Adobe digitaliseert penselen Edvard Munch
15-06-2017 10:41:49 | Door: Katja Brokke | hits: 2512 | Tags:

Adobe presenteert The Hidden Treasures of Creativity. Binnen dit project zijn de ruim 100 jaar oude penselen van Edvard Munch, bekend van De Schreeuw, digitaal nagemaakt om de nieuwe generatie van meesterschilders te inspireren. Adobe heeft met ondersteuning van het Munch Museum in Oslo en awardwinnende Photoshop penseelontwerper Kyle T. Webster zeven van Munch’ penselen digitaal nagemaakt en beschikbaar gesteld in Creative Cloud. Alle gebruikers van Photoshop en Sketch kunnen deze penselen gebruiken om werken te maken in de stijl van Munch.

Met ondersteuning van de conservators van het Munch Museum werden de originele penselen gefotografeerd met ultrahoge resolutie 360-gradencamera’s die alle hoeken en details vastlegden om een accurate driedimensionale representatie te maken. De artistieke stijl en het penseelwerk van Munch werd tot in detail geanalyseerd door specialisten en gecombineerd met data over de penseeleigenschappen, zoals flexibiliteit en het type haar.

De volgende stap, het omzetten van de data en scans in Photoshoppenselen, werd uitgevoerd door Webster. Webster wist in samenwerking met de museumexperts de exacte vorm en eigenschappen van elk penseel na te maken.

Simon Morris, Senior Director of Campaign Marketing bij Adobe: “Er zijn kunstwerken die we allemaal kennen en waar we allemaal van houden. Deze werken doorstaan de tand des tijds en blijven een inspiratiebron voor moderne creatieve professionals en de maatschappij als geheel. Maar we denken zelden na over de materialen die gebruikt zijn om deze meesterwerken te creëren. The Hidden Treasures of Creativity gaat over het tot leven brengen van deze tools en deze aan te bieden aan de nieuwe generatie van kunstenaars. Instellingen zoals The Met in New York en het Rijksmuseum in Amsterdam hebben al stappen gemaakt in het online aanbieden van hun collecties om ervoor te zorgen dat de klassieke werken zichtbaar blijven voor een breed publiek. Dit innovatieve project ondersteunt deze trend en maakt het mogelijk voor de moderne artiesten om het penseel van een meester te herontdekken en te koesteren en het te gebruiken om een geheel eigen kunstwerk te maken.”

Tijdens een reeks van livestreams krijg je meer informatie over het gebruik van de digitaal gecreëerde penselen van Munch en krijg je uitleg hoe je je eigen kunstwerk kunt maken. Deze serie van livestreams met het thema digitaal schilderen, wordt gehost door Webster, samen met Therese Larsson, Suzanne Helmigh en Sebastien Hue en is te zien van 20 tot en met 22 juni. Je kunt je hier registreren voor de livestreams.

De campagne The Hidden Treasures of Creativity is gecreëerd door creatief bureau Abby Priest, in samenwerking met Adobe.

www.adobe.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie