dag er weer over heen gaan. Uiteindelijk zal dat leiden tot continuïteit. Daar moet overeenkomstig een gezonde honorering tegenover staan.

De individuele professional heeft juist de mogelijkheid de flexibiliteit te bieden die op dit moment nodig is. Het is zaak voor die individual om een goede reputatie te hebben en gevraagd te worden om de klus te klaren. Deze crises zorgt ervoor dat alle mensen die niet goed genoeg zijn buiten de boot vallen. Op dit moment staan er een hoop langs de kant."


Alles in media wordt digitaal, mobiel en social. Straks is alles in media digitaal, mobiel en social. Wat dan?

"Nou dan helemaal niets… er komt alleen maar bij, er gaat weinig af en dat is allemaal prima.

Middelen die interacteren zijn gewenst en groeiend. Middelen die enkel zenden, die bestaan nog maar zijn in belangrijkheid aan het afnemen.

Digitale media zijn het best meetbaar naar resultaat en conversie en het is onvermijdelijk dat deze groei zich door blijft zetten. Abri’s  worden interactieve schermen net als je TomTom, Tablet en TV. Middelen zullen verder samen smelten en dat gaat heel veel kansen geven.

Overigens het krachtenspel van middelen is altijd aan verandering onderhevig. En de laatste jaren in versneld tempo.

De manier waarop we gaan communiceren verandert dus en wellicht wel sneller dan het gros van de adverteerders bij kan houden. Daar ligt een schone taak om hen daarbij te helpen."

 

Hoe ziet de toekomst van mediabureaus eruit?

"Marktbreed geloof ik dat er nog een hoop te winnen valt. Mediabureaus zijn toch een beetje het geweten van de reclame en daar is steeds meer behoefte aan. Reclamebureaus maken communicatieconcepten en daar komt vaak weinig ratio aan te pas. Dat deel vullen wij aan inclusief een creatieve en intelligente mediadoorvertaling. Omdat we steeds beter kunnen zien op wat er op consumentenniveau gebeurt en hoe de campagne rendeert.

De mediabureaus zijn zich nu beter en duidelijker aan het profileren dan vroeger. We zijn echt opgeschaald en hebben betere tools dan ooit tevoren en staan nog aan het begin van het big data denken. Op personeelsvlak is er ook al flink geoptimaliseerd. Kortom; de afgelopen jaren is op kwalitatief gebied een hoop gebeurd.

Niet alle mediabureaus zijn evengoed kunnen meekomen in die opschaling en ik verwacht dat er in 2013 bureaus gaan sneuvelen. Vooral het ongeprofileerde middensegment gaat het heel lastig krijgen. De komende jaren zal buying van media steeds meer naar trading van media gaan en ook dat wordt weer een interessante marktontwikkeling en vraagt nieuwe competenties.

Op individueel niveau ben ik positiever, hoe kan het ook anders. Een drietal jaar geleden zijn we met onze eigen PR en content afdeling gestart en die maakt een onstuimige groei door. Ook onze researchtool begint de bekendheid te krijgen die het verdient. We hebben onze nek uitgestoken en iets heel bijzonders in de markt gezet. Het is een enorme investering geweest en die zullen we de komende tijd verder uitrollen. Ook zijn we net een nieuw bedrijf gestart dat digitale platformen bouwt voor opdrachtgevers. Op dit moment wordt ons nieuwe pand gebouwd in de Minerva Haven van Amsterdam en ook daar kijken we zeer naar uit!"


Wat zijn jouw ambities voor 2013?

"Mijn ambitie is Mediaxplain aan de top van de mediabureaus te houden. Niet zozeer qua omvang maar qua vakmanschap, ondernemerschap, innovatie en plezier.

Want dat laatste dat is waarom ik elke dag naar de zaak kom. Mooie dingen maken, klanten blij maken en daar je lol uit halen."

 

www.mediaxplain.nl

 

In deze serie publiceerden wij ook interviews met:

 

André Roof - De Media Maatschap

Armel Mouqué - Eyemix

Eric Kramer - MEC

Hans Horneman - OmnicomMediaGroup

Julius Minnaar - Aegis

Léonie Koning - Initiative

Kees de Groot - ZenithOptimedia

Menno Jan Janssen - OMD

Olaf Michielse - IPG Mediabrands

Roland Teerenstra - Vizeum

Ruud de Langen - Mindshare

Titus Eikelboom - Stroom

Ton Schoonderbeek - Mindshare

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn