Branded content: het antwoord op adblockers!
14-04-2017 10:33:55 | Door: Marianna Beets | hits: 4616 | Tags:

In de strijd om aandacht van de consument wordt steeds vaker en steeds succesvoller branded content ingezet. Deze marketingvorm wordt zowel door afzenders, media als diezelfde consument gewaardeerd en is dus een goed alternatief voor de advertentie, die massaal wordt geblokt.

Adblockers zijn al enige tijd een doorn in het oog van adverteerders én mediaproducenten, maar ze geven ook een heel groot signaal af van de consument die door het installeren van de blokkers duidelijk maakt dat het niet is gediend van willekeurig getoonde en opdringerige reclame-uitingen. We spreken met vier experts of branded content de oplossing is.

Aan het woord Jasper Admiraal, Director & Business Development bij Initiative Tomorrow, Lex van Bakel, Account Director bij FUSE Nederland, Robbert Groenhuizen Communications Director bij Carat en Steven de Niet, Director Strategy bij Mindshare. Het zijn ervaringsdeskundigen die dagelijks met klanten over dit onderwerp van gedachten wisselen. De vraag luidt: wordt branded content steeds vaker ingezet door de adblockers?

Van Bakel: “Zeer zeker. Afgelopen jaren zie ik een sterke wil bij mijn adverteerders om andere mogelijkheden te verkennen om de consument te bereiken. Natuurlijk heeft dat alles te maken met adblockers, maar ook met de veranderende mediaconsumptie.”

Groenhuizen: “Mensen installeren adblockers omdat ze enorm veel reclame krijgen die niet relevant voor ze is. Daar begint en eindigt het toch mee? Je moet communiceren wat relevant is voor de consument en niet zomaar met hagel schieten. Of dat nu met branded content is of op andere manieren. Consumenten hebben snel genoeg aversie tegen verhalen als er commerciële bijbedoelingen zijn. Daar ligt zowel een gevaar als een beperking. Je kunt niet zomaar alles roepen. Ik ben blij dat merken als de Volkskrant en NRC daar nog steeds duidelijke richtlijnen voor hebben.”

Volgens Admiraal hebben branded content en adblockers alles met elkaar te maken: “Als je de behoefte kent van je lezer, dan creëer je content die een pull-effect heeft: de klant gaat zelf op zoek naar die content en daarmee blijft een adblocker volledig buiten beeld. De consument moet het uitgangspunt zijn.”

Zelfs als aan alle voorwaarden is voldaan, dan nog gaat het erom dat de content wordt opgemerkt tussen het bombardement aan reclame-uitingen die de consument over zich krijgt uitgestort. De Niet: “Er wordt nu al gruwelijk veel content gemaakt die totaal niet wordt opgemerkt. Als je dan kijkt naar het aantal views, dan schrik je je helemaal rot. Branded content kan heel goed werken, maar het lijkt wel alsof het óf extreem succes óf extreem falen oplevert.”

Het is duidelijk dat je meer kans hebt om bij de consument aan te komen met branded content, van adblockers heb je immers geen last. Of je content wordt opgemerkt en wordt gewaardeerd, ligt toch echt aan jezelf. Door de enorme stroom aan (commerciële) berichten, is de consument kieskeurig geworden. Het is dus belangrijk dat je je doelgroep en de integriteit van de content goed in de gaten houdt. Uiteindelijk draait het ook bij branded content om bereik en dat is er pas als de consument je ook daadwerkelijk ziet.

Ga naar valuezipper.nl/brandedcontent voor meer artikelen en video’s over dit onderwerp.

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie