JCDecaux en FIA lanceren verkeersveiligheidscampagne #3500lives
04-04-2017 11:01:05 | Door: Katja Brokke | hits: 3237 | Tags:

De wereldwijde #3500lives-campagne heeft tot doel overheden en burgers te stimuleren om de veiligheid op de weg te bevorderen en het aantal verkeersdoden te verlagen.

De voorzitter van de Fédération Internationale de l’Automobile (FIA), Jean Todt, en de voorzitter van de Raad van Bestuur en Co-CEO van JCDecaux, Jean-Charles Decaux, hebben in Parijs de eerste wereldwijde buitenreclamecampagne ter bevordering van de verkeersveiligheid gelanceerd.

De campagne, die nu onder meer te zien is op de Stadhouderskade in Amsterdam, wordt gesteund door bekende ambassadeurs en brengt eenvoudige en universele boodschappen over die levens moeten redden op de weg. Per dag komen wereldwijd namelijk maar liefst 3500 mensen om het leven bij verkeersongevallen.

Optimistische en universele campagne

Het doel van de campagne is om met een concrete en positieve benadering bewustzijn te creëren en alle weggebruikers te stimuleren om eenvoudige, gemakkelijk toe te passen en efficiënte regels te hanteren. De campagne promoot tien regels, zoals "houd je aan de maximumsnelheid", "ga nooit met alcohol op de weg op", "doe je riem vast" en "gebruik geen social media tijdens het rijden". De regels worden belichaamd en uitgedragen door 13 bekende ambassadeurs, waaronder artiest Pharrel Williams, F1-coureurs Nico Rosberg en Fernando Alonso, tennisser Rafael Nadal en de burgemeester van Parijs Anne Hidalgo. Hun steunbetuigingen zijn hier terug te zien.

De campagneboodschappen worden daarnaast ook onderschreven door diverse internationale instituten, waaronder het Internationaal Olympisch Comité (IOC). Op 20 februari 2017 hebben de FIA en het IOC een formele overeenkomst getekend om de campagne breed uit te dragen op de voor hen beschikbare platformen en in de aanloop naar diverse sportevenementen.

Met de pay off Sign up, stay safe, save lives, onderstreept de campagne de rol die iedereen persoonlijk speelt in het voor iedereen veiliger maken van het verkeer. Iedereen wordt bovendien uitgenodigd een tien punten tellend manifest te tekenen. Dit manifest roept regeringen op verkeersveiligheid een prioriteit te maken en effectieve wetgeving te introduceren met betrekking tot risicofactoren op de weg.

De #3500lives-campagne is vertaald in 30 talen en momenteel live in 30 steden over de hele wereld. De campagne wordt verder uitgerold en zal aan het eind van 2017 te zien zijn geweest in meer dan 70 landen. Geschat wordt de campagne bij de lancering een miljard keer gezien wordt.

FIA & JCDecaux: strategisch partnership met gedeelde visie

De samenwerking tussen de FIA, dat wereldwijd 245 sport- en mobiliteitsinstanties vertegenwoordigt, en JCDecaux maakt deze campagne tot een nooit eerder vertoonde campagne.

Jean Todt, voorzitter van FIA: “Ik moedig iedereen aan de kernwaarden van deze campagne te promoten en ons manifest te tekenen. Teveel mensen komen onnodig om het leven bij verkeersongevallen. We zijn trots op de samenwerking met JCDecaux en de 13 fantastische ambassadeurs, die stuk voor stuk rolmodellen zijn, met name voor jongeren, de groep die het meest getroffen wordt door verkeersongelukken.”

Jean-Charles Decaux, co-CEO van JCDecaux: “Buitenreclame is onlosmakelijk verbonden aan allerlei soorten mobiliteit. We zijn dan ook trots op het feit dat we met onze objecten op impactvolle locaties kunnen bijdragen aan het wereldwijd verspreiden van deze campagne. Ons verbinden aan dit doel sluit aan bij ons beleid op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Al onze medewerkers, die dagelijks werken aan het verhogen van de leefbaarheid in steden, zijn enthousiast om zich in te zetten voor deze zaak van algemeen belang: verkeersveiligheid voor burgers over de hele wereld.”

De campagne is uitgewerkt door communicatiebureau Meanings. De beelden zijn gemaakt door fotografe Vanessa von Zitsewitz.

www.jcdecaux.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie