Adcombi en Bannerwise: nieuwe programmatic advertising oplossing die banners relevanter maakt
26-01-2017 10:50:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 5541 | Tags:

Adcombi en Bannerwise slaan de handen ineen om een nieuwe programmatic advertising oplossing te ontwikkelen. De oplossing moet het mogelijk maken om online banner reclame in real-time af te stemmen op de interesses van consumenten. Dit moet banners relevanter maken en zo de irritatie ten aanzien van banners reduceren. Het platform wordt in de komende twee jaar ontwikkeld met financiële steun van de Nederlandse overheid.

Het platform moet banners relevanter maken door zowel inhoud als vormgeving automatisch af te stemmen op de interesses van consumenten. Joost Kortlever, oprichter van Bannerwise: “Aan de hand van geavanceerde A/B en multivariate testing zoekt het algoritme achter de banner welke elementen het beste presteren in welke situaties. Het algoritme koppelt contextfactoren, doelgroepinformatie en externe data (bijvoorbeeld het weer) aan de content van de banner zoals kleuren, vormen en producten. Op basis van die informatie kunnen banners live op maat worden gegenereerd.”

Met de techniek hopen de partners de waarde van advertenties voor consument en adverteerder te vergroten. Diederick van den Berg, CTO van Adcombi: “In de sector bestaat al langer het besef dat online reclameboodschappen te generiek zijn. Dit wordt gezien als één van de oorzaken van het toenemende adblocker gebruik. Er wordt wel gewerkt aan het op maat maken van banners, maar daarin ontbreekt de vormgeving van de banners stelselmatig. Onze technologie brengt vormgeving en campagnemanagement samen, wat leidt tot relevantere banners . Dit moet het gebruik van adblockers verminderen.”  

Adcombi en Bannerwise ontvangen financiële steun vanuit de MIT-subsidieregeling om te technologie te ontwikkelen. Erwin Vermeulen van subsidie intermediair SUBtracers: “De subsidie is ieder jaar weer erg populair en wordt slechts selectief verstrekt. In dit project wordt de kennis van Adcombi samengebracht met de expertise van Bannerwise. Dit leidt tot een grensverleggende innovatie die de nationale en internationale concurrentiekracht van de ICT & online advertisement sector versterkt.”  

Adcombi is een technologiebureau dat  gespecialiseerd is in software voor programmatic advertising. Het Amsterdamse bureau ontwikkelt technologie dat adverteerders en mediabureaus in staat stelt eigenhandig display campagnes te creëren, uit te voeren en te analyseren. De focus ligt daarbij op het verbeteren van de transparantie en relevantie in programmatic advertising.

De Nederlandse startup Bannerwise ontwikkelde software waarmee adverteerders zelf banners kunnen maken zonder kennis van computercode, designsoftware of animatie. De software van Bannerwise genereert op basis van één ontwerp automatisch een hele reeks andere bannerformaten, voor mobiele apparaten en advertentieplatformen. Het bedrijf werd benoemd tot ING Startup van het Jaar 2015.

www.adcombi.com
www.bannerwise.io


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie