[Forum] Hoe zal de advertentiemarkt zich ontwikkelen in 2017?
27-12-2016 12:08:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 12559 | Tags:

Hoe zal de advertentiemarkt zich ontwikkelen in 2017? We vragen het een aantal bepalende spelers in de markt.

Marc Verschoor, COO ZenithOptimedia: "Ik verwacht hier eigenlijk wel de voor de hand liggende aannames: Afname in de keuze van enkele offline mediakanalen door gebrek aan bereik, precisie of efficiency. Ik denk dat programmatic advertising met minimaal 20 procent gaat toenemen. Inzet die authentiek leek, branded content en de inzet van vloggers en bloggers, loopt risico om integriteit te verliezen."

Isabelle Dacz, CEO MEC: "GroupM brengt ieder jaar haar visie op de ontwikkelingen van de advertentiemarkt. Meest belangrijke ontwikkeling is de groei van de gecombineerde videobestedingen (tv spot, online video en branded content), waarbij digitaal de kar overduidelijk trekt. Alle mediapartijen zien het belang van innovatie en verdiepen hun aanbod: variërend van audiences, content, formats, influencers, events tot data. Hier zal dan ook de groei komend jaar gaan zitten."

Peter de Mönnink, CEO Sanoma | SBS: "Diverse onderzoeken geven aan dat de overall markt licht zal groeien. Wij denken in termen van “beeld, tekst en geluid” en de merken die dat goed combineren zullen de markt outperformen. Daarin valt op dat video aan belang wint. De vraagt stijgt vele malen sneller dan het aanbod dus ik verwacht dat we volgend jaar ook andere pricing rondom video zullen zien. Eenzelfde schaarste zal optreden binnen de GRPs, zeker in die maanden waarin de benodigde mediadruk hoog is en het weer letterlijk in een hoogdruk-gebied zit. Dat heeft in 2016 al tot de nodige kramp geleid. Merken worden nog belangrijker. Ze zijn een platform van vertrouwen op basis van kwalitatieve content. De waarde van platform in combinatie met dat type content levert marketeers de gezochte impact. "

Kees Verbeek, eigenaar en directeur van Abovo Media: "Zo langzamerhand zien we dat de groei op alle offline media tot stilstand lijkt te komen. Bij print was dit al een tijdje het geval, maar tegenwoordig laten ook tv, radio en outdoor geen groei meer zien. Met name op de jongere doelgroepen zijn de traditionele massamedia steeds minder in staat om de hoge bereikspercentages van weleer te realiseren. Online zien we natuurlijk veel ontwikkelingen, vandaar ook dat onze investeringen momenteel vooral in de digitale wereld plaatsvinden. Naast de groeiende mediabestedingen online zien we ook dat traditionele media steeds digitaler worden. Van digitale megamasten tot het digitaal (trading) inkopen van radio of TV zendtijd. Ook op dat laatste stuk zetten wij vol in, we hebben de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in onze digitale afdeling."

Léonie Koning, managing director Initiative: "Je vraagt me dit nét voor het uitbrengen van de update van de MAGNA Outlook 2017. Dus voor de gedetailleerde informatie zal je nog even moeten wachten. De contouren tekenen zich wel al af. Mobiel en video zijn grote winnaars, in elke vorm. De digitale wereld en de fysieke wereld gaan steeds makkelijker in elkaar over, en outdoor gaat een dynamisch jaar tegemoet. Het mag geen verrassing zijn dat printmedia het in 2017 nog steeds zwaar zullen hebben. Daarnaast verwachten we dat we dat platform thinking een nog grotere vlucht zal nemen de komende jaren. Businessmodellen die hierop gebaseerd zijn, zorgen nu al voor grote disruptie in verschillende branches. In de kern gaat het bij platform thinking om een samenspel tussen drie componenten: data, technologie en een community."

Allard Ruyl, CEO van BrandDeli: "TV daalt in kijktijd maar blijft sterk in bereik. Want iedereen kijkt TV, alleen minder lang. Ons portfolio en aandeel daarbinnen groeit flink en dat biedt kansen voor adverteerders. Want wij hebben nog voorraad en de kosten bij BrandDeli op tv liggen lager dan de gemiddelde kosten voor online video in de markt. Onze omzet zal dan ook verder groeien in 2017. Dat is voor de totale TV-markt nog maar de vraag. Het is een non- event jaar met minder GRP’s bij publieke omroep. De daling in kijktijd wordt ook gevoeld door onze concurrenten die al jaren vol zitten, zij proberen eea. met flinke prijsstijgingen op te vangen. Al met al denk ik dat de overall TV-markt niet zal stijgen in 2017. Uitzondering is natuurlijk de markt voor online video, daar zit flinke groei in."

Joost Istha, CEO van ZIGT: "De economie trekt aan, het consumentenvertrouwen groeit en daarmee zal de overall advertentiemarkt ook groeien. Consumenten consumeren alleen maar meer media, dus dat is positief. Het mediagedrag van de consument versnippert alleen enorm. Daarnaast is er behoefte aan gepersonaliseerde content en is er een enorme groei van technologische mogelijkheden. Het aantal mediumtypes groeit, maar de vraag is: wat is nog een mediumtype? Alles loopt in elkaar over. Positief gezien zijn er erg veel mogelijkheden om de consument te bereiken, op een voor hem of haar relevante manier. Maar waar zet je op in? Zeker bij jonge doelgroepen is geen sprake meer van één snel en makkelijk massamedium. Je moet heel veel doen, én goed. Doelgroepen worden overladen met content. Als je echt begrijpt wat er leeft bij een doelgroep, wat voor hen belangrijk is, dan kun je in media wel het verschil maken."

Ruud de Langen, CEO van Mindshare: "Dat hebben we afgelopen jaar vanuit GroupM zoals gebruikelijk weer heel duidelijk onderzocht en naar buiten gebracht via ons This Year Next Year event. We verwachten een daling van de tv-spotbestedingen. Maar de totale videobestedingen, inclusief spot, online video en branded content zullen wel gaan groeien. De publishers hebben het zwaar in de traditionele uitgaven. De ontwikkeling van hun digitale omzet en ontwikkelingen op gebied van data en technologie zien wij daarentegen als positief. De groei van pure digital spelers zit voor voornamelijk in mobile en social."

Patrick Molleman, CEO PHD: "2017 zal een jaar worden van verandering. De markt trekt voorzichtig aan en de volumes nemen toe en tegelijkertijd zien we dat sommige heilige huisjes nu echt op omvallen staan. Ik voorzie dat de AV markt zich op gaat maken voor automated trading, lineair TV gaat hand in hand met online video en zal (voorzichtig) verhandeld worden binnen 1 automated platvorm. Voor Radio voorzie ik eenzelfde ontwikkeling, echter, dit vergt wat meer tijd nodig daar de markt daar nog geen prioriteit aan geeft. Interessant is te zien hoe de consolidatie aan media exploitanten kant zich gaat ontwikkelen. Ik kan me zo voorstellen dat de succesvolle introducties van Brand Deli en OMS een aanstekelijke werking hebben op andere domeinen."


Lees ook:

[Forum] Wat moeten mediabureaus doen om relevant te blijven?

[Forum] Hoeveel creatie kunnen mediabureaus zinvol naar zich toetrekken?

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie