Roland Teerenstra - Vizeum - over de toekomst van mediabureaus
12-02-2013 16:49:38 Door: Nico Scherphuis | Hits: 17233 | Tags:

http://api.ning.com/files/l*v3lqkCbtd3B3NQDdnyGrhNwZr0He22sfep4iOU*KVKNEO*CD-9VBNxgJncSAmKhVPXJE5CoBg-Wf3cGld6Mw*oEegTH8dH/IMG_1397.jpg?width=184&height=184&crop=1%3A1Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews met directeuren van mediabureaus. Vandaag Roland Teerenstra, Managing Director van Vizeum.

 

Kun je een korte introductie van jezelf geven? Wat doe je?

"Toen ik in 1997 mijn HEAO opleiding Commerciële Economie had afgerond, wist ik zeker dat ik het communicatievak in wilde. Na wat omzwervingen bij onder andere KPN en VNU Business Publications ben ik als Account Executive aan de slag gegaan bij The Media Partnership - TMP. Destijds in 1998 was TMP het grootste mediabureau van Nederland en een geweldige leerschool voor jonge media mensen. Toen TMP in 1999 als een kaartenhuis in elkaar stortte werd ik gebeld door Evert Bronkhorst - Beste Mediastrateeg van Nederland - met de vraag of ik zin had in een baan als mediaplanner bij Medialand. Medialand was een klein onafhankelijk mediabureau met een ondernemende mentaliteit en dat sprak me wel aan. Kortom, daar aan de slag gegaan en onder de vleugels van Evert pas echt het vak geleerd. In 2003 werd Medialand verkocht aan Aegis Media en werden wij onder de naam Vizeum een internationaal netwerkbureau dat ik vanaf de oprichting heb meegemaakt. Inmiddels mag ik als Managing Director sinds eind 2009 leiding geven aan een team van 25 gepassioneerde media fanaten en dat bevalt me nog steeds uitstekend! Geen dag is hetzelfde."

 

Wat trekt jou aan in het mediavak? En wat niet?

"Wat mij aantrekt in het mediavak is de enorme dynamiek. Het medialandschap is de afgelopen vijf jaar zo snel veranderd dat het bijna onmogelijk is om als mediaplanner overal tot in de details verstand van te hebben. Als mediabureau word je toch geacht om al die ontwikkelingen - social, mobile, real time bidding, second screen, VoD, branded content op de voet te volgen en je klanten hierover te adviseren. Met welke geïntegreerde communicatiemix behaal je de doelstellingen van je klanten? Wat mij minder aantrekt is dat de bureau-klant relatie de laatste tijd steeds meer procurement gedreven is. Op zich is dat logisch in tijden van economische crisis maar het haalt wel de focus weg van waar het eigenlijk om zou moeten draaien."

 

Wie zijn voor jou de 5 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media?

"Dit is natuurlijk erg subjectief. Liever noem ik dan media mensen die vooral voor mij persoonlijk van invloed zijn geweest. In het begin van mijn loopbaan waren dit vooral Evert Bronkhorst en Bertil Koop. Later, onder de vlag van Aegis Media, bij Vizeum waren dit Liedewij Hentenaar en Arjan Pomper. Op dit moment bij Aegis Media werk ik onder leiding van Julius Minnaar nu veel samen met Mark van Dijk van iProspect en Sven Huberts van Isobar. Allemaal gedreven en gepassioneerde mensen waardoor ik in de luxe positie ben om mezelf continu te kunnen blijven ontwikkelen.

En het zijn niet alleen de ervaren mensen die van invloed zijn. Het is tegenwoordig ook zeker de jonge garde waar we veel van kunnen leren. Hun visie op media verschilt vaak alweer van de mijne en dat maakt het interessant om de discussie aan te gaan en zodoende ons vak verder te brengen"

 

Wat zullen de belangrijkste ontwikkelingen zijn in media en marketingcommunictaie in 2013?

"Dat is voor mij de nog steeds verdergaande ontwikkeling van de media convergentie. Waar kijk je TV, op je Televisie, op je Laptop, je smartphone of je Tablet? Waar luister je radio? Op een apparaat schakelt men (ged)achteloos over van email naar Twitter of Facebook en weer naar 3FM of TV via uitzendinggemist. Wat interessant wordt is om te zien in hoeverre connected TV de media consumptie nog verder zal veranderen."


Wat is de essentie van marketingcommunicatie?

"De essentie van marketingcommunicatie is en blijft altijd de consument, dat is nooit anders geweest. Wat beweegt de consument om bepaalde keuzes te maken in het leven? Waarom geeft hij er de voorkeur aan om bepaalde merken te omarmen en andere merken juist te negeren. In dit tijdperk is de consument in controle. De consument bepaalt zelf of hij of zij een boodschap binnenlaat of een boodschap negeert."

 

Wat moeten bedrijven in ons vakgebied doen om niet om te vallen in 2013?

"Omarm de digitale wereld maar volg niet blind ieder nieuw - technologisch - initiatief. Uiteindelijk is het de consument die het tempo van het succes bepaalt. Media convergentie wordt namelijk mogelijk gemaakt door de digitale technologie maar uiteindelijk gedreven door de behoeften van de consument."

 

Alles in media wordt digaal, mobiel en social. Straks is alles in media digitaal, mobiel en social. Wat dan?

"Goede vraag, wat dan? Wie het weet mag het zeggen en dat zijn er denk ik niet veel. Van WoM naar Schrift, van Schrift naar Print, van Print naar Audio, van Audio naar Audio Visueel, van Audio Visueel naar Digitaal? De digitalisering van alle media is een technologische ontwikkeling die ervoor zorgt dat alle content altijd en overal toegankelijk is. De media an sich veranderen niet, het is slechts de vorm waarin het ons bereikt. Ik denk dat de digitale ontwikkelingen de afgelopen paar jaar zo hard zijn gegaan dat we onszelf, en dan bedoel ik zowel adverteerders als bureaus, deels opnieuw hebben moeten uitvinden hoe hiermee om te gaan."

 

Hoe ziet de toekomst van mediabureaus eruit?

"Mediabureaus zijn in mijn ogen nog altijd veel te bescheiden. We moeten de rol van regisseur in het marketingcommunicatietraject veel meer naar ons toe te trekken. De mediabureaus hebben de kennis over de consument en de werking van media en communicatie in huis. Wanneer ik naar onszelf kijk, hebben wij met ons eigen doelgroep onderzoek Consumer Connection System - CCS de kennis in huis hoe de consument aankoopbeslissingen neemt en welke media - 57 touchpoints - daarop het meest van invloed zijn. Van daaruit kan een creatief concept worden ontwikkeld en kunnen de gespecialiseerde bureaus aan de slag met het uitrollen over de verschillende disciplines.

Als full service mediabureau in deze tijd is het praktisch gezien onmogelijk om voor alle media een gespecialiseerde afdeling in te richten. De ontwikkelingen gaan zo snel dat het bijna niet meer bij te houden is. Binnen Aegis Media werken we daarom volgens het One Operating Model principe en werken we heel nauw samen met onze pure specialisten binnen Isobar, iProspect en Posterscope. Als specialist lopen zij namelijk voorop als het gaat om kennis over Social Mobile, SEO, SEA, RTB, Display maar ook Fieldmarketing, Sponsoring en Out of Home. Binnen ons operating model kunnen wij zonder P&L barrières op elk gewenst ogenblik de juiste specialist aanhaken."

 

Wat zijn jouw ambities voor 2013?

"Mijn ambitie voor 2013 is om Vizeum verder uit te bouwen door enerzijds meer 100 procent geïntegreerde communicatieplannen voor onze klanten te bouwen en anderzijds een aantal mooie nieuwe klanten aan ons portfolio toe te voegen."

 

www.vizeum.nl

www.twitter.com/roland303

 

In deze serie publiceerden wij ook interviews met:

 

André Roof

Armel Mouqué

Eric Kramer

Hans Horneman

Léonie Koning

Menno Jan Janssen

Olaf Michielse

Ruud de Langen

Titus Eikelboom

Ton Schoonderbeek

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn