Digitale oplage FD groeit, printeditie vrijwel stabiel
30-03-2017 09:25:00 | Door: Marianna Beets | hits: 2496 | Tags:

De strategische keuzen voor het FD pakken goed uit: de digitale lezersomzet stijgt, online wordt een bredere doelgroep bereikt en de gedrukte versie van het FD blijft vrijwel stabiel. Met een index van 99,3 houdt het papieren FD zich goed  staande.

Uit de NOM Dagbladen print oplagecijfers en de digitale censusdata over de periode Q1- 2016 tot en met Q4-2016 blijkt dat het FD relatief gezien de grootste betaalde digitale oplage van alle landelijke dagbladen heeft: 59,7 procent van de totale betaalde oplage is digitaal ten opzichte van gemiddeld 30,0 procent bij de andere landelijke dagbladen. Met 68.646 digitale abonnees neemt het FD daarmee een derde positie in na de algemene dagbladen De Telegraaf (232.039) en de Volkskrant (88.535).

Qua betaalde digitale oplage is het marktaandeel van het FD onder de landelijke dagbladen dan ook hoger dan qua papieren oplage: 11,5 versus 3,6 procent.

De digitale oplage groeit bij nagenoeg alle landelijke dagbladen (+32,2%) met uitzondering van het Nederlands Dagblad (- 4,9%) en het Reformatorisch Dagblad (- 0,4%). De Telegraaf is de grootste stijger in digitale oplage (+ 67,5%), gevolgd door NRC Handelsblad (+51,0%). Het FD maakte in 2016 een digitale oplagestijging van 15,7% door en wist ook de totale lezersomzet te verhogen.

Eugenie van Wiechen, algemeen directeur FD Mediagroep: "Dit zijn prachtige cijfers die laten zien dat het FD succesvol is in de digitale transitie en groeit in totale betaalde oplage. De lezer en de lezersinkomsten staan bij het FD centraal en onze abonnees waarderen de digitale uitgaven van het FD. Het percentage digitale gebruikersomzet nam voor de gehele FD Mediagroep toe van 26% in 2013 naar 40% in 2016."

www.FD.nl   
www.nommedia.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie