Jaarcijfers NRC: Omzet daalt 5,1 procent, winst groeit 6,6 procent, sterke groei digitale abonnementen
14-07-2017 07:45:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 13259 | Tags:

NRC Media publiceert het jaarverslag over 2016. De betaalde verkoop van NRC Handelsblad en nrc.next steeg, het aantal leesminuten op de site nrc.nl maakte een grote sprong voorwaarts en de zaterdagverkoop van de papieren krant deed het uitstekend. NRC bereikte daardoor in 2016 meer mensen dan het jaar daarvoor.

  • Het aantal voltijdsabonnementen op NRC Handelsblad steeg tussen 2015 en 2016 van gemiddeld 176.458 naar 188.336 (plus 7 procent)
  • Het aantal voltijdsabonnementen op nrc.next steeg tussen 2015 en 2016 van gemiddeld 40.917 naar 43.005 (plus 5 procent)
  • Het aantal abonnementen op nrc.nl steeg tussen 2015 en 2016 van 1.821 naar 3.171 (plus 74 procent)

 

NRC hanteert het aantal actieve, betaalde abonnementen. Dit wijkt af van de oplagecijfers van de NOM, die een verdeelsleutel hanteren van digitaal en papieren abonnementen en nrc.nl niet meetellen. De NOM cijfers zijn als volgt:

  • NRC Handelsblad groeide in 2016 +8,0% ten opzichte van 2015 naar in totaal gemiddeld gewogen 201.750 exemplaren. In print betrof het een daling van -5,1% en in digitaal een stijging van +51%.
  • Nrc.next zag de totale cijfers gemiddeld +2,9% stijgen in 2016 tot 43.260 exemplaren. Print daalde -6,5% en digitaal steeg hier +21,8%.

 

Algemeen directeur Rien van Beemen: "Het bestuur kijkt met voorzichtige tevredenheid terug op het jaar waarin de strategie die we in 2015 uittekenden, ten volle tot uiting kwam. In oktober 2015 besloten we om de ochtendkrant nrc.next en de middagkrant NRC Handelsblad inhoudelijk dichter op elkaar te laten aansluiten en bouwden we een paywall om onze site. 2016 was het eerste volle jaar waarin we die strategische keuzes hebben uitgerold."

Hoofdredacteur Peter Vandermeersch: "De redactie ging het voorbije jaar op een andere manier werken. Niet langer is de krant van morgen ons belangrijkste podium, maar de site van vandaag. De heldere keuze voor een strategie van digital first leidde het afgelopen jaar tot een betere, snellere en veel relevantere website. De heldere keuze voor een ochtend- en een middageditie van dezelfde krant leidde tot betere journalistiek op papier in beide kranten."

Ook financieel was 2016 voor NRC een goed jaar. De omzet daalde weliswaar met 5,3 procent naar 103 miljoen euro. Financieel directeur Wilbert Schutrups: "De daling in omzet wordt meer dan goedgemaakt door lagere kosten. Dit heeft geresulteerd in een stijging van de EBITDA van 18,2 miljoen euro in 2015 naar 19,4 miljoen euro in 2016, een stijging van 6,6 procent. Op de lezersmarkt resulteerde een hogere gemiddelde abonnementenstand in gelijke abonnementeninkomsten, vanwege de verschuiving van papieren naar digitale abonnementen. Een andere belangrijke inkomstenbron voor NRC, inkomsten uit advertenties daalde licht. Deze markt staat al jaren onder druk, maar NRC Media slaagt erin om gedurende de laatste jaren marktaandeel te winnen. Desalniettemin is de advertentiemarkt lastig te voorspellen en conjunctureel. De daling van de omzet is echter met name het gevolg van de beslissing om te stoppen met de verkoop van iDevices bij abonnementen en een nieuwe koers bij de webshop waarbij nu ingezet wordt op minder, maar hoogwaardiger producten."

NRC ziet het als een belangrijke uitdaging om de volgende jaren te blijven groeien in aantallen lezers en hen, in voldoende mate, ook online te laten betalen voor onze kwaliteitsjournalistiek. Daarnaast blijft het voor NRC een belangrijke doelstelling om bestaande lezers te behouden en hen de kwaliteitsjournalistiek te bieden op een wijze die het beste past bij hun wensen en leesgedrag. NRC Media beschikt over alle platformen - mobiel, papier, online - om dat op een passende wijze te bieden. De advertentiemarkt blijft uitdagend. Het mediumtype nieuwsmedia staat onder druk en de online advertentieomzet gaat voor een zeer groot deel naar Google en Facebook. Toch zegt het bestuur van NRC ervan overtuigd te zijn dat NRC Media met haar hoogste selectieve bereik in de AB1 doelgroep van ongekende meerwaarde voor adverteerders zal blijven. Daarnaast blijft NRC Media inzetten op verdere groei van zogenaamde aanpalende activiteiten, zoals het organiseren van Events en het bedrijven van E- commerce activiteiten.

Het bestuur kijkt daarom met vertrouwen naar 2017 en de daaropvolgende jaren. Onze strategie biedt het hoofd aan de vele uitdagingen in het medialandschap. We hebben de middelen om buitengewoon goede kranten en sites te maken. En vooral: we zijn trots op en dankbaar voor de mensen die zich met zoveel passie en overgave inzetten voor NRC en alles waar dit merk voor staat. Zonder de inzet van zoveel collega’s zou NRC Media er lang niet zo goed voor staan.

www.nrcmedia.nl
www.nrc.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie