Glamour onderzoekt invloed fitgirls
07-06-2017 12:28:48 | Door: Katja Brokke | hits: 2277 | Tags:

Scroll door een socialmediafeed van een willekeurige fitgirl en de vrouwen lungen en squaten je vrolijk tegemoet. De een nog strakker en mooier dan de ander. De fitspirationhype krijgt veel kritiek te verduren. Fitgirls zouden hun volgers een onrealistisch ideaal voorhouden en zelfs eetstoornissen in de hand werken.  Modetijdschrift Glamour onderzocht samen met Universiteit Utrecht welke soorten fitspiration dan wél motiveren om (meer) te gaan sporten. En wat blijkt? Socialmediaposts met afgetrainde blokjesbuiken doen dat het minst.

Het onderzoek

De deelnemers* kregen verschillende posts van fitgirls te zien. Een foto van een vrouw met haar  blote, afgetrainde buik. Een foto waarop haar lichaam bedekt is. En een beeld waarop de fitgirl niet te zien is (bijvoorbeeld een beeld met gewichtjes). Na het zien van de verschillende posts moesten deelnemers een aantal vragen beantwoorden, onder meer over hoe ze zich voelden over hun eigen lichaam, hun mening over sport en hun motivatie om zelf te gaan sporten.

De opvallendste uitkomsten

-      De vrouwen die de foto van de fitgirl met afgetrainde buik hadden gezien, schatten de kans dat zij zelf zouden gaan sporten in de nabije toekomst lager in dan de vrouwen die de foto hadden gezien zonder fitgirl met blokjesbuik.

-      Vrouwen die de foto met afgetrainde buik hadden gezien, zeiden onzekerder te worden van de post dan vrouwen die de foto zonder afgetraind lichaam zagen.

-      Deelnemers die het verbeteren van gezondheid als belangrijkste reden noemden om te gaan sporten, rapporteerden meer positieve emoties en een positiever lichaamsbeeld dan vrouwen die het verbeteren van hun uiterlijk de belangrijkste reden vonden om te sporten. Zij hadden juist een negatiever lichaamsbeeld.

Conclusie

Uit de resultaten trekt onderzoeker Dian de Vries van de Universiteit Utrecht de volgende conclusie: “Als fitgirls hun volgers willen motiveren om te sporten, kunnen ze dit het beste doen door foto’s te posten waarop hun afgetrainde lichaam minder centraal staat. Fitspiratie-volgers die motivatie zoeken om te sporten, kunnen beter accounts volgen die minder op het uiterlijk gefocust zijn.”

* Over de deelnemers aan het onderzoek: de 500 vrouwen zijn tussen de 18 en 64 jaar, de gemiddelde leeftijd is 25 jaar. De vrouwen die meededen, zijn opvallend sportief en fervente Instagram-gebruikers. NB de bijschriften bij de posts zijn ook onderzocht maar de teksten bleken er niet zoveel toe te doen, de foto’s des te meer.

www.glamour.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie