BCG: consumenten gaan over op digitaal, veel bedrijven blijven achter
18-05-2017 10:22:00 | Door: Katja Brokke | hits: 2949 | Tags:

In de Verenigde Staten liggen de digitale-reclameuitgaven in 2017 op koers om de uitgaven aan televisiereclame te overtreffen. Volgens Magna wordt wereldwijd in sommige markten meer dan 40 procent van het mediareclamebudget besteed aan digitale marketing. Het moment waarop bedrijven meer uitgeven aan reclame in het digitale domein dan op traditionele platformen komt steeds dichterbij.

Volgens The Digital Marketing Revolution Has Only Just Begun, een rapport van de The Boston Consulting Group (BCG) en Facebook, is het echter niet genoeg om het digitale marketingbudget drastisch te vergroten. De succesvolste bedrijven maken gebruik van data om de consumentenervaring radicaal te personaliseren.

Marc Schuuring, partner bij BCG en coauteur van het rapport: "De meeste traditionele marketingtechnieken die marketeers hebben geleerd, zoals een brede klantsegmentatie en marketingfunnels, zijn ongeschikt voor digitale marketing. Deze methoden waren tien jaar of langer geleden heel nuttig, maar moderne marketeers moeten veel meer gebruikmaken van data."

Het tijdperk van personalisering

Consumenten ergeren zich in toenemende mate aan traditionele marketingmethoden. Volgens eMarketer heeft ruim 25 procent van alle smartphonegebruikers adblockers geïnstalleerd en dat percentage neemt snel toe. Kopers baseren hun keuze voor nieuwe producten en diensten steeds vaker op adviezen van mensen die ze kennen en vertrouwen. Naarmate consumenten bedrevener worden op digitaal gebied en zich meer storen aan opdringerige of irrelevante reclames, wordt personalisering steeds belangrijker.

Door nieuwe technologieën kunnen reclames veel beter worden gepersonaliseerd en gericht. Standaard displayreclames worden in hoog tempo vervangen door reclames waaraan video kan worden toegevoegd. Data en analyse moedigen experimenteren en reclame-inkoop via geautomatiseerde platformen en veilingen aan. Verwacht wordt dat gepersonaliseerde reclames binnen drie tot vijf jaar 80 procent zullen uitmaken van digitale reclamebudgetten (en bovendien steeds verder zullen doordringen in traditionele media).

De meest bedreven digitale marketeers analyseren enorme hoeveelheden consumentengegevens - mediagegevens, klantrelatiebeheergegevens, gebruiksgegevens van apps en meer - om beter te begrijpen wie consumenten zijn, wat ze bekijken, waar ze naar zoeken, waar ze zich bevinden en hoe ze reageren op specifieke reclameboodschappen.

Hoe merken de overstap naar digitaal kunnen versnellen

Om het potentieel van digitale marketing te onderzoeken, werkten BCG en Facebook samen met producenten van consumentenproducten en werden de nieuwste marketingtechnieken toegepast op specifieke zakelijke uitdagingen. Zo speelden de bedrijven in op drie ontwikkelingen die de mogelijkheden van marketing fundamenteel hebben veranderd:

  • Toegang tot real-time gegevens waarop campagnes kunnen worden gebaseerd.
  • Mogelijkheid om langetermijnrelaties met consumenten aan te gaan via meerdere kanalen (in plaats van eenzijdige, versnipperde interacties).
  • Flexibiliteit om meerdere concepten te gebruiken en real-time feedback van klanten te krijgen.

Diederik Vismans, Principal bij BCG en coauteur van het rapport: "Bij de eerste proeven rapporteerden de bedrijven een scala aan positieve resultaten, waaronder een toename van de marketing-ROI met 30 procent, een sterke verlaging van de acquisitiekosten en een meetbare toename van appgebruik en klantbetrokkenheid. Met de juiste aanpak kan digitale marketing een geweldige aanjager zijn van zakelijke groei."

Een kopie van het rapport kan hier worden gedownload.

www.bcg.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie