Christian van Thillo: Multi Platform Broadcasting gaat echte convergentie brengen tussen uitgevers en televisie-exploitanten
09-06-2017 10:56:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 41460 | Tags:

De Persgroep organiseert de Advertiser's Summit, het tweedaagse congres voor adverteerders en mediabureaus ergens in Europa op maximaal anderhalf uur vliegen van Amsterdam. Dit jaar in Boedapest.

Het onbetwiste hoogtepunt van iedere editie van dit congres is het optreden van Christian van Thillo, CEO en eigenaar van De Persgroep.

In een vrijwel onnavolbaar tempo schiet hij als als met een machinegeweer cijfers, feiten, complimenten, zijn mening, analyses, boosheid, grappen, primeurs, verbazing en vooral veel visie de gretige zaal in.

Hij begint met de vaststelling van De Persgroep een uitstekend 2016 heeft gedraaid. De omzet groeide met 9 procent tot 1,5 miljard euro, de netto winst groeide met 7 procent tot 117 miljoen euro. Daar zal menig Europese dagbladuitgever met afgunst naar kijken. Maar dagbladuitgever is een term die steeds minder van toepassing is op De Persgroep, dat zich steeds meer ontwikkelt tot crossmediale nieuwsuitgever.

De Persgroep is in drie landen actief. De prestaties in Nederland zijn uitstekend. Van Thillo is er zeer over te spreken: "De Persgroep Nederland is nu ons grootste bedrijf, wellicht ook ons fijnste bedrijf, waar ik graag mee werk. Alles wat wordt verteld over dat Belgen en Nederlands moeilijk zouden kunnen samenwerken, is bulshit. We innoveren en we transformeren; dat is ook pijn lijden. Maar je moet dat doen met een opgewekt gemoed. We hebben in Nederland nu de juiste spirit. Bij PCM in 2009 was er louter synisme, dat is nu totaal anders."

In Denemarken is het nog wennen - er is onlangs een nieuwe CEO benoemd.

In België heeft De Persgroep last van de ontwikkelingen op televisiegebied. Van Thillo: "In 2016 is de kijktijd naar lineaire televisie met 17 procent afgenomen. Dat is nogal wat. En waar ligt dat aan? Wat je dan veel hoort, is dat mensen zeggen dat het Netflix en YouTube zijn. Het blijkt dat daar wel een effect is maar het effect is beperkt en kan die daling absoluut niet volledig verklaren. De doelgroep 18-24 jaar kijkt op de laptop, niet op tablet - die interesseert hen niet. In de groep 25-44 jaar zie je gedrag veranderen. Time-shifted viewing is de trend. Vrouwen in deze doelgroep maken wel gebruik van tablets. Ook in de groep 45-54 jaar zie je time-shifted viewing. Kortom: ons grootste monetization problem is time shifted viewing."

Een tweede probleem voor broadcasters is dat het digitaal bereik niet groot genoeg is. Een derde probleem: het reclamebreik is niet groot genoeg.

Van Thillo: "Dit is wat we gaan doen: we gaan reclameblokken op lineaire televisie leeghalen en dan unskippable targetted advertising in video-on-demand inschieten."

Er wachten ons grote veranderingen in het televisielandschap. Van Thillo: "Broadcasters moeten door het tekortschietend bereik in beweging komen en zullen gaan samenwerken met uitgevers. Multi platform broadcasting is de toekomst. We zien nu het begin van echte convergentie tussen publishing en broadcasting. En full programmatic buying zal de norm worden, ook voor traditionele televisie."

Toch vindt Van Thillo niet dat lineairiteit op zich dood is: "Netflix zegt: op die dag lanceren we een nieuwe serie. Want always-on is leuk maar dan heb je dus nooit met iemand een afspraak. Mensen zijn druk maar ik wil wel in jouw agenda."

De Persgroep gaat stevig inzetten op online video. Van Thillo meldt dat het aantal videostarts binnen een paar maanden zijn gegroeid van 1 naar 11 miljoen.

Wat ook groeit is niet alleen de aandacht van adverteerders voor branded content maar ook de verwarring erover: "Wij hebben nog nooit zoveel adverteerders gehad die advies nodig hebben met betrekking tot branded content. Ze weten het gewoon niet. Er wordt hen van alles belooft en ze geloven die verhalen niet meer. Wij zeggen: wat wil je doen, wat wil je bereiken, laten we kijken wat we samen kunnen doen."

Want dat is wat er volgens Van Thillo aan de hand is: "Er is een enorme behoefte aan kwaliteit en vertrouwen. Zowel bij consumenten als adverteerders. En dat brengt mij bij hetgene waarom ik media zo mooi vind en dat is omdat het een vak is. Wat wij moeten doen is mooie verhalen vertellen op een moment dat het mensen uitkomt en ze er zin in hebben. Dat is communicatie."

Tijdens de summit in Manchester vorig jaar riep Van Thillo collega-uitgevers op om samen te werken, om zo tegenwicht te kunnen geven aan de sterke positie van Google en Facebook op de advertentiemarkt. Van Thillo stelt nu vast dat dat nog niet meevalt: "De consolidatiegolf die nu door media gaat, is nog lang niet voorbij. Wij focussen ondertussen op onze eigen media."

De overname van TMG door Mediahuis is volgens Van Thillo nog niet afgerond: "60 procent van de aandelen is onvoldoende, je wilt 100 procent voor echte zeggenschap."

Hij volgt actief hoe het proces zal aflopen.

En dan zijn er nog de adblockers. Van Thillo is daar fel op: "We moeten juridische middelen vinden om adblockkers tegen te gaan. Het is onbestaanbaar dat een derde partij van buitenaf kan ingrijpen in het business model van een uitgever. Websites, content en dus ook advertenties zijn het eigendom van uitgevers. Onvoorstelbaar dat de praktijk van adblocking wordt toegestaan."

Tot slot kondigt Van Thillo een paar grote innovaties aan in oktober. Omdat dat natuurlijk wel erg vaag is, wordt er vanuit de zaal aangedrongen op meer. Van Thillo zegt dit: "Alle nieuwsmedia zien er op mobiel hetzelfde en dus voorspelbaar uit. Wij gaan met iets totaal anders komen. We gaan iets moois maken met prachtige USP's."

Het blijft nog lang zonnig, gezellig en aangenaam onrustig in Boedapest...


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie