Jaarpresentatie SBS: Remco van Leen, Toppers, Stephanie Tency, Dennis van der Geest en Crossmedia
19-11-2016 11:03:00 | Door: Bas Vlugt | hits: 13484 | Tags:

De schaduw van de jaarpresentatie van SBS werpt zich al vooruit met het ontvangen van de uitnodiging. Waarom kiezen voor een oude fabriekshal in Amsterdam Noord of Halfweg als je adverteerders en mediabureaus ook kunt ontvangen in Koninklijk Theater Carré?

De jaarpresentatie is ontspannen, met veel insights over de ontwikkeling van de markt maar vooral vol zelfvertrouwen.

Het langst aan het woord is Remco van Leen, de nieuwe directeur content. Hij is pas enkele weken in dienst maar wekt de indruk precies te weten waar hij het over heeft. Hij gaat zijn tanden zetten in de positionering van de zenders, de programma's en de programmering want alle drie kunnen volgens Van Leen nog beter.

SBS6 moet nog meer een zender voor gewone mensen worden, zonder pretenties. Met een logische en transparante programmering. Daarbij gaat Van Leen varen op een combinatie van buikgevoel en data die door Sanoma | SBS worden gegenereerd. Ook naar adverteerders en mediabureaus wil Van Leen duidelijk en direct zijn: "Elke door ons beloofde GRP zal ook worden gerealiseerd."

Chief Commercial Officer Peter Mulder laat een scherm vol met merken zien die in 2016 nieuwe adverteerders zijn bij SBS.

Peter de Mönnink, CEO van Sanoma | SBS, komt op zoals je dat doet in Carré: hij komt aan twee kabels vanuit het plafond van het theater naar beneden zakken en maakt ook nog een salto.

Hij komt met een enthousiast, doch realistisch verhaal. Kijktijd daalt. Daalt snel en onder jongeren nog sneller. Interessant daarbij: in Duitsland daalt de kijktijd nog nauwelijks. In die zin volgt Nederland meer de Verenigde Staten en lopen we in Europa in ontwikkeling van kijkgedrag voorop.

De Mönnink heeft slechts één woord nodig om aan te geven waarmee het fenomeen van de dalende kijktijd moet worden gepareerd.

Crossmedia.

Daarmee komt SBS | Sanoma als geheel in beeld. De kennis, het bereik en - en dat wordt steeds meer benadrukt - de data van met name Sanoma kunnen SBS vooruit helpen. De Mönnink zet in op crossmedia en dat daar de kracht van het bedrijf ligt, wordt door de markt erkend. In de afgelopen jaren wonnen Sanoma, vtwonen, LINDA. en Peter de Mönnink zelf Crossmedia Awards.

Sanoma | SBS gaat vol inzetten op online video. De Mönnink ziet dat de markt op weg is naar - nog ver weg maar toch - addressable tv. Daarbij geeft hij toe dat de weg vol obstakels is, dat niemand het weet en dat er ook dingen mislukken. Hij noemt het S1.tv platform dat Sanoma | SBS bouwde met 1nfluencers. Dat heeft niet gebracht wat ervan werd verwacht. De Mönnink: "We hebben ons afgevraagd: waren we te vroeg, waren we te laat of werkt het gewoon niet. Wij zijn tot de conclusie gekomen dat het niet werkt. Millennials kijken hun videocontent op YouTube, dat is hun kanaal en platform."

Dat neemt niet weg dat online video en de advertentie mogelijkheden rondom online video sterk groeien. Het aantal streamstarts groeide in 2016 bij Sanoma | SBS met tientallen procenten en De Mönnink geeft aan de markt de belofte af van een streamstarts groei van nog eens 100 procent in 2017.

Nieuwe programmering

Dennis van der Geest heeft zich voor de komende jaren als presentator verbonden aan SBS. Hij gaat samen Kim-Lian van der Meij het programma Ninja Warrior presenteren. Het is een soort apenkooien op niveau. Het programma wordt in meer dan 100 landen uitgezonden en slechts 7 mensen wisten ooit het parcours met succes te voltooien.

Van der Geest doet ook de presentatie van De wereld rond met 80-jarigen, waarin mensen van 80 de reis van hun leven maken.

Rik van de Westelaken presenteert twee programma's bij SBS6. Peking Express en het nieuwe programma 5 Golden Rings. In dit internationale format, een gameshow, moeten deelnemers kennisvragen beantwoorden door per vraag een ring op een plaats op de interactieve led-vloer te leggen.

Er komen spin-offs van vtwonen - Verbouwen of Verhuizen, op Net 5 - en Mr. Visser doet uitspraak: Mr. Frank Visser rijdt visite.

En er komt als aanvulling op Dokter Tinus en Celblok H een derde, grote Nederlandse dramaserie op SBS6.

Irene Moors komt met het programma Naar bed met Irene. Een live programma in een voor SBS6 nieuw timeslot: van 23:00 tot 24:00 uur. Irene ligt met een gast in bed, het publiek ligt ook in bedden en - dat is de bedoeling - de kijker ook. Vanzelfsprekend wordt dit programma gesponsord door Auping.

Grootste transfer nieuws is de komst van De Toppers, waar CEO Peter de Mönnink overduidelijk mee in zijn nopjes is. Naast de concerten - dit jaar is er als spin-off een serie kerstconcerten van De Toppers in Ahoy - komt er ook een soap en een reisprogramma met de drie zangers.

Allemaal mooi maar de show wordt gestolen door Stephanie Tency, de nieuwe assistente van André Hazes jr in Rad van Fortuin.

www.sbs.nl
www.sanoma.nl

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie