Kees de Groot over de toekomst van mediabureaus
06-03-2013 10:13:29 Door: Nico Scherphuis | Hits: 15541 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews met directeuren van mediabureaus. Vandaag Kees de Groot, Head of Channelplanning bij ZenithOptimedia.

 

Kun je een korte introductie van jezelf geven? Wat doe je?

"Ik ben Kees de Groot, Head of Channelplanning bij ZenithOptimedia."

 

Wat deed je voor je deed wat je nu doet?

"Ik ben 23 jaar geleden in de mediawereld begonnen en - met uitzondering van een prachtige wereldreis van een jaar - die wereld altijd trouw gebleven."

 

Wat trekt jou aan in het mediavak? En wat niet?

"De diversiteit, de creativiteit, de mensen en de dynamiek. Wat me niet aantrekt? De verstikkende invloed van procurement."

 

Wie zijn voor jou de 5 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media?

John de Mol, Henk Hagoort, Bert Habets, Dick Molman, Christian van Thillo

 

Welke Start-Ups gaan doorbreken in 2013?

"Magnet.me en Elasticsearch"

 

Wat is voor jou de essentie van marketingcommunicatie?

"Het door middel van communicatie verbinden van merken of diensten met mensen, waardoor ze het gaan overwegen, kopen, gebruiken en hun ervaringen delen met anderen. En uiteindelijk natuurlijk aanbevelen. De essentie blijft hetzelfde, maar de mate waarop we invloed kunnen uitoefenen neemt toe door alle nieuwe mogelijkheden. Invloed op vrijwel elk touchpoint dat een consument met een merk heeft."

 

Wat moeten bedrijven in ons vakgebied doen om niet om te vallen in 2013? En hoe blijft de individuele professional overeind?

"Gezond verstand blijven gebruiken. Vaak is het nodig om heel simpel te denken in een wereld die alles heel ingewikkeld probeert te maken.  En bedrijven moeten vooral blijven ondernemen en durven. En de individuele professional moet zich vooral niet gek laten maken."


Alles in media wordt digitaal, mobiel en social. Straks is alles in media digitaal, mobiel en social. Wat dan?

"Return on Investment blijft het toverwoord. En door veelal digitale mogelijkheden maken we nu zelfs de stap naar Live Roi, Real time resultaat. Niet meer wachten tot het resultaat van de marketing communicatie inspanningen duidelijk wordt. Niet meer afwachten om te zien wat wel en niet werkt. Maar een directe respons op de actie ontvangen, daarvan leren en ernaar handelen. De snelheid neemt toe in alles, en dat zorgt ervoor dat we ook sneller kunnen leren, begrijpen, optimaliseren, verbeteren  en dus sneller betere resultaten behalen."

 

Hoe ziet de toekomst van mediabureaus eruit?

"De toekomst van mediabureaus bestaat uit de juiste combinatie van technologie en creativiteit. Creatief zijn betekent nieuwe mogelijkheden creëren. En dan niet een leuk spectaculair billboard, of een mooie ident met een grappige tekst. Maar het creëren van geïntegreerde toepassingen van alle mogelijkheden. Live ROI baseert zich zelf op dynamisch doelgroep kennis. Door gebruik te maken van grote data kunnen beter begrijpen wie de doelgroep is en op welk moment iemand binnen de doelgroep valt. Het kan namelijk zomaar van het ene op het andere moment veranderen of je wel of niet voor een product of dienst in de markt bent. Die dynamiek is nieuw voor een mediawereld die er nog vaak vanuit gaat dat onze consument vooral 20-49 is. Het gaat erom op het juiste moment met de juiste persoon te communiceren en met de juiste boodschap. De manier waarop we de technologie gebruiken om dit te doen, bepaalt hoe succesvol een bureau zal zijn. Maar alleen als het gekoppeld is aan het vermogen om nieuwe methodes te ontwikkelen, te testen en te optimaliseren. Creëren dus en dat vereist creativiteit."


Wat zijn jouw ambities voor 2013?

"Ik ga trouwen met mijn grote liefde!"

 

 

 

 

 

www.zenithoptimedia.nl

 

In deze serie publiceerden wij ook interviews met:

 

André Roof - De Media Maatschap

Armel Mouqué - Eyemix

Eric Kramer - MEC

Hans Horneman - OmnicomMediaGroup

Julius Minnaar - Aegis

Léonie Koning - Initiative

Menno Jan Janssen - OMD

Olaf Michielse - IPG Mediabrands

Roland Teerenstra - Vizeum

Ruud de Langen - Mindshare

Titus Eikelboom - Stroom

Ton Schoonderbeek - Mindshare

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn