Christian van Thillo: Media-exploitanten moeten samenwerken als antwoord op Google en Facebook
03-06-2016 11:42:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 16895 | Tags:

De Persgroep is met adverteerders, media- en reclamebureaus en vakmedia in Manchester voor twee dagen vol netwerken en inspiratie.

De Advertiser's Summit kent het jaarlijks hoogtepunt in het optreden van Christian van Thillo, CEO van De Persgroep.

Dit jaar opent hij met de vaststelling dat De Persgroep Nederland is geworden zoals hij het heeft bedoeld: "Het is een Nederlandse uitgever, bestuurd door Nederlanders voor Nederland. Het is geen Belgisch bedrijf geworden en niet alleen dat, De Persgroep Nederland heeft succes. Het is inmiddels anderhalf keer zo groot als onze activiteiten in België en drie maal zo groot als onze activiteiten in Denemarken."

Een van de successen in Nederland is radio. Van Thillo: "Qmusic doet het heel goed en zit de marktleider op de hielen. Er is in Nederland wel wat aan de hand. John de Mol koopt alle radiozenders op. Behalve Qmusic dan. Waar andere partijen sidderen voor de NMA, trekt De Mol zich nergens wat van aan. Eerst kopen en daarna maar verder zien. Hebben wij last van deze expansie? Ja. Gaat De Persgroep ook uitbreiden in radio in Nederland? Wij willen eerst even kijken hoe digitale radio zich verder ontwikkelt en zullen dan wellicht investeringen gaan doen in uitbreiding van ons radioportfolio in Nederland."

In Nederland heeft De Persgroep geen televisie, in België wel. Probleem daarbij is dat de kijktijd terugloopt. Van Thillo: "Een mediabureau kwam bij ons met het verzoek om dat te compenseren met heel veel online video waar wij dan pre-rolls voor kunnen zetten. Ik geloof daar niet in. Daar kijkt toch niemand naar. In België hebben wij iets anders gedaan. Daar hebben wij online platforms ontwikkeld waarvoor je je als gebruiker moet inloggen. Inmiddels zijn meer dan een miljoen Vlamingen bij De Persgroep ingelogd. Op basis van die data komen wij met advertising, getarged. Van deze advertenties wordt 90 procent bekeken tegen slechts enkele procenten bij partijen als Facebook."

Van Thillo ziet het karakter van Facebook veranderen: "Facebook is steeds minder een platform voor individuele expressie maar in toenemende mate van doorsturen van lage kwaliteit berichten over olifanten met 9 poten waar niemand gelukkig van wordt. Waar ik in geloof is kwaliteit."

In Nederland zou Van Thillo ook graag televisie willen toevoegen maar hij ziet er nauwelijks tot geen mogelijkheden voor: "De drempels zijn veel te hoog om zelf iets te starten. Dus kun je alleen kopen. Daarvoor zijn slechts twee kandidaten en de gelegenheid is er nu niet om die over te nemen."

Van Thillo vertelt dat De Persgroep in een moeilijk proces zit waarbij pijplijndenken moet worden omgebogen naar platformdenken: "Voorheen werkten onze redacties steeds tot naar één publicatiemoment in de ochtend of in de middag. Maar de realiteit vergt continu publiceren op verschillende platforms en op ieder platform weer anders. Niet alles wordt mobiel en daarmee snel en klein: grotere schermen blijven en kennen een heel andere dynamiek en daar moet je dan ook andere content of content in een andere vorm brengen. En onze commerciële bedrijven veranderen ook. Voorheen boden wij advertentieruimte bij onze redactionele content. Dat gaat compleet veranderen. Wij gaan marketingoplossingen aanbieden. Daarbij spelen onze snel groeiende online diensten als Nationale Vacaturebank en AutoTrack een belangrijke rol. Deze diensten gaan als satellieten rondom onze nieuwsmerken draaien."

Dan big data. Van Thillo: "Data zijn van eminent belang. In België werken de uitgevers samen. Daar kunnen mensen eenmalig inloggen met 1 Media ID - en dat dus bij verschillende uitgevers, die deze data met elkaar delen. Dat is gestandaardiseerde big data. Geen enkele Nederlandse uitgever bereikt 80 procent van de Nederlanders. Maar alle uitgevers bij elkaar wel en daar ligt een kans. Blok 1 is Google. Blok 2 is Facebook. De vraag is: kunnen wij als uitgevers gezamenlijk tot Blok 3 komen? En daaraan gekoppeld dan een trading platform."

Vanuit de zaal komt de vraag of adverteerders en bureaus daarbij kunnen helpen. Van Thillo: "Jazeker. Heel graag zelfs. Praat erover, vraag ernaar. En bel Peter de Mönnink."

Tot slot geeft Van Thillo zijn visie op de ontwikkeling van bureaus. Hij ziet integratie: "Bureaus die alle expertises aanbieden, hebben de toekomst. Voor adverteerders is het ideaal om met partijen te praten die het hele spectrum overzien en met wie je over alle fases van jouw campagne kunt spreken. De adverteerder van nu opereert in een jungle. Het wordt veel te ingewikkeld en er is geen overzicht. Ik denk dat we teruggaan naar een situatie met drie soorten spelers: adverteerders, exploitanten en bureaus."

www.persgroep.nl
www.persgroepadvertising.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie